Zmniejsz stres, by zapobiec bólowi głowy

Nie ma człowieka, którego nigdy nie bolała głowa. W wielu przypadkach ból głowy odgrywa pozytywną rolę informując nas o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu organizmu. Tym niemniej prawie zawsze reagujemy nań emocjonalnie, czasem strachem a najczęściej złością. Przyczyn bólu  może być wiele, jedną z częściej występujących jest stres. Stres jest najczęstszą przyczyną bólu głowy typu napięciowego ale może też wywołać inne rodzaje bólów głowy lub zintensyfikować je.

Codzienna bieganina

Stres związany z wielkim wydarzeniem życiowym np. narodziny dziecka, śmierć bliskiej osoby, zmiana pracy, rozwód, jest niezaprzeczalny. Ale zwykle  to nie jest ten rodzaj stresu, który powoduje ból głowy. Najczęściej ból głowy wyzwalają codzienne drażniące problemy typu niemożność znalezienia potrzebnego dokumentu, ugrzęźnięcie w korku, drobne problemy w pracy, z którymi nie możesz sobie poradzić.

W odpowiedzi na te stresujące czynniki, napinasz mięśnie, zaciskasz zęby lub usztywniasz ramiona, a to wyzwala ból głowy.

Stres pod kontrolą – techniki relaksacyjne

Nie można uniknąć codziennego stresu. Ale można kontrolować go, co pomoże w zapobieganiu bólom głowy. Wystarczy nauczyć się kilku prostych sposobów panowania nad  stresem. Naucz się technik relaksacyjnych redukujących objawy stresu, a tym samym bóle głowy. Najważniejsze techniki relaksacyjne to: medytacja, joga, tai chi i głębokie oddychanie. Pomóc może także spędzanie czasu na przyjemnych czynnościach, takich jak słuchanie muzyki, taniec, uprawianie sportu, czytanie książki lub zabawa z psem. Zalecane są również ćwiczenia relaksacyjne, choćby tylko przez 10 minut dziennie. 

Dodatkowo, aby zmniejszyć codzienny stres:

  • Upraszczaj życie. Zamiast szukać sposobów, aby wykonać jak najwięcej zadań w danym dniu, odłóż część obowiązków na następny dzień. Zadaj sobie pytanie, co tak naprawdę trzeba zrobić dziś, co może poczekać, a czego można w ogóle nie zrobić. Naucz się mówić „nie”.

  • Ćwicz regularnie. Ćwiczenia to sprawdzony sposób zapobiegania bólom głowy. Ćwiczenia pomogą również odpocząć od codziennego stresu. Należy tylko uważać, aby przed ćwiczeniem powoli rozgrzać mięśnie. Jeśli tego nie zrobimy, to nagłe, intensywne ćwiczenia fizyczne mogą spowodować bóle głowy.

  • Odżywiaj się inteligentnie. Dieta bogata w owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste może dać ci więcej energii i pomaga utrzymać stres pod kontrolą.

  • Zadbaj o odpowiednią ilość snu. Stres może zakłócać sen, ale brak snu może utrudniać zdolność do radzenia sobie ze stresem. Brak snu powoduje uwalnianie hormonów stresu, takich jak adrenalina i kortyzol.

  • Szukaj wsparcia. Podzielenie się problemami z rodziną lub przyjaciółmi ułatwi pokonanie stresu. Jeszcze lepszy efekt da rozmowa z terapeutą.

  • Zarządzaj mądrze swoim czasem. Aktualizuj codziennie listę rzeczy do zrobienia  - zarówno w pracy jak i w domu. Jeśli to możliwe przekaż część zadań innym lub podziel większe zadanie na części. I nie rób kilku rzeczy na raz.

  • Bądź przygotowaną. Zorganizuj swój dzień. Przewiduj wyzwania. Staraj się tak planować dzień, by w razie napadu bólu głowy, mieć możliwość korekty planów.

  • Odpuść sobie. Staraj się nie martwić się o rzeczy, których i tak nie możesz kontrolować.

  • Myśl pozytywnie. Zamiast mówić: "Nie mogę tego zrobić", powiedz "To będzie trudne, ale mogę to wykonać." W sytuacjach stresowych zmiana negatywnych myśli na pozytywne może być zbawienna. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, rozważyć przeprowadzenie  terapii poznawczo-behawioralnej.

  • Zrób sobie przerwę. Jeśli czujesz się przytłoczona zadaniami, daj sobie trochę czasu na wyczyszczenie umysłu. Kilka rozciągających ćwiczeń lub szybki spacer pomogą ci przywrócić energię potrzebną do wykonania zadania. Albo zrelaksuj się, siadając wygodnie w fotelu i przywołując w myśli relaksujące sytuacje.

  • Śmiej się. Dobry humor jest świetnym sposobem na stres. Śmiech uwalnia endorfiny, naturalne substancje, które pomogą Ci poczuć się lepiej i zachować pozytywne nastawienie. Nie wiesz z czego się śmiać? Spróbuj obejrzeć dobrą komedię lub weź do ręki zabawną książkę.

  • Zerwij z rutyną. Zrezygnuj z rutynowych zajęć i spróbuj czegoś nowego. Wakacje lub weekendowy wypad pomogą Ci zobaczyć zadania z nowej perspektywy.

  • Przełam złe nawyki. Jeśli palisz, przestań. Zmniejsz ilość kofeiny, a jeśli pijesz alkohol, nie przesadzaj z nim.

A może to coś poważniejszego niż stres?

Na ogół ból głowy ma błahe podłoże (stres, przeżycia emocjonalne, nadwrażliwośc na niektóre pokarmy, zapachy, światło czy dźwięki) i z takim bólem można sobie samemu poradzić. Ale ból głowy może też być objawem poważnej choroby. Dlatego należy skonsultować się z lekarzem, jeśli ból

  • jest przewlekły, 
  • jest nagły i silny,
  • towarzyszy mu gorączka, sztywność karku, wysypka, splątanie, drgawki, podwójne widzenie, drętwienie lub trudności w mówieniu,
  • wystąpił po urazie głowy, upadku czy pojawieniu się guza,
  • pogarsza się mimo odpoczynku i zażyciu tabletki przeciwbólowej.

barb

na podstawie mayoclinic.org

 

Zobacz również:

Wpływ stresu na organizm


Wpływ stresu na organizm

Wdychaj energię, wydychaj stres


Wdychaj energię, wydychaj stres

Krople Bacha


Joga w butelce


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.