Szczupła talia - dłuższe życie

Twojej figurze daleko do ideału? Zadbaj o nią, zwłaszcza jeśli mankamentem jest zbyt duży brzuch. Kiedyś figura w kształcie jabłka była domeną mężczyzn, teraz coraz częściej także kobiety tak są zbudowane. A płaski, umięśniony brzuch to nie tylko efekt estetyczny, ale przede wszystkim zdrowotny.

O ile zbyt krągłe uda i pośladki, a także niewielka podskórna tkanka tłuszczowa na brzuchu to najwyżej defekt urody, o tyle tłuszcz gromadzący się wewnątrz jamy brzusznej jest już groźny.

Dlaczego otyłość brzuszna jest groźna?

Tłuszcz wewnątrz brzucha ma inne właściwości metaboliczne niż pozostałe komórki tłuszczowe; łatwiej uwalnia do krwiobiegu kwasy tłuszczowe zwane lipidami. W efekcie prowadzi to do podniesienia poziomu „złego” cholesterolu LDL i zmniejszenia „dobrej” frakcji HDL.

Ponadto gromadzenie tkanki tłuszczowej w obrębie brzucha przyczynia się do zwiększonej oporności tkanek na insulinę, prowadzącej często do upośledzonej tolerancji glukozy. Jest to zjawisko, które bezpośrednio uczestniczy w rozwoju zmian miażdżycowych i cukrzycy typu II.

Tkanka tłuszczowa wewnątrz jamy brzusznej zwiększa również ryzyko tworzenia zakrzepu. A ponadto otłuszczony brzuch nadmiernie obciąża kręgosłup, co prowadzi do zmian zwyrodnieniowych.

Kiedy mówimy o otyłości brzusznej?

Do określenia czy mamy otyłość brzuszną czy też nie służą dwa wskaźniki:

  • WHR czyli talia/biodra. Gdy obwód talii podzielony przez obwód bioder u kobiet jest równy lub większy 0,8, a u mężczyzn 1,0 mamy do czynienia z otyłością brzuszną. Pomiary te nie są doskonałe, gdyż obejmują zarówno tkankę podskórną jak i tę wewnątrz jamy brzusznej, a ponadto nie uwzględniają budowy kośćca oraz ewentualnych gazów zalegających w jelitach.

  • pomiar paskowy, czyli pomiar wyłącznie obwodu talii. Jeśli jest on u kobiety zawarty pomiędzy 80-88cm, a u mężczyzna pomiędzy 94-102cm to istnieje duże prawdopodobieństwo rozwoju otyłości brzusznej i jej powikłań. A gdy obwód talii przekracza te wymiary, wówczas jest to na pewno otyłość brzuszna, stwarzająca zagrożenie dla zdrowia.

Jak pozbyć się nadmiernych centymetrów w talii?

Wbrew pozorom, tkanki tłuszczowej w okolicy talii można się stosunkowo łatwo pozbyć. Wystarczy odrobina dobrej woli, trochę ćwiczeń i zmiana nawyków. Pierwsze efekty będą widoczne już po 2 tygodniach. Zobacz Jak odzyskać płaski brzuch.

Co zyskujesz spłaszczając brzuch?

Naprawdę warto poświęcić trochę czasu na odchudzenie talii. Uzyskasz spore efekty, nie tylko estetyczne, ale przede wszystkim zdrowotne. Oto co możesz zyskać:

  • Atrakcyjny wygląd, do jakiego płaski i umięśniony brzuch bezsprzecznie przyczynia się.

  • Obniżenie poziomu cholesterolu i ciśnienia i w efekcie zmniejszenie ryzyka chorób serca i udaru. Badania wykazały, że u kobiet mających w talii 82 cm i więcej o 50% częściej występuje podwyższony poziom cholesterolu, a o 60% nadciśnienie.

  • Zmniejszenie ryzyka cukrzycy. Nadmiar tkanki tłuszczowej w jamie brzusznej uniemożliwia insulinie normalizację poziomu cukru we krwi, co prowadzi do zwiększonej oporności tkanek na insulinę. W efekcie poziom glukozy we krwi jest stale wysoki, a to sprzyja rozwojowi cukrzycy typu II.

  • Mniejsze ryzyko zachorowania na raka piersi. Otyłość brzuszna u kobiet po menopauzie sprzyja zaburzeniom hormonalnym, które zwiększają ryzyko zachorowania na nowotwory piersi i macicy.

  • Złagodzenie bólów pleców. Osoby z szeroką talią i słabymi mięśniami częściej cierpią na bóle kręgosłupa i stawów kolanowych.

  • Pokonanie trudności z oddychaniem. Nawet niewielki nadmiar tkanki tłuszczowej w jamie brzusznej wywiera ucisk na narządu wewnętrzne i utrudnia prawidłowe oddychanie. Dostajesz wtedy zadyszki i brak ci tchu.

Czy wiesz, że otyłości brzusznej sprzyja:

  • Jedzenie dużej ilości mięsa. Ogranicz spożycie mięsa do 2-3 porcji chudego drobiu lub cielęciny tygodniowo, zwiększ za to spożycie ryb i warzyw.

  • Palenie papierosów i picie alkoholu. Rzuć więc palenie. Jeśli masz ochotę na drinka, sięgnij po lampkę czerwonego wina zamiast mocniejszego trunku lub piwa.

  • Podwyższony poziom kortyzolu – hormonu stresu. Unikaj więc stresu i naucz się technik rozładowywania napięcia.

  • Spożywanie dużych porcji jednorazowo. Zamiast 3 dużych posiłków w ciągu dnia jedz 5-6 małych.

oprac. barb

 

Zobacz również:

Odzyskaj płaski brzuch


Odzyskaj płaski brzuch

Trening korygujący kształty


Trening korygujący kształty

Schudnąć jedząc tłuszcze


Schudnąć na diecie wysokotłuszczowej?


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.