Ćwicz umysł, by długo ci służył

„Zaburzenia poznawcze związane z wiekiem” to termin medyczny. Opisuje pogorszenie się z wiekiem funkcjonowania intelektu, pamięci, procesów uczenia się, mowy, koncentracji i uwagi czyli erozję umysłu.

Jak można bronić się przed takimi skutkami starzenia się? Jak zachować młodzieńczą sprawność umysłową bez względu na wiek?

Oto 10 kroków zalecanych przez amerykański Alliance for Aging Research, by zachować bystry umysł do późnej starości.

  1. Dieta dla umysłu. Dieta bogata w kwasy tłuszczowe Omega-3, białko, przeciwutleniacze, oraz witaminy z grupy B, a uboga w tłuszcze trans, czyli dużo warzyw i owoców oraz ryb plus rozsądna ilość węglowodanów przyczyni się do zdrowia Twojego umysłu.

  2. Aktywność umysłowa. Ćwicz swój umysł poprzez wszelką aktywność umysłową. Może to być nauka czegoś nowego (np. języka obcego, tańca, nowej gry), rozwiązywanie krzyżówek, a nawet surfowanie w Internecie czy robótki na drutach.

  3. Regularna aktywność fizyczna. Ćwiczenia fizyczne poprawiają krążenie krwi, koordynację ruchów i zapobiegają chorobom, które zwiększają ryzyko starczej demencji, takich jak choroby serca, udar czy cukrzyca.

  4. Kontakty towarzyskie. Spędzanie czasu z przyjaciółmi, udzielanie się w wolontariacie czy podróże sprzyjają utrzymaniu aktywności umysłu i jego zdrowiu.

  5. Wystarczająca ilość snu. Niewystarczająca ilość snu może mieć negatywny wpływ na zdrowy umysł.

  6. Panowanie nad stresem. Uprawianie jogi, spędzanie czasu z przyjaciółmi lub poddanie się innym terapiom rozładowującym stres, poprawi pamięć i zdolność do uczenia się.

  7. Zapobieganie urazom mózgu. Używanie kasku i pasów bezpieczeństwa, tam gdzie to jest niezbędne, zapobiegnie urazom mózgu, które często związane są ze zwiększonym ryzykiem demencji.

  8. Prawidłowa waga. Utrzymywanie prawidłowej wagi w połączeniu ze zbilansowaną i odżywczą dietą oraz wystarczającą ilością ruchu i eliminacją stresu zmniejszy ryzyko chorób, które mają wpływ na stan mózgu (choroby serca, nadciśnienie, cukrzyca).

  9. Unikanie niezdrowych nawyków. Palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, używanie środków dopingujących i narkotyków zwiększa ryzyko demencji i zaburzeń poznawczych.

  10. Geny. Jeśli w Twojej rodzinie są częste przypadki starczej demencji, porozmawiaj z lekarzem, który powinien ci pomóc w uniknięciu lub spowolnieniu postępu demencji i zaburzeń poznawczych.

bajar

 

Zobacz również:

Wiecznie młoda


Wiecznie młodą być

Ćwiczenia umysłu na pamięć


Ćwiczenia umysłu poprawiają pamięć

Jogging na inteligencję


Jogging na inteligencję


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.