Zespół bólowy kręgosłupa szyjnego

Kręgosłup szyjny, ze względu na największą ruchliwość, jest szczególnie narażony na szybkie zużywanie się, zwłaszcza w dolnym odcinku, który graniczy ze znacznie mniej ruchliwym kręgosłupem piersiowym. Gdy przez dłuższy czas utrzymujemy złą postawę ciała dochodzi do napięcia mięśni, które nie są w stanie utrzymać głowy w należytej pozycji. W efekcie głowa zwiększa nacisk na kręgosłup szyjny w sposób zwielokratniający nacisk powodowany samym jej ciężarem. Mięśnie karku stają się napięte, twarde i bolesne. Często bolą przy dotykaniu również dwa wyrostki kostne znajdujące się na dolnej powierzchni czaszki, dobrze wyczuwalne w odległości 3-4 szerokości palców za uchem.

Przyczyny bólów karku

  • Wadliwa postawa. Najczęstszą przyczyną problemów z kręgosłupem szyjnym jest długotrwałe utrzymywanie wadliwej postawy ciała (długotrwała praca przy komputerze lub siedzenie za kierownicą samochodu czy spanie na zbyt miękkich i dużych poduchach), prowadzące do napięcia mięśni karku.
  • Zwyrodnienie kręgów lub dysków w szyjnym odcinku kręgosłupa, coraz częstsze z wiekiem. Przyczyną zwyrodnienia może być także długotrwała nieprawidłowa postawa ciała, wywołująca podrażnienie kości prowadzące do zwyrodnień kostnych przybierających postać kostniejących kolców i klamer na tylnych krawędziach kręgów. Jednym z objawów zmian chrzęstno-kostnych jest nieprzyjemne trzeszczenie kręgów szyjnych przy skrętach głowy. Ale skutki mogą być poważniejsze, gdy zmiany spowodują zawężenie otworów międzykręgowych przez które przebiegają naczynia krwionośne i pęki nerwów. Od stanu kręgosłupa szyjnego zależy więc ukrwienie głowy i jej narządów.
  • Urazy, zwłaszcza tzw. urazy z szarpnięcia w wypadkach samochodowych oraz silne naciągnięcie mięśni szyi lub ramion w trakcie intensywnych ćwiczeń.
  • Stres, zwłaszcza długotrwały, może również prowadzić do napięcia i mięśni i w efekcie bólu karku.

Dolegliwości związane z zespołem bólowym kręgosłupa szyjnego

Kręgosłup szyjny odpowiedzialny jest za prawidłowe unerwienie górnej partii ciała, gdyż z szyjnego odcinka rdzenia kręgowego wychodzą włókna nerwowe rąk i ramion. Zespół kręgosłupa szyjnego może w związku z tym przejawiać się całym szeregiem dolegliwości, nie tylko bólem karku, ale także   bólami głowy, bólami promieniującymi do barku i ramion, zawrotami głowy, zaburzeniami słuchu , niewyraźnym widzeniem i migotaniem przed oczami („mroczki”), drętwieniem rąk i palców dłoni (zwłaszcza w nocy). Często ból sprawiają ruchy szyją i spanie w niekorzystnej pozycji ciała. Jeśli leżymy nie tylko niewygodnie, ale i w przeciągu, na który wszystkie mięśnie reagują wzmożonym napięciem, możemy obudzić się rano ze sztywną szyją.

Domowe sposoby walki z bolącym karkiem

Niezależnie od rodzaju pracy czy stylu życia można pozbyć się bólu stosując wiele tradycyjnych metod, pozbywając się złych nawyków i uprawiając regularnie gimnastykę szyi. Oto najskuteczniejsze sposoby:

Ergonomiczne miejsce pracy

Większość z nas siedzi, stoi czy kieruje samochodem z głową lekko wysuniętą do przodu, co powoduje naprężenia w karku. Aby siedzieć prosto przed komputerem, ustaw podłokietniki na odpowiedniej wysokości i zadbaj, by monitor nie był ani za wysoko ani za nisko. Również wysokość krzesła i blatu stołu muszą być ze sobą odpowiednio zgrane. Lepiej jest siedzieć wyżej niż niżej (zobacz Oczy i komputer). Siedziska krzeseł i foteli powinny być płaskie i nie mogą w żadnym wypadku opadać do tyłu, gdyż uniemożliwia to utrzymanie miednicy w prawidłowym położeniu, a tym samym wyprostowanie kręgosłupa. W samochodzie tak ustaw fotel, zagłówek i lusterka, by widzieć drogę bez schylania głowy. Możesz sprawdzić czy ustawienie fotela jest odpowiednie w następujący sposób: oprzyj brodę na kciuku lekko go naciskając, następnie opuszczaj brodę (przy jednoczesnym oporze kciuka), tak by kręgosłup szyjny dobrze się napiął. Jeśli opuszczaniu głowy nie towarzyszy zmniejszanie pola widzenia, siedzisz dostatecznie wysoko. Jeśli jest przeciwnie – podłuż sobie pod siedzenie dość twardą, klinowatą poduszkę.

