Hipoglikemia jako źródło zmęczenia

Dobra forma zależy od dwóch czynników: psychicznego i fizycznego. Czynniki te są nierozerwalnie ze sobą związane. Gdy psychika źle funkcjonuje, ciało też szwankuje i na odwrót. Ale gdy oddziaływujemy wzmacniająco na jeden, drugi też odczuwa poprawę.

Często spadek formy nazywamy zmęczeniem. Pół biedy jeśli jest to zmęczenie spowodowane wyczerpaniem fizycznym. Wtedy zazwyczaj krótszy lub dłuższy wypoczynek rozwiąże problem.

Gorzej jest ze zmęczeniem objawiającym się osłabieniem, przypominającym bardziej przemęczenie czy przeciążenie. Przyczyn tego typu zmęczenia może być wiele. Jedną z nich jest hipoglikemia.

Jak dochodzi do hipoglikemii?

<p> Paliwem napędowym ciała ludzkiego jest glukoza. Mózg, mięśnie, czerwone krwinki potrzebują jej, żeby normalnie funkcjonować. Dlatego organizm robi wszystko, by utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi. Właściwe stężenie cukru we krwi wynosi ok. 1 g na 1 litr. I do tego poziomu zbliżamy się rano po przebudzeniu. Jeśli nie jemy śniadania, wkrótce poziom cukru spada zdecydowanie poniżej normy. I wówczas dochodzi do niedocukrzenia czyli hipoglikemii. Możemy odczuwać zmęczenie i wycieńczenie, senność, podwyższoną potliwość, poirytowanie, osłabienie koncentracji, bóle głowy, marznięcie.

Po zjedzeniu posiłku, składającego się z węglowodanów o podwyższonym indeksie glikemicznym (biały chleb, cukier, słodzone płatki), niedocukrzenie początkowo może być jeszcze większe. Mamy do czynienia wówczas z tzw. hipoglikemią wtórną albo reakcyjną. Organizm doznaje najpierw nagłego skoku poziomu cukru we krwi, co prowadzi do nadmiernego wydzielania insuliny i w efekcie spadku poziomu cukru poniżej normy. I im bardziej będziemy podnosić stężenie cukru we krwi, spożywając złe węglowodany, tym bardziej narazimy się na ryzyko spadku jego poziomu na skutek opisanej reakcji.

Wydzielanie zbyt dużej ilości insuliny stymuluje również kawa i herbata, a także alkohol, zwłaszcza słodki. Hipoglikemii sprzyja ponadto przyjmowanie niektórych leków, w tym np. aspiryny, niektórych antybiotyków, leków na nadciśnienie i arytmię, uspokajających, przeciwalergicznych, moczopędnych czy przeczyszczających. Do niedocukrzenia dochodzi często również u źle leczonych cukrzyków i nałogowych palaczy.

Bardzo często przyczyną hipoglikemii jest także stres.

Jak uniknąć niedocukrzenia?

  • Przede wszystkim rozpoczynać dzień od śniadania składającego się z węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym (pieczywo pełnoziarniste, płatki bez cukru, owoce). Wówczas poziom cukru we krwi podnosić się będzie umiarkowanie szybko i po 3-4 godzinach powróci do prawie normalnego poziomu. Nie dojdzie do hipoglikemii, więc nie będziemy odczuwać zmęczenia

  • W ciągu dnia jeść posiłki w regularnych odstępach czasu. Unikać spożywania wyłącznie produktów o wysokim indeksie. W każdym posiłku produkty o wysokim indeksie glikemicznym powinny być równoważone tymi o niskim indeksie.

  • Poza tym bezdyskusyjną sprawą jest nauczenie się kilku technik relaksacji, tak by móc wyciszyć się i zapanować nad stresem w każdej chwili.

Uwaga!
Hipoglikemia jest jedną z możliwych przyczyn zmęczenia. Hipotetycznych przyczyn chronicznego wyczerpania jest dużo, w tym poważne choroby. Jeśli więc cierpisz na zmęczenie, które trwa dłużej niż kilka tygodni, skonsultuj swojego lekarza. Być może trzeba będzie zrobić badania, by wykluczyć istnienie choroby powodującej zmęczenie.

oprac. bajar
(z wykorzystaniem Sekcja Zdrowie, poz. 65)

 

Zobacz również:

Wdychaj energię, wydychaj stres


Wdychaj energię, wydychaj stres

Wpływ stresu na organizm


Wpływ stresu na organizm

Wiecznie zmęczona


Ciągle zmęczona


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.