Zachowaj wakacyjną formę na dłużej

Wakacje się skończyły i powracają złe nawyki i rutyna, które zaczynają cię stresować. Ale korzyści z letniego wypoczynku nie muszą ulatniać się wraz z mijającym latem. Z łatwością można zachować formę na dłużej. Wystarczy tylko nieznacznie zmienić swoje nawyki. Oto wskazówki jak to zrobić.

Koniec z późnym wstawaniem w weekendy

Nie jesteś jedyną, która w soboty i niedziele odrabia niedobory snu z tygodnia. Ale wszyscy eksperci od snu radzą, by każdego dnia wstawać o tej samej porze, bo sprzyja to synchronizacji rytmu czuwania i snu. A to poprawia jakość snu i sprawia, że łatwiej nam zachować formę w czasie całego tygodnia.

Aktywność fizyczna

Regularna aktywność fizyczna to najlepszy sprzymierzeniec zgrabnej figury, zdrowia i dobrej formy. Zapobiega takim groźnym chorobom jak cukrzyca, choroby układu krążenia a nawet nowotwory. Ważna jest każda aktywność, byle wykonywana regularnie. Nie zwlekaj i zacznij już dziś. Możesz ćwiczyć indywidualnie, ale do tego potrzeba więcej samodyscypliny, więc praktyczniej będzie zapisać się na jakieś zajęcia sportowe i ćwiczyć w grupie. Zajęcia grupowe dodatkowo pomogą oderwać się od codzinnej rutyny i zmniejszyć stres.

Przyjazna pobudka

W czasie wakacji przyzwyczaiłaś się, że to promienia słońca budzą cię i teraz ociągasz się ze wstawaniem. W efekcie masz mniej czasu na przygotowanie się do wyjścia i tym samym od samego rana czujesz się zestresowana. A gdyby tak, zamiast irytującego dźwięku budzika, budziło cię światło zbliżone do naturalnego? Wystarczy prosty programator włączający żarówkę o określonej porze.

Ostatnie promienie słońca

Polska złota jesień jest na ogół pogodna i słoneczna. Wykorzystuj te ostatnie promienie słońca, bo słońce jest stymulujące i wprawia nas w dobry nastrój. Spędzaj więc wolny czas na świeżym powietrzu póki pogoda na to pozwoli. A gdy nastaną ponure listopadowe dni, rozważ kupno lampy do świetlnej terapii w domowym zaciszu.

Nie restrykcyjnym dietom

Wakacje cię rozleniwiły i rezultatem sa dodatkowe kilogramy widoczne na wadze. Nie spiesz się jednak z rozpoczynaniem rygorystycznej diety. Potrzebujesz teraz energii do walki ze zmęczeniem i pierwszymi jesiennymi mikrobami. Postaw raczej na racjonalne odżywianie, bogate w warzywa i owoce oraz dobre białko i zboża z pełnego przemiału. Nadprogramowe kilogramy stracisz wprawdzie wolniej, ale bez szkody dla formy.

Śniadanie to podstawa

Śniadanie daje ci energię na długie poranne godziny. Dodatkowo śniadanie to jedyny posiłek w ciągu dnia, po którym szybko spalane są także tłuszcze. Jeśli masz ochotę na grzanki z masłem i konfiturami, nie odmawiaj sobie ich pod pretekstem odchudzania. Dodatkowe kalorie szybko spalisz, a spożyte węglowodany poprawią ci nastrój i będą doskonałym paliwem dla mózgu.

Panowanie nad stresem

Jeśli łatwo poddajesz się stresom, to z pewnością powrót z wakacji do codzienności nie oszczędzi ci okazji do stresu. Naucz się technik panowania nad stresem. Najprostsza metoda na szybki relaks fizyczny i psychiczny to pełny oddech brzuszny, który możesz praktykować w każdej sytuacji. Wystarczą 2-3 minuty, by pokonać stres. (Więcej w Odetchnij pełną piersią

Ergonomiczne miejsce pracy

Długotrwałe siedzenie przed komputerem kończy się zawsze bólami pleców, karku, barków i oczu. Zadbaj więc o to, by twoje miejsce pracy było ergonomiczne. Rób częste przerwy w pracy i wykorzystuj je na odprężenie kręgosłupa. To nie takie trudne. Wystarczy co jakiś czas przeciągnąć się i wykonać kilka obrotów głową. (Więcej w Ćwiczenia przy bolesnym karku

Eliminacja promieniowania z ekranów

Być może latem zapomniałaś o ekranach komputerów, laptopów czy tabletów. Staraj się utrzymać tę dobrą tendencję także po wakacjach, zmniejszając nieco czas spędzony na czytaniu e-maili, SMS-ów itp. Pilnuj tych zasad szczególnie wieczorem przed snem, a w żadnym wypadku nie korzystaj z urządzeń elektronicznych w sypialni. Jeśli potrzebujesz przed snem odwrócenia uwagi od codziennych problemów, wybierz dobrą papierową książkę lub krzyżówkę.

Odpoczynek dla mózgu

By utrzymać formę fizyczną i psychiczną w ciągu całego dnia, daj odpocząć mózgowi. Zrobisz to w łatwy sposób po prostu zamykając oczy i oddychając spokojnie. Na taki relaks potrzebujesz raptem minuty. Powtórzaj go za każdym razem, gdy poczujesz taką potrzebę. Jeszcze lepszy efekt przyniesie prawdziwa drzemka. Nie potrzebujesz do tego łóżka czy kanapy, wystarczy po prostu usiąść w fotelu i zdrzemnąć się na 15-20 minut.

Magnez dla mózgu

Magnez to paliwo dla mózgu. I im bardziej jesteśmy zestresowani, tym więcej go potrzebujemy. Jest także niezbędny dla prawidłowego działaniu układu immunologicznego. Jeśli więc wpadasz łatwo w irytację, masz skurcze nóg, drga ci powieka, cierpisz na bezsenność i masz skłonność do nadciśnienia i arytmii, zainteresuj się magnezem. Znajdziesz go w całkiem smacznych produktach, takich jak gorzka czekolada czy orzechy oraz w zbożach z pełnego przemiału.

Herbatki ziołowe na poprawę nastroju

Niedobory światła słonecznego w jesienne i zimowe dni sprzyjają sezonowej depresji. Zapobiec jej mogą ziołowe herbatki z dziurawca, wspomagające wytwarzanie serotoniny, hormonu odpowiedzialnego za dobry nastrój. Witalności w tym trudnym okresie podnieść może również żeńszeń czy herbatka z Herba Mate.

barb

z wykorzystaniem porad z Journal des Femmes

 

Zobacz również:

Akupresura na stres


Szybkie odstresowanie

Wdychaj energię, wydychaj stres


Wdychaj energię, wydychaj stres

Likwidacja stresu


Naturalne terapie na stres


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.