Pierwszy trymestr ciąży – o czym warto pamiętać? 

Pierwszy trymestr ciąży (czyli czas od 1 do 13 tygodnia ciąży) to przełomowy czas w życiu przyszłej mamy oraz rozwijającego się w jej brzuchu dzidziusia. Do trzynastego tygodnia ciąży u dziecka kształtują się wszystkie układy i narządy wewnętrzne. Aby zadbać o jego prawidłowy rozwój, należy pilnować wizyt u ginekologa, a także ograniczyć stres i używki. Warto zadbać także o odpowiednią dietę, w tym w szczególności o kwas foliowy w ciąży.

Pierwszy trymestr ciąży – najważniejsza jest odpowiednia dieta

Dieta przyszłej mamy powinna być bogata w minerały i witaminy, w tym w szczególności w kwas foliowy, czyli witaminę B9. Kwas foliowy w ciąży jest niezbędny zwłaszcza we wczesnych etapach, gdy kształtuje układ nerwowy i mózg dziecka. Dzienna dawka tej witaminy u kobiet będących w ciąży wynosi 0,4 mg. Lekarze zalecają, by w pierwszym trymestrze ciąży suplementować kwas foliowy i zażywać dawki do 1 mg dziennie. 

Poziom kwasu foliowego zależy od tego, czy jest on dobrze przyswajany przez organizm ciężarnej. Jednym z badań, które coraz częściej wykonują kobiety w ciąży oraz ją planujące jest badanie MTHFR. To nieinwazyjny test genetyczny, który dostarcza cenne informacje na temat zdolności organizmu do przyswajania kwasu foliowego. Wiedza na temat posiadanego wariantu genu MTHFR pozwala zadbać o odpowiedni poziom kwasu foliowego (poprzez suplementowanie aktywnym kwasem foliowym). 

Aby  uniknąć niekorzystnych dla rozwoju dziecka skutków niedoboru kwasu foliowego, warto wziąć pod uwagę także inne badania, takie jak: 

  • badanie poziomu kwasu foliowego, 
  • badanie homocysteiny,
  • badanie witaminy B12.

Pilnowanie wizyt u ginekologa

Będąc w ciąży, należy regularnie uczęszczać na wizyty do lekarza – ginekologa. Pierwsza wizyta powinna się odbyć między 6. i 8. tygodniem ciąży. W trakcie wizyt wykonywane są tradycyjne badania ginekologiczne, cytologia, a także szereg innych badań mających na celu określenie fazy rozwoju dziecka. 

Ograniczenie używek (w tym kawy)

Używki takie jak kawa doprowadzają do wypłukiwania substancji odżywczych, które są potrzebne mamie oraz jej dziecku. Lekarze zalecają więc, by w czasie ciąży ograniczyć spożycie tego napoju. Bezpieczna dawka to maksymalnie 200 mg kofeiny na dobę. 

Aktywność na świeżym powietrzu 

Regularna aktywność fizyczna pomoże zachować kondycję i sprawność, a także wpłynie pozytywnie na samopoczucie ciężarnej. Sporty, które są zalecane w czasie ciąży, to pływanie, spacery na świeżym powietrzu oraz aerobik dla ciężarnych. 

Wysypianie się w ciąży

Pierwszy trymestr ciąży to czas, w którym organizm mamy podlega wielu przeobrażeniom hormonalnym i obciążeniom. Bardzo ważne jest, by w tym czasie się zdrowo wysypiać. Lekarze zalecają, by spać około 9 godzin w ciągu nocy, a także odpoczywać w ciągu dnia, tak, by ciało i umysł mamy mogły się w pełni zregenerować.  

Pozytywne myślenie w ciąży

Pozytywne myślenie i unikanie stresu jest bardzo ważne w trakcie ciąży. Permanentne stresowanie się może grozić powikłaniami i wpływać niekorzystnie na rozwój dziecka. W ukojeniu nerwów może pomóc relaksacyjna muzyka lub masaż, bardzo ważne jest także wsparcie partnera oraz najbliższych przyjaciół i rodziny. 

Pierwszy trymestr ciąży – jak zadbać o siebie i dziecko? 

Pierwszy trymestr ciąży to szczególnie ważny czas dla matki i dziecka. Przyszła mama powinna regularnie uczęszczać na wizyty u ginekologa, unikać stresu oraz dbać o odpowiednią ilość snu. Wskazane jest ograniczenie wszystkich używek (w tym także kawy) oraz aktywność na świeżym powietrzu. Ważne jest także wsparcie emocjonalne partnera i rodziny oraz odpowiednia dieta. Dbając o te wszystkie aspekty, możemy liczyć na to, że ciąża przebiegnie bez większych komplikacji.  

Autor: www.testDNA.pl

 

Zobacz również:

Nowe testy prenatalne z krwi


Nowe testy prenatalne


Czy w ciąży można ćwiczyć?

 otyłość w ciąży a zdrowie dziecka


Otyłość w ciąży a zdrowie dziecka


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.