Proste sposoby na szybkie odprężenie

Stres zadomowił sie na dobre w naszym życiu. A długotrwały stres czyni ogromne spustoszenie w naszym organizmie i prowadzi do wielu poważnych chorób. Niestety, w dzisiejszych czasach nie da się go uniknąć całkowicie, ale trzeba nauczyć się panować nad nim, tak by minimalizować jego negatywne konsekwencje. Pomocne mogą być różne techniki relaksacyjne. Podstawą są ćwiczenia oddechowe (zobacz Odetchnij pełną piersią). Skuteczne są również ćwiczenia relaksacyjne, takie jak trening autogenny Schulza (rozluźnianie poszczególnych części ciała i wyobrażanie sobie, że stają się coraz cięższe i cieplejsze) czy trening Jacobsona (naprzemienne napinanie i rozluźnianie poszczególnych części ciała).

Ale co robić, gdy stresujemy się w pracy? Proponujemy kilka prostych ćwiczeń zaczerpniętych z akupresury i masażu shiatsu.

Szybkie usuwanie stresu


Usuwanie napięcia karku

Siedząc wygodnie na krześle pochyl lekko głowę do przodu i złap dłonią skórę na karku, tak jak byś chciała ją oderwać. Wytrzymaj kilka sekund. Powtórz kilka razy. Ćwiczenie to pomoże także usunąć napięcie mięśni karku i barków wynikające z długotrwałego siedzenia bez zmiany pozycji.




Akupresura i shiatsu na stres


Usuwanie stresu i zmęczenia psychicznego

W pozycji jak wyżej, ułóż splecione dłonie z tyłu głowy z kciukami skierowanymi na dół. Uciskaj kciukami zagłębienie znajdujące się u nasady czaszki. Jeśli jesteś mocno spięta, to łatwo znajdziesz te punkty, bo odczujesz ból przy ucisku. Delikatnie wówczas rozmasuj kciukami bolące miejsca aż do ustąpienia bólu.



Poprawa koncentracji
Po w/w ćwiczeniach wykonaj opukiwanie całymi dłońmi a potem samymi opuszkami palców powierzchni głowy. Poprawi to dopływ krwi do mózgu i w efekcie koncentrację i jasność myślenia.

Jak pozbyć się stresu w pracy


Usuwanie stresu

Uciskaj delikatnie kciukiem i palcem wskazującym jednej ręki punkt między kciukiem i palcem wskazującym drugiej ręki. Wytrzymaj ucisk przez 1 minutę Zrób to samo z punktami między kolejnymi palcami. Powtórzy cały cykl 3 razy, po czym wykonaj to samo na drugiej ręce.




Usuwanie napięcia palców
Palcem wskazującym i kciukiem jednej ręki wykonuj uciski kolejno na wszystkich palcach drugiej ręki. Zacznij od podstawy palców i posuwaj się powoli w kierunku paznokci. Powtórz na drugiej ręce. To ćwiczenie jest bardzo pomocne w przypadku długotrwałej pracy przy klawiaturze komputera.

Rozluźniający masaż dłoni
Po masażu palców przejdź do masażu dłoni. Ułóż lewą dłoń na prawej i kciukiem prawej ręki uciskaj ruchami okrężnymi całe zagłębienie lewej dłoni. Powtórz ćwiczenie z drugą dłonią.

Relaksujący masaż punktu mądrości
Ucho, podobnie jak stopa czy dłoń, zawiera wiele punktów refleksyjnych, odpowiadających ważnym organom. Masaż ucha ma więc terapeutyczny wpływ na organizm. Uchwyć delikatnie kciukami i palcami wskazującymi płatki uszu i delikatnie masuj ciągnąc lekko w dół. Czas trwania masażu: 1-2 minuty. Odpręża, a jeśli wykonywany przed snem, ułatwia zasypianie.

Odprężanie oczu
Po długotrwałym wpatrywaniu się w ekran monitora odpręż mięśnie oczu uciskając ruchem okrężnym punkt między brwiami. Pomocny jest także masaż opuszki małego palca każdej dłoni. Uciskaj ją dość mocno kciukiem i palcem wskazującym przez ok. 10 sekund, po czym zrób przerwę na 3 sekundy. Powtórz ćwiczenie 3-krotnie i zrób to samo z opuszką palca drugiej ręki.

Głęboki oddech na nagły stres
A gdy ktoś cię mocno zdenerwuje, zanim zareagujesz emocjonalnie, weź głęboki oddech. Wcześniej przećwicz technikę głębokiego oddechu, by móc ją zastosować w sytuacji krytycznej. Zdziała naprawdę cuda. (Zobacz Kontrolowanie emocji).

barb

 

Zobacz również:

Wdychaj energię, wydychaj stres


Wdychaj energię, wydychaj stres

Wpływ stresu na organizm


Wpływ stresu na organizm

Akupresura zamiast kawy


Akupresura zamiast kawy


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.