Ciężkie, obolałe nogi  – jak z nimi walczyć

Robi się coraz cieplej i twoje nogi  stają się ciężkie i obolałe?  To dosyć częsta przypadłość.

Gdy długo stoisz w bezruchu, mięśnie odpowiedzialne za pracę zastawek żylnych są unieruchomione. A gdy zastawki nie zostaną otwarte, krew nie może pokonać siły grawitacji i wrócić z żył do serca. W efekcie krew zalega w żyłach i rozszerzając je, powoduje obrzęki stóp i podudzi a w następnym etapie „pajączki” i żylaki. Dlatego brak aktywności fizycznej jest głównym czynnikiem ryzyka rozwoju żylaków. 

Brak aktywności często idzie w parze z wiekiem i nadwagą, które same z siebie sprzyjają problemom z żyłami. Niektóre hormony, jak estrogen i progesteron zmniejszają napięcie żył i też mogą przyczyniać się do powstawania żylaków. Wreszcie nie możemy zminimalizować dziedzicznego czynnika ryzyka zaburzeń żylnych. 

Warto jednak wiedzieć, że bolesne i opuchnięte nogi w czasie upałów nie są niczym nadzwyczajnym. Dzieje się tak, gdy organizm dąży do utrzymania wewnętrznej temperatury na poziomie 37 st.C. Wówczas żyły znajdujące się pod skórą rozszerzają się, by umożliwić schłodzenie większej ilości krwi. A to daje właśnie odczucie ociężałości i wywołuje obrzęk. 

Jeśli Twój problem z obolałymi i opuchniętym nogami pojawia się od czasu do czasu, głównie latem, nie martw się, można temu zaradzić. Oto kilka wskazówek, jak to zrobić.

Spaceruj, maszeruj ….

Najważniejsze jest, aby chodzić. Spacery i aktywność fizyczna pobudzają mięśnie łydek, poprawiają krążenie i zmniejszają refluks żylny. Można również regularnie uprawiać sport, np.  pływanie lub bieganie. Na co dzień, nawet gdy masz stojącą pracę, staraj się robić jak najczęściej przerwy po to, by zrobić parę kroków albo  staraj się „maszerować” w miejscu.

Rób częste przerwy

Nie tylko przedłużone stanie sprzyja obrzękom, również długie siedzenie ma wpływ na zastój krwi w nogach. Wszyscy znamy uczucie ciężkich nóg po długim locie samolotem czy długotrwałej jeździe samochodem. Ale to nie jedyne ryzyko, coraz częściej skarżymy się na obrzęki nóg po 8 godzinnej pracy przy biurku. Jak temu zaradzić? Robić przerwy. Nie siedź bez ruchu dłużej niż 3 godziny, rób przerwy, np. na wyjście do toalety, zrobienie herbaty itp.

Wzmacniaj mięśnie łydek

Wytrenowane mięśnie łydek to lepsza praca zastawek żylnych i mniejsze ryzyko obrzęków. Jak to zrobić? Najprościej przez regularne chodzenie. Ze sportów najlepsze będzie pływanie. Nie polecane są natomiast sporty wymagające w dużej mierze stania w miejscu jak ćwiczenia na siłowni, tenis, badmington.

Pilnuj wagi

Nadwaga to czynnik ryzyka problemów z krążeniem żylnym. 4 na 5 osób cierpiących na żylaki, ma nadwagę. A gdy masa tłuszczu zwiększa się kosztem mięśni, ściany żył rozszerzają się i tracą elestyczność. Ponadto zwiększona waga to większe obciążenie dla nóg i w konsekwencji spowolniony przepływ krwi żylnej do serca. Efektem jest gorsze krążenie w nogach. To zresztą tłumaczy dlaczego kobiety w ciąży skarżą się na ociężałe nogi.

Unikaj przegrzewania

Ciepło rozszerza naczynia krwionośne i sprzyja zastojom żylnym. Zimno natomiast daje przeciwny efekt: zwęża żyły wzmagając krążenie. Z tego powodu ogrzewanie podłogowe nie jest korzystne dla osób mających skłonność do obrzęków. Niekorzystny wpływ mają również gorące kąpiele, sauny a także wygrzewanie nóg na słońcu, zwłaszcza narażania ich na oparzenia słoneczne. Zimno uznawane jest za naturalny środek przeciwbólowy. Gdy więc cierpisz na obrzęki  stóp, zaaplikuj nogom zimne prysznice rano i wieczorem.

Nogi do góry

Przed telewizorem czy w biurze, nie wahaj się podnosić nóg do góry. Nie ma nic lepszego  zapobiegającego zastojowi krwi w nogach. A na noc podłóż poduszkę pod stopy. Możesz również przyłożyć wilgotny okład na łydki. Pozbądź się również niedobrego zwyczaju zakładania nogi na nogę, bo taka pozycja pogarsza cyrkulację krwi.

Ubiór też ma znaczenie

Odłóż buty na wysokim obcasie i baleriny do szafy i wybierz buty na niewielkim obcasie. Niski obcas sprawia, że mięśnie łydek lepiej pracują, a więc lepsze jest krążenie. Unikaj również zbyt obcisłych skarpet, pończoch, spodni oraz butów, które hamują obieg krwi.

Kremy, żele i masaż

Masaż przyniesie ulgę obolałym nogom, pod warunkiem że wykonywany jest od dołu do góry, by pobudzać obieg krwi w tym kierunku. Lepsze efekty uzyskasz wykonując masaż za pomocą żelu albo kremu zawierającego przeciwobrzękowe składniki (np. kwiat kasztanowca).

Uważaj na sól

Często obrzęki stóp związane są z zatrzymaniem wody. W tym przypadku, najważniejsze jest ograniczenie spożycia soli, nie tylko tej z solniczki, ale również z gotowych produktów. W tym celu ogranicz spożycie wędlin, twardych serów, słonych przekąsek, gotowych dań, zwłaszcza zup w proszku. Nie dosalaj potraw przy stole, zrezygnuj z kostek rosołowych na rzecz przypraw i ziół.

Kiedy do specjalisty?

Jeśli Twoje problemy z ociężałymi nogami występują niezależnie od pory roku, ból lub dyskomfort czujesz pod koniec dnia i pogarsza on się wieczorem, masz opuchnięte kostki, często łapią cię skurcze, skonsultuj się z lekarzem, bo możesz cierpieć na chorobę żylną. 

barb

(z wykorzystaniem porad z Journal des Femmes)

 

Zobacz również:

Obrzęki stóp


Sposoby na obrzęki stóp

Zioła na żylaki


Zioła przeciw żylakom

Domowe kuracje na żylaki


Sposoby na żylaki


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.