Spis treści

Jak zapobiegać nadmiernym gazom?

Jeśli mamy skłonność do wzdęć nauczmy się im zapobiegać. Metody są różne w zależności od przyczyny.

Jeśli nie tolerujesz laktozy

U osób z nietolerancją laktozy występuje niski poziom laktazy (enzymu niezbędnego do trawienia laktozy, czyli odmiany cukru występującej w wielu produktach mlecznych). W takich przypadkach laktoza pozostaje niestrawiona i jest pożywką dla bakterii jelitowych, powodujących fermentację i w efekcie nadmierne gazy. Nie pozostaje więc nic innego jak ograniczyć spożycie tych produktów mlecznych, które powodują dolegliwości.

Selekcjonuj błonnik

Ciała balastowe z jednej strony pobudzają właściwie przebiegający proces trawienia, z drugiej jednak są wspaniałym pożywieniem dla bakterii jelitowych, odpowiedzialnych za wytwarzanie gazów. Jednak ograniczenie błonnika nie jest dobrym wyjściem. Zamiast tego należy obserwować, które produkty powodują zwiększone gazy i ograniczyć spożycie tych konkretnych produktów. Zazwyczaj odpowiedzialne za nadmierną produkcję gazów są rośliny strączkowe, kapusty, warzywa korzeniowe, śliwki i pszenica, ponieważ te właśnie produkty zawierają cukry trudne do strawienia. Nie chcąc dopuścić do nadmiernej fermentacji nie spożywaj za dużo tych produktów za jednym razem ale rozłóż dzienne spożycie na kilka dawek. Dobrym wyjściem jest też stopniowe przyzwyczajanie organizmu do tego typu błonnika, a więc trzeba rozpocząć od małej ilości i stopniowo zwiększać dawkę, by dać jelitom czas na przystosowanie się. Zmniejsza to nadprodukcję gazów i po kilku tygodniach takiej diety wytwarzanie się gazów ulega normalizacji.

Nie łykaj powietrza

Zbyt dużo powietrza wprowadzonego do przewodu pokarmowego może powodować wzdęcia. Wprowadzamy go rozmawiając w czasie jedzenia, paląc, żując gumę, pijąc napoje gazowane, a także często przełykając ślinę i połykając wydzielinę spływającą z nosa. Należy więc pozbyć się tych nawyków.

Ogranicz tłuste pokarmy

Nadmiar tłuszczy opóźnia opróżnienie żołądka i tym samym opóźnia naturalny odpływ gazów. Tak więc ograniczenie tłustych pokarmów zmniejszy gazy a jednocześnie poprawi ogólny stan zdrowia.

Zwiększ ilość przypraw

Przygotowując posiłki używaj dużej ilości przypraw pobudzających trawienie, takich jak kminek, anyż, kolendra, majeranek czy imbir. Wśród owoców funkcję tę spełniają ananas i papaja.

Dokładnie gryź i przeżuwaj każdy kęs

Nie spiesz się nigdy przy jedzeniu. Nie tylko połykasz wtedy dużo powietrza, ale także niedokładnie rozdrobniony pokarm może być przyczyną wzdęć.

 

Zobacz również:

Probiotyki dla zdrowia


Niedoceniane probiotyki

Przyprawy ziołowe


Przyprawy ziołowe

Błonnik czyszczący jelita


Błonnik - zdrowa miotła


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.