Szumy uszne

Dzwonienie, gwizdanie, świstanie, brzęczenie, syczenie. Tego typu dźwięki w jednym lub obu uszach przy braku bodźców zewnętrznych mogą być objawem tzw. szumów usznych (tinnitus).

Szacuje się, że ta przypadłość dotyka 10-15% dorosłych na całym świecie. Często występuje tylko w pewnych okresach życia, ale czasami szumy stają się przewlekłe i tak dokuczliwe, że zaburzają sen, koncentrację i codzienne zajęcia osoby, która ich doświadcza.

Przyczyny szumów

Szumy uszne występują przy prawie wszystkich schorzeniach uszu. Najczęściej związane są z uszkodzeniem słuchu np. związanym z wiekiem albo ekspozycją na duży hałas. Czasami przyczyna jest tak prosta jak zatkanie ucha woskowiną. Mogą też pojawić się po niektórych lekach (leki przeciwzapalne, antydepresyjne, antybiotyki, aspiryna, leki przeciwnowotworowe).

Powodować szumy mogą też czasami urazy głowy lub szyi, w czasie których doszło do uszkodzenia zakończeń nerwu słuchowego w uchu wewnętrznym. Występują również przy niektórych chorobach, takich jak np. cukrzyca, choroby tarczycy, zaburzenia krążenia (nieprawidłowe ciśnienie krwi), guzy a także alergia.

Wrażenie dzwonienia w uszach, podobnego do tego przy tinnitus, pojawia się także u całkiem zdrowych osób, przebywających w całkowitej ciszy. Z najnowszych badań brazylijskich naukowców wynika, że całkowita cisza oraz uwaga skierowana na symptomy szumów, zaostrza je.

Jak zminimalizować szumy uszne?

Na szczęście najczęściej szumy uszne nie są związane z żadną poważną chorobą i sami możemy zmniejszyć ich dokuczliwość. Oto co należy robić:

  1. Jeśli słuch jest w jakimś stopniu uszkodzony, rozważ noszenie aparatu słuchowego. Dzięki niemu nie tylko będziesz lepiej słyszała ale także szumy staną się mniej dokuczliwe. Dzieje się tak dlatego, że mózg przetwarza w pierwszej kolejności dźwięki przychodzące z zewnątrz i jeśli one dochodzą, nie zajmuje się dźwiękami wewnętrznymi.

  2. Unikaj nadmiernego hałasu. Jeśli to jest niemożliwe, wkładaj do uszu stopery.

  3. Unikaj środków pobudzających. Kofeina, nikotyna i środki obkurczające naczynia potęgują szumy.

  4. Dźwięki z zewnątrz odwracają uwagę Twojego mózgu od dźwięków wewnętrznych, więc unikaj całkowitej ciszy, włączaj spokojną muzykę, wiatrak lub inne źródło cichego dźwięku.

  5. Relaks pomaga zapanować nad szumami. Poznaj techniki relaksacyjne i stosuj je, w miarę możliwości zawsze wtedy, gdy czujesz napięcie i stres. Doskonałą terapią odprężającą są również medytacje.

oprac. barb
źródła: Mayo Clinic, EurekAlert

 

Zobacz również:

Skąd szum w uszach


Skąd szum w uszach?

Ćwiczenia przeciw zawrotom głowy


Ćwiczenia na zawroty głowy

Wiecznie zmęczona


Ciągle zmęczona


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.