Spis treści

Jak regulować poziom insuliny

Ogranicz spożycie cukru

Im więcej cukru, tym więcej insuliny, regulującej jego poziom. Dotyczy to nie tylko cukru z cukiernicy i słodyczy ale także cukru zawartego w owocach, sokach i miodzie.

Nie jedz złych tłuszczów

Jedynymi bezpiecznymi tłuszczami są jednonienasycone kwasy tłuszczowe obecne w oliwie z oliwek, awokado i orzechach. Tłuszcze wielonienasycone (np. olej kukurydziany czy słonecznikowy), obniżają wprawdzie poziom cholesterolu LDL, ale ulegają łatwo utlenieniu (zwłaszcza w trakcie smażenia), tworząc duże ilości wolnych rodników. Jeśli nie dostarczy się organizmowi odpowiedniej ilości przeciwutleniaczy, zahamowane zostanie działanie jednego z enzymów, przetwarzających glukozę. W efekcie poziom glukozy wzrośnie, powodując zwiększoną produkcję insuliny.

Dostarcz organizmowi odpowiednią ilość chromu

Niedobór chromu powoduje wzrost poziomu insuliny we krwi. Chrom wpływa na zwiększenie aktywności insuliny, dzięki czemu na uzyskanie podobnego efektu potrzeba jej mniej.

Zrzuć zbędne kilogramy

Osoby z nadwagą i nie zażywające ruchu są bardziej narażone na insulinooporność. Dotyczy to zwłaszcza osób, w przypadku których tłuszcz gromadzi się w górnych partiach ciała. Zobacz Cukrzyca a chudnięcie.

Więcej witaminy E

Witamina E może zwiększać aktywność insuliny. Naukowcy uważają, że witamina E chroni integralność błon komórkowych przed atakami wolnych rodników, dzięki czemu komórki lepiej wykorzystują insulinę do transportu glukozy i w efekcie potrzeba jej mniej.

Pij niewielkie ilości alkoholu

Małe dawki alkoholu, zwłaszcza czerwonego wina, zwiększają aktywność insuliny, jak również korzystnej frakcji HDL cholesterolu.

Używaj przypraw

Zwiększoną aktywność insuliny zanotowano w przypadku osób używających cynamonu, goździków, kurkumy i liści laurowych.

Zwiększ liczbę posiłków

Często spożywane niewielkie posiłki są korzystniejsze niż dwa, trzy obfite w ciągu dnia. Duże posiłki powodują znacznie większy wzrost poziomu cukru i insuliny we krwi, gdyż więcej glukozy dostaje się w krótkim czasie do organizmu.

oprac. barb
źródło: Sekcja Zdrowie, poz. 43

 

Zobacz również:

Złe tłuszcze


Zabójcze tłuszcze

Zmobilizuj się do ćwiczeń


Mobilizacja do ćwiczeń

Przyprawy ziołowe


Przyprawy ziołowe


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.