Oporność insulinowa

Jeśli uważasz, że oporność insulinowa dotyczy tylko osób z nadwagą i jedzących dużo słodyczy i że oznacza cukrzycę, to jesteś w błędzie. Miliony ludzi cierpi na zmniejszoną wrażliwość na działanie insuliny nawet o tym nie wiedząc. A niesie ona za sobą groźne dla zdrowia skutki (Zobacz Insulina – bomba zegarowa). Na szczęście można jej zaradzić w naturalny sposób.

Jak dochodzi do oporności insulinowej

Glukoza jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania komórek. Spożyta z pokarmem trafia do krwiobiegu a stamtąd do trzustki, którą pobudza do wytwarzania insuliny – hormonu regulującego poziom cukru.

Gdy spożywamy pokarmy bogate w węglowodany proste czyli cukry, trzustka produkuje duże ilości insuliny do przetransportowania glukozy z krwiobiegu do tkanek. Mechanizm ten działa bez zarzutu, gdy dostarczamy organizmowi umiarkowanych ilości cukru. Ale gdy spożywamy często i dużo słodyczy i produktów mącznych, we krwi pojawia się dużo cukru, na co trzustka reaguje uwolnieniem większej ilości insuliny. A gdy poziom insuliny skacze zbyt często, komórki naszego organizmu zmniejszają czułość i ilość receptorów insuliny. Efektem tego jest przecukrzenie krwi i jednoczesne zmniejszone zaopatrzenie komórek w glukozę, czyli niewystarczającą dostawę paliwa do prawidłowego ich funkcjonowania. Mózg cierpiąc na niedostatek glukozy wysyła sygnał alarmowy w postaci „wilczego głodu” na słodycze. Komórkom brakuje paliwa, a glukoza z krwi trafia głównie do tkanki tłuszczowej, gdzie odkładana jest w postaci tłuszczu zapasowego.
To dlatego ludzie z opornością insulinową skarżą się na niepohamowany pociąg do słodyczy, zmęczenie i przybieranie na wadze.

Oporność insulinowa to nie tylko cukrzyca

Zwiększony apetyt na słodycze, zmęczenie i tycie to nie jedyne skutki oporności insulinowej. Gorzej, gdy prowadzi ona do tzw. syndromu metabolicznego. Objawy syndromu metabolicznego to otyłość, wysokie ciśnienie krwi, niski poziom HDL („dobrego” cholesterolu), wysoki poziom trójglicerydów. Osoby z trzema z w/w objawów traktowane są jako osoby z syndromem metabolicznym. W badaniu* przeprowadzonym przez amerykańskich naukowców, ryzyko pojawienia się choroby tętnic obwodowych u takich osób wynosiło 62%, podczas gdy u osób bez zaburzeń metabolicznych tylko 20%. Kobiety z syndromem metabolicznym są w grupie wysokiego ryzyka zachorowania na chorobę tętnic obwodowych, co znacząco podnosi ryzyko pojawienia się chorób serca i wylewu. Ponadto u osób z chorobą tętnic obwodowych i syndromem metabolicznym występuje wyższe stężenia markerów stanu zapalnego organizmu. Dlatego tak ważne jest wsłuchiwanie się we własny organizm, by w porę wyłapać sygnały alarmowe, które nam wysyła, gdy dochodzi do zmniejszonej wrażliwości na działanie insuliny.

Zapobieganie przede wszystkim 

Przyczyną gwałtownego wzrostu ilości przypadków oporności insulinowej jest przede wszystkim niezdrowa dieta i brak ruchu. Nasi przodkowie musieli się ruszać, by zdobyć pożywienie i spożywali świeże, nieprzetworzone produkty. My na wyciągnięcie ręki mamy pięknie opakowaną i przetworzoną żywność, która często pozbawiona jest większości swoich odżywczych składników, za to wzbogacona o różne chemikalia. A naukowcy udowadniają, że żywność bogata w węglowodany proste, tłuszcze nasycone, konserwanty, pestycydy i inne toksyczne substancje prowadzi do oporności insulinowej.

Zatem sami możemy łatwo zapobiec oporności na insulinę i jej konsekwencjom. Wystarczy trochę cofnąć zegar i wrócić do nawyków żywieniowych naszych nie tak odległych przodków. Zapomnijmy o fast foodach, apetycznie wyglądających słodyczach i białych bułeczkach. Wybierajmy pełnowartościowe pożywienie składające się ze świeżych produktów bogatych w białko, węglowodany złożone i wszystkie składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Produkty te zapewnią stałą i powolną dostawę glukozy i w konsekwencji łagodne wyzwalanie insuliny przez trzustkę. Uzupełnieniem powinny być regularne ćwiczenia, które prowadzą do zwiększenia ilości receptorów insuliny w komórkach.

barb


*Health.yahoo.com/Circulation: Journal of the American Heart Association

 

Zobacz również:

Poziom insuliny i glukozy


Insulina - bomba zegarowa

Niedocukrzenie a zmęczenie


Hipoglikemia źródłem zmęczenia

Jak odzwyczaić się od cukru


Jak odzwyczaić się od cukru?


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.