Życie wbrew biologicznemu zegarowi

Czy zaburzenia dobowego rytmu może przyczynić się do otyłości?

Kiedy Thomas Edison testował pierwszą żarówkę w 1879 roku, nie mógł sobie nawet wyobrazić, że ten wynalazek może kiedyś przyczynić się do światowej epidemii otyłości.

Światło elektryczne pozwala nam pracować, odpoczywać i bawić się o każdej porze dnia, a raport opublikowany w tym tygodniu w Bioessays i relacjonowany w Science Daily sugeruje, że może to mieć poważne konsekwencje nie tylko dla naszego zdrowia ale wpływać również na obwód naszych talii.

Dobowy rytm snu-czuwania i rytm uwalniania hormonów są sterowane zegarem molekularnym, obecnym w każdej komórce organizmu ludzkiego. Ten ludzki zegar posiada wbudowany własny, prawie dokładnie 24 godzinny rytm, który umożliwia mu dostrojenie do dobowego cyklu związanego z obrotem Ziemi. I ta doskonała symetria między ludzkim zegarem i dobowym cyklem obrotu Ziemi jest zakłócona przez ekspozycję na sztuczne światło, nieregularne spożywanie posiłków, nieregularne godziny pracy i snu.

Naukowcy z zespołu badawczego d/s chronobiologii na Uniwersytecie w Aberdeen pod kierunkiem dr Cathy Wyse, skupili się na badaniu w jaki sposób ludzki zegar biologiczny stara się dostosować do nieregularnych posiłków i nieregularnych godzin snu i pracy, i jak to może wpływać na zdrowie, a nawet powodować otyłość.

"Badania na mikroorganizmach, roślinach i zwierzętach dowodzą , że synchronizacja zegara wewnętrznego i rytmów środowiska jest bardzo ważna dla zdrowia i przetrwania i jest wysoce prawdopodobne, że tak jest również u ludzi”, stwierdził Dr Wyse.

Ludzki zegar kontrolowany jest przez nasze geny, a badania sugerują także, że niektórzy ludzie mogą być bardziej narażeni na skutki okołodobowej desynchronizacji niż inni. I tak na przykład, ludzie wywodzący się regionów równikowych mogą mieć bardziej regularny zegar wewnętrzny i w efekcie mogą być bardziej wrażliwi na zakłócenia synchronizacji okołodobowej.

Praca zmianowa, sztuczne światło i 24-godzinny tryb życia w krajach rozwiniętych oznacza, że w XXI wieku nie jesteśmy w stanie uciec od desynchronizacji cyklu dobowego. Niemniej jednak, możemy starać się utrzymać zdrowy rytm dobowy poprzez przestrzeganie regularnych pór posiłków, nieprzerwanego czasu snu w nocy, w zupełnej ciemności i zapewnienie sobie dużej ilości światła słonecznego w ciągu dnia.

Doktor Wyse uważa, że dobowa desynchronizacja wpływa na zdrowie człowieka, zakłócając działanie systemów w mózgu, które regulują przemianę materii, co prowadzi do zwiększenia prawdopodobieństwa wystąpienia otyłości i cukrzycy.

"Powód stosunkowo nagłego wzrostu globalnej otyłości w krajach rozwiniętych wydaje się być bardziej skomplikowany niż po prostu tylko niewłaściwa dieta i brak aktywności fizycznej. Istnieją inne czynniki wpływające na lawinowy wzrost otyłych ludzi, a jednym z nich jest dobowa desynchronizacja."

"Naszemu 24-godzinnemu społeczeństwu przyszło płacić wysoką cenę za dobową desynchronizację", podsumował Wyse. "Istnieje wiele czynników prowadzących do otyłości, ale zaburzenia rytmu dobowego należy rozważać na równi z niewłaściwą dietą i brakiem ćwiczeń."

barb

 

Zobacz również:

Rytm biologiczny


Rytm biologiczny

Wpływ długich lotów na pamięć


Zegar biologiczny a pamięć

Zegar biologiczny


Pora narodzin a zegar biologiczny


Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.