Jak nie utyć rzucając palenie

Nikt nie ma chyba wątpliwości, że palenie działa destrukcyjnie na nasze zdrowie i urodę. Dlatego większość palaczy chciałaby porzucić ten zgubny nałóg. Ale konsekwencją odstawienia papierosów jest w większości przypadków przybieranie na wadze. I dlatego palacze, a zwłaszcza palaczki często niechętnie podchodzą do zrywania z tym nałogiem. Ale można uniknąć tycia przestrzegając kilku podstawowych zasad.

Skąd to tycie?

Palenie zwiększa tempo metabolizmu więc wspomaga spalanie kalorii w spoczynku oraz zwiększa wydatek energetyczny podczas aktywności fizycznej. Uważa się*, że wypalanie 20 papierosów dziennie zwiększa wydatek energetyczny o około 200-250 kalorii. Jednocześnie u palaczy zmniejszone jest odkładanie się tłuszczu w tkance tłuszczowej i dlatego palacze zazwyczaj są szczuplejsi niż powinni być przy takiej samej aktywności i diecie.

Po zaprzestaniu palenia tytoniu te fizjologiczne mechanizmy przestają działać. Zwiększa się poziom insuliny odpowiedzialnej za ochronę tkanki tłuszczowej. A ponadto insulina wydzielana w nadmiarze może wywołać hipoglikemię, która skłania do spożycia cukru. Oprócz tego obserwuje się spadek poziomu serotoniny. Ten neuroprzekaźnik odpowiedzialny jest za nasz nastrój. Efektem jego niedoboru jest nie tylko drażliwość czy niecierpliwość, ale także kompulsywne jedzenie, zwłaszcza nieodparta chęć zjedzenia czegoś słodkiego.

I wszystkie te czynniki razem wzięte przyczyniają się do zwiększenia masy ciała.

Jak uniknąć tycia podczas rzucania palenia?

Jak więc ustrzec się przed przybraniem na wadze po odstawieniu papierosów? Przede wszystkim dzięki odpowiedniej diecie i aktywności fizycznej.

Odpowiednia dieta

Często, by nie utyć, popełniamy podstawowy błąd czyli rzucamy się na drastyczną dietę. Specjaliści jednak ostrzegają, by nie decydować się na restrykcyjne diety, które nie tylko frustrują ale i pozbawiają organizm niezbędnych składników. Diety takie tylko utrudnią zadanie, zwłaszcza że sprzyjają podjadaniu i przez to zwiększają ryzyko niepowodzenia. Dieta powinna być lekkostrawna i niskokaloryczna. Ponieważ tytoń sprzyja wydalaniu witamin i minerałów, organizm palacza cierpi na ich brak. Zatem nasza dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, które dostarczą organizmowi niezbędne składniki odżywcze i przeciwutleniacze. Szczególną uwagę w tym okresie należy zwrócić na dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości węglowodanów złożonych (produkty pełnoziarniste), magnezu (kakao, soja, kasza gryczana, fasola), kwasów tłuszczowych omega-3 (tłuste ryby morskie) czy tryptofanu (orzechy, mleko, sery, chleb, soja, mięso indycze, łosoś, banany). Najnowsze badania wykazały, że przybieraniu na wadze sprzyja również zmieniona flora bakteryjna jelit, do której dochodzi po rzuceniu palenia. Dlatego ważne jest, by w tym okresie spożywać dużo błonnika i produktów probiotycznych.

Jadać powinniśmy regularnie i dosyć często (4-5 posiłków), by wyeliminować podjadanie.

Dobrze jest również przyspieszyć wypłukiwanie toksyn, którymi zatruł nas dym papierosowy. Organizm oczyszczony z tytoniowych toksyn łatwiej dostosuje się do nowej sytuacji i nie będziemy czuli potrzeby zapalenia. Detoksykację najlepiej przeprowadzić pijąc odtruwające ziółka.

Aktywność fizyczna

Niezależnie od diety zadbać trzeba o wystarczającą aktywność fizyczną. Ruch nie tylko zapobiegnie przybieraniu na wadze, ale i ułatwi zapanowanie nad nerwami i rozdrażnieniem jakie wywołuje odstawienie papierosów. W okresie rzucania palenia wykonywać możemy praktycznie każdy rodzaj sportu. Najprostszym będzie bieganie czy też jogging lub nordic walking. Nie tylko spali nadmiar kalorii ale również odwróci naszą uwagę od głodu nikotynowego. Ćwiczyć możemy w grupie pod okiem trenera albo w zaciszu domowym, np. na rowerku treningowym. Nieważne gdzie i jak ćwiczysz, ważne by się ruszać.

Zacznij od zaraz

Zazwyczaj jest tak, że zaraz po podjęciu decyzji o rzuceniu palenia, łatwiej nam o mobilizację do zmiany trybu życia na zdrowszy, czyli przestawienie się na zdrową dietę oraz rozpoczęcie aktywności fizycznej. A zdrowy styl życia nie tylko zapobiegnie tyciu, ale i ułatwi pokonanie głodu nikotynowego, rozdrażnienia i nerwowości, a to zwiększa nasze szanse na skuteczne pozbycie się nałogu. Pamiętaj jednak, że ta gotowość do zmian nie trwa długo, warto więc ją wykorzystać i rozpocząć zmiany od razu.

barb

*wg Béatrice Benavent-Marco/Journal des Femmes.com

 

Zobacz również:

Jak powoli rzucić palenie


Rzucanie palenia dla opornych

Papierosy i alkohol a cera


Tytoń i alkohol wrogiem cery

Rzuć palenie


Dlaczego rzucić palenie?


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.