Właściwa pozycja w czasie snu

Spanie na dużej poduszce oznacza, że szyja nie znajduje się w jednej linii z resztą kręgosłupa. Używaj jednej małej poduszki (najlepiej anatomicznej). By uniknąć niekorzystnego ułożenia kręgosłupa szyjnego. Śpij na plecach albo na boku a nie na brzuchu.

Wyprostowana postawa

W wypracowaniu prawidłowej postawy ciała pomocne może być następujące ćwiczenie: połóż na głowie pudełko od płyty CD (albo niewielką książkę) i sprawdzaj jak długo uda ci się je utrzymać w czasie pracy. Po pewnym czasie będziesz odruchowo siadać bardziej prosto. Często przyczyną bólów karku jest skrzywienia kręgosłupa i napięcia mięśni spowodowane noszeniem ciężkiej torebki na ramieniu. Wyjściem jest albo odchudzenie torebki, albo zamiana jej na plecak.

Innym złym nawykiem jest rozmawianie przez telefon z przytrzymywaniem aparatu głową na ramieniu. Jeśli często tak zachowujesz się, może to być przyczyną bólu karku.

By nie przedłużać nieruchomego siedzenia przy pracy, rób sobie przerwy co 20-30 minut. Sprawdzonym sposobem jest nastawienie alertu w komórce, przypominającego o konieczności zrobienia przerwy na rozprostowanie kręgosłupa.

W przypadku bardzo silnych bólów szyi przy poruszaniu, pomaga często unieruchomienie jej na pewien czas (np. na noc) w dobrze osadzonym kołnierzu ortopedycznym.

Rozluźnienie mięśni

Rozluźnij napięte mięśnie karku, stosując następujące terapie:

  • Ogrzewanie. Pomóc może ogrzewanie mięśni poduszką elektryczną, ciepłymi i wilgotnymi kompresami (mokry i wyżęty ręcznik włóż na 30 sekund do mikrofalówki i przyłóż na kark) lub silnym i gorącym natryskiem, skierowanym na kark i szyję. Zabieg okaże się tym skuteczniejszy, im dokładniej zlokalizuje się bolące miejsce. Można sobie również zaaplikować okłady borowinowe lub okłady ze szlamu wulkanicznego („fango”). Pomocne mogą być również rozgrzewające maści typu końskiej czy balsamu tygrysiego. Ogrzewanie stosuj jednak ostrożnie. W przypadku stanu zapalnego ogrzewanie może zaszkodzić i w takim przypadku zalecane są zimne okłady np. z zamrożonego opatrunku żelowego albo lodu zawiniętego w ręcznik.
  • Kąpiele ziołowe. W usunięciu napięcia w mięśniach pomogą także kąpiele z dodatkiem ziół, takich jak: rozmaryn, arnika, skrzyp polny, jałowiec, kasztan oraz mieszanki kwiatostanów ziół łąkowych i polnych. Kąpiele lecznicze nie powinny trwać dłużej niż 15 minut, a temperatura wody nie powinna przekraczać 35 stopni.
  • Automasaż. Kark i ramiona można masować sobie samej. W tym celu usiądź wygodnie w fotelu w taki sposób, by obolałe ramię mogło spocząć wygodnie na oparciu fotela. W tej pozycji mięśnie karku i barków są rozluźnione i dają się dobrze masować drugą ręką. Punkty do masażu dadzą się łatwo zlokalizować, bo wyczujesz palcami stwardnienia i zgrubienia.
  • Techniki relaksacyjne. Napięcie psychiczne, automatycznie przechodzące w napięcie fizyczne, bywa często przyczyną bólu mięśni, w tym mięśni karku. W takim przypadku pomocne mogą być sprawdzone techniki relaksacyjne (medytacje, trening autogenny, joga).
  • Ochrona przed zimnem i przewiewem. Chłód i wilgoć mogą wywołać lub nasilić sztywność i ból karku. Staraj się więc nie przemarznąć i w chłodne dni noś nie tylko czapkę ale i szalik. Unikaj również siedzenia w przeciągu.

Gimnastyka rozciągająca i wzmacniająca szyję

Właściwe ćwiczenia gimnastyczne szyi mogą zdziałać cuda, ale trzeba pamiętać, by nie wykonywać gwałtownych i w ogóle szybkich ruchów. Więcej zaleceń dotyczących gimnastyki znajdziesz w artykule Gimnastyka przy zespole bolesnego karku.

bajar

źródła: Sekcja Zdrowie, poz. 1, 113 i 114

 

Zobacz również:

Ból pleców i krzyża


Bóle pleców i krzyża

Akupresura na stres


Szybkie odstresowanie

Ból pleców i krzyża

Ćwiczenia przy bólach krzyża


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.