Skurcz mięśni – jak z nim walczyć

Skurcz mięśni to silny mimowolny skurcz jednego lub kilku mięśni powodujący ostry ból, który może trwać przez wiele minut. Dochodzi do niego najczęściej podczas ćwiczeń fizycznych, ale zmęczone i nadmiernie rozgrzane mięśnie też są na niego podatne. Może wystąpić podczas snu lub gdy mięsień utrzymywany jest długo w pewnej pozycji (np. kurcz pisarski).

Przyczyny kurczu mięśni

Jest wiele teorii mówiących o możliwych przyczynach kurczu mięśni. Do najczęściej wymienianych należą:

• Przeciążenie lub naciągnięcie mięśnia.

• Pozostawanie przez dłuższy czas w tej samej pozycji (np. kurcz pisarski, obejmujący kciuk i 2 pierwsze palce ręki czy kurcz ręki w wyniku długotrwałego używania pędzla czy określonego narzędzia ogrodniczego).

• Odwodnienie i brak równowagi jonów sodu, wapnia, potasu i magnezu.

Najczęściej dochodzi do skurczu w wyniku kombinacji w/w czynników, np. przy wysiłku fizycznym wykonywanym bez rozgrzewki, w ciasno zasznurowanych butach czy w zbyt wysokiej temperaturze.

Przyczyna dość powszechnych kurczy nocnych, występujących zazwyczaj w mięśniach łydek i palców stóp, nie jest znana, ale częstotliwość tych skurczy wzrasta z wiekiem i u kobiet w ciąży.

Samopomoc w skurczu

Jeśli cierpisz na kurcze, poniższe działania mogą przynieść ci ulgę:

  • Delikatnie rozciągaj i masuj dotknięty kurczem mięsień.

  • Przy kurczu mięśni łydki przenieś ciężar ciała na tę nogę i lekko ugnij kolano.

  • Przy kurczu tylnej grupy mięśni uda wyprostuj nogi i zegnij się do przodu w pasie, przytrzymując się oparcia krzesła.

  • Przyłóż ciepły okład, by rozluźnić napięte mięśnie.

  • Przykładaj zimne okłady do bolących lub tkliwych mięśni.

  • Pij bardzo dużo wody, bo odpowiednia ilość płynów jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania mięśni.

Zapobieganie skurczom

Rozciąganie i rozgrzewka

Jeśli uprawiasz jakiś sport lub pracujesz fizycznie – rozciągaj codziennie mięśnie. Przed ćwiczeniami obowiązkowo ostrożnie porozciągaj mięśnie i wykonaj rozgrzewkę. Przestań ćwiczyć natychmiast, gdy złapie cię skurcz.

Nawadnianie

Codziennie pij dużo płynów. Pomagają one twoim mięśniom prawidłowo się skurczać i rozkurczać, utrzymują właściwe nawodnienie i zapobiegają nadwrażliwości. Pij płyny przed każdymi ćwiczeniami fizycznymi oraz małymi łykami w trakcie ćwiczeń. Po wysiłku nawodnij organizm, zwłaszcza jeśli wysiłek związany był z poceniem się. W tym celu przez 2-3 godziny wypij ok. 1l wody.

I pamiętaj: Pragnienie jest zbyt słabym wskaźnikiem zapotrzebowania na płyny: w momencie gdy się pojawia, może już dochodzić do odwodnienia.

Odżywianie

Ponieważ przyczyną skurczy może być zaburzenie równowagi między solami mineralnymi i brak niektórych składników odżywczych i zdrowych kwasów tłuszczowych, ważne jest odpowiednie odżywianie, bogate w warzywa (podczas każdego posiłku), owoce, ziemniaki, rodzynki, tłuste ryby zimnych mórz (2-3 razy w tygodniu), orzechy włoskie, laskowe i migdały oraz drożdże piwne.

Leki ziołowe

Pomocne może być przyjmowanie leków ziołowych na bazie kaliny koralowej, kaliny Sargenta i kozłka lekarskiego (waleriany).

Aromaterapia

akupresura-kurcze

Masuj mięśnie 10-procentowym olejkiem lawendowym rozcieńczonym w olejku migdałowym lub oliwie. Taki masaż będzie pomocny również w przypadku bólów mięśniowych.

Akupresura

Kciukami ułożonymi w kształcie litery V naciskaj punkt pomiędzy mięśniami, pośrodku łydki.

Kiedy do lekarza

Kurcze mięśni zazwyczaj ustępują samoistnie i rzadko są na tyle poważne, by wymagały pomocy medycznej. Jednak jeśli są bardzo silne oraz występują regularnie i długotrwale należy zasięgnąć porady lekarza, gdyż mogą być spowodowane przez niedostateczne krążenie wynikające z istnienia innych chorób, np. cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych czy neurologicznych.

barb
na podstawie Sekcja Zdrowie, poz. 95, 102 i 106

 

Zobacz również:

Ból pleców i krzyża


Bóle pleców i krzyża

Ile ćwiczyć


Ile ćwiczyć?

Obrzęki stóp


Sposoby na obrzęki stóp


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.