Jak wzmocnić układ odpornościowy

Przestrzegając kilku prostych zasad, nie unikniesz wprawdzie każdej choroby, ale wzmocnisz swoje siły obronne i tym samym na wiele chorób będziesz zapadać rzadziej, a ich przebieg będzie lżejszy.

Oto te zasady:

  • Pamiętaj o dostatecznej ilości regenerującego snu.

  • Unikaj stresu i zdenerwowania (szczególnie przewlekłego). Pozwalaj sobie w ciągu dnia na przerwy na odpoczynek. Jeśli nie jesteś w stanie usunąć przyczyny ciągłego stresu, spróbuj przynajmniej możliwie jak najczęściej świadomie się odprężać, np. stosując techniki relaksacyjne jak trening autogenny czy joga.

  • Odżywiaj się w miarę możliwości racjonalnie, pamiętając, by dostarczać organizmowi pełnowartościowych pokarmów i ważnych dla życia witamin, składników mineralnych i substancji resztkowych.

  • Spożywaj jak najmniej potraw wędzonych, peklowanych czy konserwowanych azotanem. Czas gotowania czy pieczenia takich pokarmów powinien być krótki, gdyż w trakcie obróbki powstają substancje rakotwórcze (nitrozaminy).

  • Nie jedz spleśniałych artykułów żywnościowych (wyjątek to sery pleśniowe). Niektóre pleśnie wytwarzają trucizny, aflatoksyny, które mogą mieć działanie rakotwórcze.

  • Unikaj nadmiernego spożycia alkoholu i zrezygnuj z palenia tytoniu.

  • Nie zaniedbuj ruchu fizycznego, w miarę możliwości również na powietrzu.

  • Regularne hartowanie ciała wzmaga siły obronne organizmu, np. sauna, prysznic naprzemienny, kąpiele naprzemienne.

  • Unikaj niekontrolowanego wychłodzenia organizmu na skutek przemoknięcia, przeciągu czy zbyt lekkiego ubrania. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy uprawiasz sport czy wykonujesz czynności powodujące silne pocenie.

  • Badania naukowe dowiodły, że istnieje ścisła współzależność między stanem psychicznym a wydolnością układu odpornościowego. Postaraj się mieć pozytywne nastawienie do życia. Śmiech i radosny nastrój pobudzają mózg do tworzenia mediatorów, które z kolei wywołują uczucie szczęścia i odprężenia. Poza tym u człowieka radosnego i optymistycznego wytwarza się mniej hormonów stresu względnie więcej hormonów stresu zostaje zmetabolizowanych. Postaraj się wzmacniać swój układ odpornościowy również w ten sposób, pozwalając sobie na jakąś miłą odskocznię od codziennych obowiązków i na relaks psychiczny.

  • Dłuższe przebywanie, np. w czasie pracy, w przegrzanym pomieszczeniu czy w bardzo suchym powietrzu, np. klimatyzowanym biurze, jest niekorzystne dla organizmu. Pomieszczenia klimatyzowane należy co pewien czas wietrzyć.

  • Do stabilizacji układu odpornościowego przyczynia się również stosowanie określonych preparatów, np. echinacei czy cynku, dostępnych w aptekach i zielarniach. Choć nie należy się po nich spodziewać cudów, ich pozytywne działanie na układ odpornościowy zostało wielokrotnie dowiedzione. Powinno się je jednak stosować regularnie i przez dłuższy okres.

  • Pamiętaj o szczepieniach ochronnych, które są wskazane w twojej sytuacji. Dotyczy to zarówno powszechnie zalecanego szczepienia przeciw tężcowi i błonicy, jak również szczepień zalecanych dla określonych grup ludności (np. osób wykonujących określone zawody) czy wybierających się w podróż, np. szczepienia przeciw grypie, przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby typu A i B, wściekliźnie czy odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych.

  • Źródłem niektórych chorób przewlekłych może być ukryte gdzieś w organizmie ognisko zapalne, np. w zębie czy migdałkach, które jako takie nie daje dolegliwości. W razie wątpliwości należy wyjaśnić przyczynę choroby i poddać ją leczeniu.

źródło: Sekcja Zdrowie, poz. 62

 

Zobacz również:

Grypa i przeziębienia


Grypa i przeziębienia

Nie daj się grypie


Nie daj się grypie

Wzmacnianie odporności


Jak wzmocnić odporność

 

Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.