Oczy w promieniach słońca

Urlop na łonie natury to doskonały odpoczynek dla oczu, męczonych na co dzień pracą przy komputerze. A urlop kojarzy nam się z życiodajnym słońcem. Ale pamiętać trzeba, że słońce to zagrożenie nie tylko dla skóry, ale także dla oczu.

Promienie ultrafioletowe przedostają się przez rogówkę i soczewkę do siatkówki. Wolne rodniki, powstające pod wpływem promieniowania UV, przyczyniają się do rozwoju groźnego zwyrodnienia plamki żółtej (AMD) i zaćmy (katarakty). Częstym skutkiem wystawiania oczu na nadmierne promieniowanie UV jest także zapalenie spojówek. Nadmierna ekspozycja na promieniowanie UV jest groźna zwłaszcza dla osób z wadami wzroku, u których występuje zwiększona wrażliwość na promieniowanie UV. Naturalna osłona organizmu przed promieniowaniem UV zmniejsza się również z wiekiem.

Jak chronić oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV?

Chronić oczy możemy i powinniśmy dwojako: ochraniając je okularami przeciwsłonecznymi przed nadmiernym dopływem promieni słonecznych oraz dostarczając organizmowi zwiększonej dawki przeciwutleniaczy, chroniących oczy przed wolnymi rodnikami. Poza tym powinniśmy unikać przebywania na słońcu w godzinach, gdy promieniowanie jest najsilniejsze tj. między 11 a 15 godziną.

Odpowiednie okulary przeciwsłoneczne

Okulary okularom nierówne. Unikajmy zdecydowanie kupowania okularów przeciwsłonecznych w hipermarketach czy na stoiskach ulicznych. Są tanie, ale najczęściej bezwartościowe, gdyż nie zapewniają właściwej ochrony przeciwsłonecznej. Szkła przeciwsłoneczne powinny mieć odpowiednie filtry, pochłaniające promieniowanie ultrafioletowe. I takie okulary możemy kupić u optyka. Bezwzględnie u optyka powinny zaopatrywać się w okulary przeciwsłoneczne osoby z wadami wzroku. Optyk może tak dobrać szkła, że będą jednocześnie chronić przed słońcem i korygować wadę wzroku. Tanie szkła z hipermarketów mogą sprawdzić się jedynie w przypadku ich stosowania jako zabezpieczenia przed oślepiającym słońcem w czasie jazdy samochodem. Na zewnątrz oczy powinny być zabezpieczone szkłami z filtrem. I to nie tylko w czasie kąpieli słonecznej na plaży, ale także w czasie siedzenia pod parasolem w godzinach najwyższego promieniowania UV. Pewne zabezpieczenie przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym daje również kapelusz z dużym rondem lub czapka z daszkiem. Ograniczy dopływ promieni słonecznych do oczu i tym samym zabezpieczy przed oślepieniem.

Dieta bogata w przeciwutleniacze

Skoro wolne rodniki przyczyniają się do zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy, niezmiernie ważna jest odpowiednia dieta, dostarczająca organizmowi wystarczającej ilości przeciwutleniaczy. Na szczęście w okresie letnim nie jest o to trudno. Dostępne warzywa i owoce dostarczą niezbędnych dla zdrowia oczu karotenoidów, w tym beta karotenu oraz tak ważnej dla zdrowia oczu luteiny i likopenu.

Karotenoidy to barwniki rozpuszczalne w tłuszczach, występujące przede wszystkim w owocach i warzywach o intensywnym zabarwieniu: w brokułach, brukselce, grochu, marchwi, sałacie, brzoskwiniach, morelach, melonach. Najbogatszym źródłem luteiny są czarne jagody, a likopenu pomidory. A zapobiegającego zaćmie glutationu dostarczą: avokado, szparagi, arbuzy, grejpfruty, pomarańcze, truskawki, brzoskwinie, kabaczki, kalafior, brokuły i surowe pomidory.

barb

 

Zobacz również:

zdrowa opalenizna


Zdrowe opalanie

Oczy i komputer


Oczy i komputer

Co to jest AMD?


Co to jest AMD?

Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.