Zioła ułatwiające zasypianie i poprawiające jakość snu

Bezsenność, trudności w zasypianiu, niespokojne noce … Większość z nas tego doświadczyła w jakimś okresie swojego życia, bo zaburzenia snu to częsta przypadłość w dzisiejszych czasach. Nie musimy jednak sięgać od razu po tabletki nasenne. Istnieją proste i naturalne rozwiązania, które pozwolą nam przywrócić zdrowy sen. Proponujemy wykorzystać do tego celu zioła, najlepiej w formie naparów, ale mogą to być również apteczne środki z wyciągami z ziół. Jakie zioła będą najbardziej skuteczne w naszym przypadku?

Zioła na bezsenność wywołaną stresem i nadmiernym pobudzeniem

Stres pobudza układ współczulny do produkcji kortyzolu, który obniża poziom neuroprzekaźników, wpływa na nastrój i produkcję melatoniny. A niedobory melatoniny to   problemy ze snem. Oto zioła, które mogą pomóc wyciszyć stres i tym samym ułatwić zasypianie: 

Kozłek lekarski czyli waleriana 
Działanie uspokajające kozłka polega na tłumieniu refleksów motorycznych i psychicznych w ośrodkowym układzie nerwowym. W efekcie przetwory z waleriany wywołują stan odprężenia psychicznego u osób z trudnościami zasypiania. 

Melisa lekarska 
Melisa to chyba najbardziej znana roślina ułatwiająca zasypianie. Przetwory z melisy zalecane są w stanach ogólnego pobudzenia nerwowego, bezsenności i uczucia niepokoju. Melisowa herbatka ułatwi wyciszenie, proces zasypiania i zdrowy sen.

Lipa
Napary z kwiatów lipy to nie tylko środek napotny w chorobach gorączkowych. Herbatki lipowe służą także jako lek uspokajający w nadmiernej pobudliwości nerwowej i stanach napięcia nerwowego, zwłaszcza u młodzieży i osób starszych.

Męczennica czyli passiflora 
Męczennica to ziółko o dosyć silnym działaniu przeciwlękowym i uspokajającym. Obniża poziom stresu, ułatwia zasypianie i poprawia jego jakość.

Kwiat głogu
Kwiat głogu to przede wszystkim lek na osłabione serce i nadciśnienie. Ale ma też działanie uspokajające, zwłaszcza w zaburzeniach rytmu spowodowanych podnieceniem  nerwowym.

Szyszki chmielu
Szyszki chmielu utrudniają przenoszenie bodźców do ośrodkowego układu nerwowego, hamują nieco czynność kory mózgowej i wywierają działanie uspokajające. W efekcie przetwory z szyszek chmielu wspomagają proces uspokojenia i odprężenia.

Werbena
Werbena ma m.in. działanie uspokajające, ale stosujemy ją tylko jako dodatek do innych ziół.

Różeniec górski czyli rhodiola
Uważa się że różeniec zwiększa tolerancję organizmu na stres poprzez wpływ na kluczowe neuroprzekaźniki, takie jak serotonina, noradrenalina i naturalnych opioidów dzięki którym czujemy się dobrze, takich jak beta-endorfiny.

Aby uzyskać skuteczne działanie herbatek ziołowych, należy zadbać o zmniejszenie stresu w ciągu dnia. Zalecane jest więc picie herbatek z uspokajających ziół nie tylko przed snem ale i w ciągu dnia. Sprawdzi się tu różeniec górski, który pomoże utrzymać kortyzol w dawkach fizjologicznych. 

Różeniec można łączyć z kwiatem głogu, melisą czy męczennicą. A przed snem warto wzbogacić herbatkę o kozłka, który zmniejszy nocne przebudzenia.

Zioła na bezsenność – gotowe wyciągi

Zamiast naparów można stosować gotowe wyciągi dostępne w aptece, np.

  • Pasispasmina czyli wyciąg płynny z ziela męczennicy, owoców głogu, korzenia kozłka i szyszek chmielu.

  • Neospasmina  czyli wyciąg płynny z owoców głogu, korzeni kozłka, szyszek chmielu i ziela męczennicy.

  • Senospasmina  czyli wyciąg płynny z owoców głogu i korzenia kozłka.

  • Nervosol czyli wyciąg płynny z liści melisy, szyszek chmielu i kwiatów lawendy.

Zioła na bezsenność czy może melatonina?

Melatonina to neurohormon produkowany przez szyszynkę. Odgrywa rolę w wewnętrznej synchronizacji cyklu dobowego i zegara biologicznego człowieka.  Jego główną rolą jest kontrolowanie rytmu snu i czuwania. Właśnie dlatego melatonina w formie suplementu jest czasami przepisywana, aby pomóc w walce z zaburzeniami snu.

Czy powinniśmy zatem używać melatoniny jako środka poprawiającego zasypianie? I tak i nie. Z pewnościa melatonina może pomóc przy zaburzeniach zasypiania związanych z zakłóceniem normalnego cyklu dobowego, np. po długich lotach związanych ze zmianą stref czasowych a także w pewnych przypadkach pracy zmianowej. Ale należy pamiętać, że hormon ten nie jest obojętny dla naszego zdrowia. Syntetyczna melatonina może zakłócić cały zegar biologiczny, a zatem nie powinniśmy jej spożywać bez konsultacji z lekarzem.

Warto wiedzieć: aktywność fizyczna i bergamotka stymulują naturalną produkcję melatoniny przez nasze ciało, co sprzyjać będzie zasypianiu. 

bajar

 

Zobacz również:

Bezsenność


Domowe sposoby na bezsenność

Zioła na bezsenność


Zioła na bezsenność

Dieta przy bezsenności


Dieta przy bezsenności


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.