Zdrowe zęby, zdrowe serce

Wszyscy wiemy, że prawidłowe czyszczenie zębów i używanie do tego celu nitki dentystycznej jest bardzo ważne dla higieny jamy ustnej i zapobiegania próchnicy. Ale kto wie, że to codzienne rutynowe działanie chroni również serce i nasze arterie?

Olśniewający uśmiech

Gdy nie dbamy o regularne i prawidłowe czyszczenie zębów, odkłada się na nich bakteryjny film, zwłaszcza poniżej linii dziąseł. Kwasy zawarte w tej, początkowo miękkiej i kleistej płytce, uszkadzają emalię zęba. Z czasem dziąsła stają się podrażnione i zaczynają krwawić, a oddech nabiera nieprzyjemnego zapachu. Płytka twardnieje i ciemnieje, tworząc to co nazywamy kamieniem nazębnym. A kamień stwarza lepsze warunki dla odkładania się nowej płytki. Co dalej, już wiemy: próchnica zębów i ich utrata, nie tylko nie dodająca nam urody, ale również utrudniająca gryzienie prowadzące do zaburzeń trawiennych.

Jeśli nawet to wszystko nie jest wystarczającą motywacją do starannego czyszczenia zębów i używania w tym celu nitki dentystycznej, weź pod uwagę, że najnowsze badania dowodzą, iż regularne „nitkowanie” przestrzeni między zębami przynosi wymierne korzyści zdrowotne, poza jamą ustną. Zobacz jakie to korzyści.

Dokładne czyszczenie zębów może chronić twoje serce

To prawda, niedostateczna higiena zębów prowadzi do próchnicy, zapaleń dziąseł i chorób przyzębia. Ale konsekwencje idą jeszcze dalej i sięgają serca. Badania wykazały wyraźną zależność między chorobami przyzębia, a chorobami serca i naczyń krwionośnych.
Wg wyliczeń naukowców, u mężczyzn poniżej pięćdziesiątki z zaawansowaną chorobą przyzębia ryzyko przedwczesnej śmierci jest 2,6 krotnie większe, a ryzyko śmierci z powodu choroby serca aż 3 krotnie większe niż u mężczyzn w tej samej grupie wiekowej, ale ze zdrowymi zębami i dziąsłami.

Dokładne czyszczenie zębów może chronić twoje arterie

Istnieje również zależność między dokładnym czyszczeniem zębów a zwężeniem światła naczyń krwionośnych. Naukowcy dowiedli, że ta sama bakteria, która występuje w płytce nazębnej występuje również w złogach tłuszczowych zatykających naczynia krwionośne.
Naukowcy spekulują, że bakteria z ust może przenikać do naczyń krwionośnych i powodować tam stany zapalne i blokadę naczyń.

Dokładne czyszczenie zębów może zmniejszyć ryzyko cukrzycy i związanych z nią powikłań

Jeśli już masz jakieś problemy zdrowotne, staranne czyszczenie zębów może cię uchronić przed dalszymi komplikacjami zdrowotnymi. Z przeprowadzonych badań wynika, że choroby przyzębia zwiększają insulinooporność. A gdy do niej dochodzi, trzustka dla utrzymania prawidłowej ilość cukru we krwi, zwiększa produkcję insuliny, a zwiększony poziom zarówno insuliny jak i cukru prowadzi do cukrzycy typu 2.

Coraz więcej badań wykazuje związek między zdrowymi zębami i zdrowiem ogólnym. Nawet jeśli uwzględni się inne niedobre nawyki, takie jak palenie papierosów lub nadużywanie alkoholu, i tak związek ten będzie bardzo silny. A zdrowe zęby, bez płytki nazębnej to właściwe ich czyszczenie z codziennym używaniem nitki dentystycznej.

Właściwe czyszczenie zębów

  • Dwie minuty

    Jak długo czyścisz zęby? Większości ludzi zajmuje to tylko pół minuty. To oczywiście za mało. To jak długo szczotkujesz zęby jest prawie tak ważne jak to jak często to robisz. Dentyści zazwyczaj zalecają szczotkowanie przez 3-4 minuty, ale jeśli zajmie ci to 2 minuty to też dobrze. Podziel te 2 minuty na cztery 30-sekundowe sesje, po jednej na górne frontowe zęby, górne tylna, dolne frontowe i dolne tylne.

  • Niech nitka stanie się twoją rutyną

    Codzienne szczotkowanie zębów jest już rutyną dla większości ludzi. Taką samą rutyną powinno być również czyszczenie przestrzeni międzyzębowej nitką dentystyczną. Gdy używasz nitki, postaraj się to robić zawsze wg ustalonego schematu, zaczynając i kończąc cały zabieg w tym samym miejscu. Będziesz wiedziała, że nie ominęłaś żadnego zęba. Delikatnie wprowadź nitkę między zęby, upewnij się, że dochodzi do samych dziąseł i przesuwaj nią kilka razy na dół i do góry wzdłuż bocznej powierzchni każdego zęba, tak by usunąć jakikolwiek ślad płytki nazębnej i pozostałości po posiłku. Nie przerywaj, gdy dziąsła zaczynają krwawić, przy regularnym używaniu nitki wzmocnią się i w końcu przestaną krwawić. Używaj świeżego kawałka nitki do czyszczenia każdej przestrzeni międzyzębowej.

  • Zaufaj pragnieniu

    Najlepszym sprzymierzeńcem twojego organizmu w walce z próchnicą jest ślina. Rozpuszcza ona przeróżne substancje szkodliwe dla szkliwa zębów. Staraj się więc utrzymać ślinę na odpowiednim poziomie, dostarczając organizmowi wystarczającą ilość wody. Dla lepszej ochrony możesz dodać do wody trochę soku z cytryny. Unikaj za to napojów słodzonych i gazowanych. Są szkodliwe dla zębów, ponieważ zawarte w nich kwasy niszczą szkliwo zębów. Dotyczy to również napojów gazowanych bez cukru.

Uwaga: Guma do żucia również wzmaga wytwarzanie śliny. Wybieraj gumy słodzone nie cukrem a xylitolem (cukier brzozowy o odczynie zasadowym), które jeszcze bardziej ograniczą rozwój bakterii.

oprac. barb
z wykorzystaniem: www.realage.com

 

Zobacz również:

Groźna próchnica


Groźna próchnica

Stany zapalne


Stany zapalne ostre i przewlekłe

Białe zęby bez dentysty


Bielsze zęby naturalnie


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.