Dieta i trening - idealny sposób na formę

"Jestem na siłowni 5 razy w tygodniu, mogę pozwolić sobie na pizzę raz na jakiś czas". "Jeden pączek nie zaszkodzi, wybiegam go na bieżni".  "Robię cardio, nie muszę dbać o dietę". Znasz te usprawiedliwienia, prawda? Nie oszukujmy się – jeśli chcesz schudnąć, sam trening nawet najbardziej wyczerpujący, bez zbilansowanej diety, nie pozwoli w stu procentach pozbyć się zbędnych kilogramów. Tymczasem, odpowiednio dobrana dieta, zwłaszcza przy treningu redukcyjnym może poprawić efekty nawet o 80%. 

Pilnuj procentów

Szczupła sylwetka zaledwie w 30% to efekt aktywności fizycznej, pozostałe 70% gwarantuje odpowiednio dobrana dieta. Pamiętajmy jednak, że dieta zbilansowana nie oznacza drakońska. Wręcz przeciwnie – jak wskazują dietetycy i trenerzy fitness osoby ćwiczące regularnie mają zwiększone łaknienie i nie ma w tym nic dziwnego – w końcu nasz organizm potrzebuje więcej mikro- i makroelementów, by móc zregenerować się po treningu! Szacuje się, że dzienne zapotrzebowanie energetyczne dorosłego człowieka to od 1500 do 3000 kalorii. Zasada jest tu prosta – jeśli więcej trenujemy, więcej jemy i na odwrót. Klucz to odpowiednia równowaga między poszczególnymi składnikami odżywczymi w diecie. Przyjmuje się, że zbilansowana dieta to taka, która w 50-65% składa się z węglowodanów (głównie w oparciu o pełnoziarniste pieczywo, makarony, brązowy ryż), 25–30% to tłuszcze, a 10–12 % stanowią białka (ich źródłem są m.in. jaja, mleko, mięso, ryby i orzechy). 

Przed i po ma znaczenie

Policzyliśmy kalorie, rozplanowaliśmy posiłki – jak teraz wpleść je w nasz plan treningowy? Co jeść przed i po treningu, by osiągnąć maksimum efektywności? To główne pytania, zadawane przez wszystkich, którzy zdecydowali się zmienić tryb życia na bardziej higieniczny. Tu zasada jest prosta – przed treningiem energia z węglowodanów, po treningu białko i witaminy na regenerację. Najwięcej energii do ćwiczeń dostarczą nam węglowodany złożone, a znajdziemy je głównie w zbożach, nasionach roślin strączkowych, owocach. Pamiętajmy, by ostatni posiłek przed treningiem zjeść maksymalnie dwie godziny wcześniej – nikt nie lubi przecież ćwiczyć z pełnym żołądkiem. A co po treningu? Poza składnikami mineralnymi i witaminami, które utraciliśmy podczas wysiłku fizycznego zadbajmy o dostarczenie białka, które przyspieszy odbudowę i regenerację mięśni. Idealny będzie np. ryż z piersią z indyka, czy pełnoziarnisty makaron ze szpinakiem i tuńczykiem. 

Grunt to dobra organizacja

Znamy już zasady zdrowego żywienia, pytanie tylko kto w natłoku codziennych obowiązków znajdzie czas, by regularnie przygotowywać kilka posiłków na cały dzień? Wymówka pod tytułem ‘nie mam czasu, ja pracuję/wychowuję dzieci’ jest powtarzana równie często co usprawiedliwienia w typie ‘ćwiczę - mogę pozwolić sobie na drobne przestępstwa przeciwko diecie’. Z pomocą w planowaniu może przyjść nam wielofunkcyjne urządzenie Thermomix®. Przede wszystkim, dzięki wielopoziomowemu gotowaniu, które pozwala na używanie kilku funkcji jednocześnie, oszczędzimy czas i miejsce – wystarczy jedynie kilka akcesoriów. Rybę przygotujemy na parze wkładając ją do przystawki Varoma, świeże warzywa do pasującego wkładu, równocześnie gotując ryż w specjalnym koszyczku. Całość umieszczona na pokrywie naczynia miksującego gwarantuje nam pełny obiad w zaledwie pół godziny. Całość wraz ze zdrowymi przekąskami wystarczy zapakować w pojemniki i mamy gotowe posiłki na cały dzień z gwarancją niepodjadania produktów przetworzonych! 

W przygotowywaniu pełnowartościowych i zróżnicowanych  posiłków pomogą nam dedykowana urządzeniu Thermomix® platforma z przepisami oraz kolekcje. Dbający o figurę przygotują pyszne śniadania z kolekcjami „Lekkie śniadania” czy „Śniadania z niskim indeksem glikemicznym”. Przydadzą się z pewnością przepisy z kolekcji „Dania z drobiu w jednym naczyniu”, czy „Lunchbox do pracy i na piknik”. W kolekcjach znajdą coś dla siebie także wegetarianie i osoby na diecie bezglutenowej.

 

Zobacz również:

Żywność, która odchudza


Żywność, która odchudza

Zmobilizuj się do ćwiczeń


Mobilizacja do ćwiczeń

Schudnij bez wyrzeczeń


Schudnij bez wyrzeczeń


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.