Nie lekceważ nadciśnienia

Nadciśnienie to utrwalony wzrost ciśnienia tętniczego powyżej normy, czyli 140 mm Hg dla ciśnienia tętniczego skurczowego ("górnego") oraz 90 mm Hg dla ciśnienia tętniczego rozkurczowego ("dolnego").

Nadciśnienie może być wywołane niektórymi chorobami wewnętrznymi (np. chorobą nerek, gruczołów dokrewnych, układu nerwowego), ale najczęściej przyczyna nie może być ustalona i wtedy mówimy o nadciśnieniu pierwotnym.

Główne czynniki ryzyka choroby nadciśnieniowej to: podeszły wiek (powyżej 65 lat) cukrzyca typu 2, zaburzenia przemiany lipidów, skłonności genetyczne, zmniejszona aktywność fizyczna, otyłość, nadużywanie alkoholu i palenie papierosów.

Nadciśnienie jest powszechną, a jednocześnie groźną chorobą. To jedna z przyczyn zawałów serca u ludzi w podeszłym wieku. Na szczęście większość chorych cierpi na umiarkowane nadciśnienie, które może być leczone bez zastosowania leków farmakologicznych.

Jak obniżyć ciśnienie krwi?

W przypadku stwierdzonego nadciśnienienia, przestrzeganie kilku podstawowych reguł może przyczynić się do skutecznego obniżenia ciśnienia.

Współpracuj z lekarzem.

Choroba nadciśnieniowa przebiega często bez żadnych objawów, czyli możesz nie wiedzieć, że masz nadciśnienie. Podczas rutynowej wizyty u lekarza poproś więc o zmierzenie ciśnienia. Jeśli jest podwyższone, monitoruj je systematycznie i postępuj zgodnie z zaleceniami lekarza, w tym bierz leki jeśli zostaną ci przepisane.

W miarę zmiany nawyków i sposobu życia, będzie możliwe zmniejszenie dawki, a nawet zrezygnowanie z leków, ale nie można tego robić na własną rękę!

Zmień dietę

Odpowiednią dietą można całkowicie kontrolować umiarkowane nadciśnienie. Bywa również, że osoby zdiagnozowane jako chore na pierwotne nadciśnienie i skazane na leki do końca życia, wyleczyły się z nadciśnienia samą zmianą diety. Zobacz „Dieta przy nadciśnieniu”.

Kontroluj wagę

Nie wolno dopuścić do otyłości. Choć wiele osób z nadciśnieniem nie ma nadwagi, u otyłych częstość jego występowania jest trzykrotnie wyższa niż u ludzi szczupłych.

Do obniżenia ciśnienia można doprowadzić nie tylko po radykalnym schudnięciu. Wykonane w Izraelu badania dowiodły, że cierpiące na nadciśnienie osoby otyłe mogą poczuć się lepiej już po pozbyciu się połowy zbędnych kilogramów.

Zadbaj o aktywność fizyczną

Podczas wysiłku fizycznego rozszerzają się naczynia krwionośne, a zatem obniża ciśnienie krwi. Po zakończeniu ćwiczeń ciśnienie wprawdzie znowu wzrasta, ale juz nie do takiego poziomu jak przed ćwiczeniami.

Należy jednak zrezygnować z niektórych ćwiczeń izometrycznych, takich jak np. podnoszenie ciężarów, gdyż ten rodzaj wysiłku fizycznego może spowodować krótkotrwały, ale bardzo znaczny skok ciśnienia.

Zalecany jest niezbyt forsowny aerobik i przede wszystkim szybkie spacery a nawet biegi (ale biegi dopiero po konsultacji z lekarzem, który może zalecić dodatkowe badania). Chorym na nadciśnie doradza się również pływanie, chód i jazdę na rowerze.

Rzuć palenie

Wypalenie każdego papierosa wiąże się z natychmiastowym wzrostem ciśnienia tętniczego i przyspieszeniem akcji serca.

Kontroluj spożycie alkoholu

Alkohol w każdej postaci (piwo, wino, wódka) bez wątpienia podnosi ciśnienie krwi. Im więcej się pije, tym wyższego ciśnienia krwi należy się spodziewać. Ponadto picie alkoholu może zniweczyć działanie przyjmowanych już leków i korzyści wynikających ze stosowania właściwej diety.

Pij ziółka

Celowe jest zastąpienie kawy i herbaty naparami ziołowymi. Odpowiednio dobrane zioła mogą być niezwykle skuteczne zwłaszcza w przypadku umiarkowanego nadciśnienia. Zobacz „Zioła przy nadciśnieniu”.

Zadbaj o pogodę ducha

Chorzy na nadciśnienie powinni wyrobić sobie pozytywny stosunek do życia. Z badań naukowych wynika, że „dobre” emocje wywołują obniżenie ciśnienia, natomiast „złe” emocje, czyli gniew, niepokój, lęk – powodują wzrost ciśnienia. A więc: nie martw się, staraj się być szczęśliwą, unikaj niepotrzebnych stresów i napięć.

Utrzymuje się także, że niepokój przeżywany poza domem powoduje znaczniejszy skok ciśnienia niż niepokój przeżywany w domu. Zwalczanie złych emocji ułatwią medytacje i ćwiczenia oddechowe. Zobacz „Wdychaj energię, wydychaj stres”.

Spraw sobie zwierzę domowe

Badania wykazują, że kontakt ze zwierzęciem to doskonała profilaktyka zdrowotna, w tym profilaktyka nadciśnienia. Zobacz „Do serca przytul psa albo kota

Uwaga:

Jeśli masz nadciśnienie, zaopatrz się w aparat do mierzenia ciśnienia i monitoruj je w domu, zawsze o tej samej porze dnia. Domowa kontrola nie tylko zwiększy twoją czujność na dietę, wysiłek fizyczny i skuteczność przyjmowanych leków, ale także wyeliminuje „reakcję na biały fartuch” czyli wzrost napięcia i ciśnienia w gabinecie lekarskim.

Oczywiście aparat w domu nie powinien zastępować wizyt u lekarza, a wyniki domowych pomiarów mogą być cenną wskazówką dla lekarza.

oprac. bajar
źródła: Sekcja zdrowie, poz. 1, 8, Sekcja Kuchnia poz. 8

 

Zobacz również:

Ziołolecznictwo - nadciśnienie


Zioła na nadciśnienie

Dieta na nadciśnienie title=


Dieta przy nadciśnieniu

Lecznicza aronia


Aronia na nadciśnienie


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.