Jak wzmocnić odporność

Sezon na grypę i przeziębienia trwa. Sprzyja im kapryśna pogoda. Jak się ustrzec przed zarażeniem? Wystarczy trochę zmienić nawyki. Oto 10 prostych rad, które pomogą ci przejść przez ten okres zwycięsko.

  1. Dobry sen

    Idealnie byłoby spać 8 godzin dziennie. Z przeprowadzonych badań wynika, iż większe prawdopodobieństwo przeziębienia i choroby dróg oddechowych występuje w przypadku osób, które śpią krótko. Okazuje się też, iż na zachorowanie i przebieg choroby ma wpływ jakość snu. Osoby, które śpią przez 98 proc. czasu spędzanego w łóżku, są bardziej odporne niż te, które śpią przez 92 proc. (Zobacz: Sen przeciw przeziębieniom).

  2. Witamina C

    Witamina C wzmacnia system odpornościowy, skraca czas infekcji i łagodzi jej objawy. Dobre źródła tej witaminy to natka pietruszki, owoce czarnej porzeczki, truskawki, owoce cytrusowe, papryka.

  3. Relaks

    Stres zwiększa podatność na infekcje. Dlatego szczególnie w okresie zwiększonej zachorowalności na grypy i przeziębienia należy zadbać o rozładowywanie stresu, najlepiej przez odpowiednie ćwiczenia relaksacyjne lub ruch na świeżym powietrzu.

  4. Higiena

    Klamki, balustrady schodów i wszelkie sprzęty w domu pełne są wirusów i bakterii. Osoba chora za każdym razem, gdy kicha czy kaszle wyrzuca z sobie kropelki pełne cząstek wirusa, które osiadają na przedmiotach i ludziach. Regularne mycie rąk wodą i mydłem oraz unikanie dotykania twarzy rękoma zmniejsza więc ryzyko infekcji. Zobacz: Mycie rąk a przeziębienia oraz Myj ręce!).

  5. Świeże powietrze

    Bez względu na warunki pogodowe należy przynajmniej raz dziennie wyjść na powietrze. Świeże powietrze utrzymuje należyte nawilżenie śluzówek nosa i gardła, a to one mają powstrzymać inwazję wirusów i bakterii.

  6. Odpowiednia temperatura

    Unikaj przegrzania i wychłodzenia ciała. Wychodząc z domu ubieraj się na cebulkę, łatwiej będzie zdjąć wierzchnie ubranie, gdy zrobi się za ciepło. Nie zapominaj o czapce i szaliku. Gdy w pomieszczeniu jest za ciepło przykręć kaloryfery lub otwórz okno, a gdy to niemożliwe (np. w sklepie) opuść je.

  7. Ruch

    Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu zwiększa naszą odporność. Może to być spacer, jazda na rowerze, pływanie na basenie, gimnastyka przy otwartym oknie czy po prostu zabawa z dziećmi na dworze.

  8. Terapie dodatkowe

    Naprzemienne zimno-ciepłe prysznice pobudzą krążenie i wzmocnią odporność na infekcje. Jeśli możesz, korzystaj również z sauny, która oczyści organizm z nagromadzonych toksyn i wzmocni odporność. Pij herbaty ziołowe zwiększające odporność.

  9. Świeże i nawilżone powietrze

    Wietrz pomieszczenia kilka razy dziennie, na grzejnikach umieść nawilżacze, które zapewnią właściwe nawilżenie śluzówki nosa. Pamiętaj, że wysuszona śluzówka sprzyja zakażeniom.

  10. Szczepienia przeciw grypie

    Zalecane zwłaszcza w przypadku dzieci i osób starszych. Ale trzeba pamiętać, że szczepionka przeciw grypie nie chroni przed zwykłym przeziębieniem, więc nawet jeśli jesteś zaszczepiona, powinnaś przestrzegać wszystkich powyższych porad.

barb

 

Zobacz również:

Zioła na zwiększenie odporności


Zioła zwiększajace odporność

Nie daj się grypie


Nie daj się grypie

Wzmacnianie odporności


Więcej odporności


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.