Zdrowa skóra bez wysiłku

Nie masz czasu ani pieniędzy na czasochłonne i drogie zabiegi pielęgnacyjne? Nie martw się. Zdrową a więc i piękną skórę można mieć bez wydawania fortuny w gabinecie kosmetycznym.

Prawidłowa codzienna pielęgnacja skóry i zdrowy styl życia opóźnią naturalny proces starzenia się skóry i zapobiegną problemom skórnym. Oto podstawowe zalecenia ekspertów z Mayo Clinic.

Chroń skórę przed słońcem

Ochrona przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym to podstawa dbałości o skórę. Wystawianie skóry na słońce przyspiesza powstawanie zmarszczek, przebarwień i innych problemów skórnych, nie mówiąc już o raku skóry. Nie musisz całkiem rezygnować z opalania. Jednak korzystając ze słońca powinnaś przestrzegać następujących zasad:

  • Stosuj kremy ochronne z SPF co najmniej 15. Jeśli przebywasz dłużej na zewnątrz, ponawiaj aplikację kremu co 2 godziny i po każdej kąpieli.

  • Unikaj słońca w godzinach między 10 rano i 16. gdy promieniowanie jest najsilniejsze.

  • Jeśli musisz przebywać na słońcu, noś odzież ochronną czyli koszule z długim rękawem, długie spodnie i kapelusz z szerokim rondem.

Nie pal

Palenie działa destrukcyjnie na skórę. Pod wpływem tytoniu szybciej się starzeje, szybciej powstają zmarszczki i w dodatku są one głębsze. Palenie zwęża drobne naczynia krwionośne w zewnętrznych warstwach skóry, co zmniejsza przepływ krwi i w efekcie pozbawia skórę tlenu i składników odżywczych, niezbędnych dla jej zdrowia.

Palenie uszkadza również kolagen i elastynę – włókna, które nadają skórze jej wytrzymałość i elastyczność. Ponadto, powtarzająca mimika wykonywana podczas palenia (zaciskanie ust przy wdychaniu tytoniu i mrużenie oczu przy wydychaniu) - mogą przyczynić się do zmarszczek.

Jeśli więc palisz a zależy ci na wyglądzie skóry, powinnaś bezwzględnie rzucić palenie. Więcej korzyści z pozbycia się nałogu palenia w Dlaczego rzucić palenie.

Traktuj skórę delikatnie

Jeśli chcesz, by twoja skóra była piękna i delikatna, traktuj ją delikatnie. A więc:

  • Ograniczaj czas kąpieli. Zbyt ciepła woda i długie prysznice lub kąpiele usuwają warstwę ochronną ze skóry. Ogranicz więc czas kąpieli lub prysznica i gorącą wodę zastąp ciepłą.

  • Unikaj intensywnie działających mydeł. Mydła takie, podobnie jak detergenty mogą pozbawić skórę warstwy ochronnej. Do mycia wybieraj jak najłagodniejsze mydła, zbliżone do naturalnych.

  • Właściwie osuszaj. Po umyciu lub kąpieli, delikatnie oklep skórę suchym ręcznikiem, tak by część wilgoci została w skórze.

  • Nawilżaj suchą skórę. Jeśli skóra jest sucha, używaj balsamu odpowiedniego dla typu twojej skóry. Na dzień, zwłaszcza latem, rozważ użycie balsamu z filtrem SPF.

Zdrowo się odżywiaj

Zdrowa dieta to nie tylko zdrowie ale i ładny wygląd i dobre samopoczucie. Jedz dużo owoców, warzyw, pełnego ziarna i chudych produktów białkowych. Związek między dietą i trądzikiem nie jest jasny, ale niektóre badania sugerują, że dieta bogata w witaminę C i o niskiej zawartości niezdrowych tłuszczów rafinowanych i przetworzonych węglowodanów może wpływać nie tylko na młodszy wygląd skóry ale też wstrzymać wyrzuty trądziku. (Więcej w Dieta dla urody i Dieta przeciwtrądzikowa)

Zwalczaj stres

Niekontrolowany stres może sprawić, że skóra będzie bardziej wrażliwa i podatna na trądzik i inne problemy skórne. Dla zdrowia skóry (i umysłu) naucz się technik panowania nad stresem. Wyznaczaj sobie rozsądne cele, przejrzyj listę zadań pod kątem ich wykonalności i pozostaw trochę wolnego czasu na robienie rzeczy, które lubisz. Wyniki mogą być bardziej spektakularne, niż myślisz. Zobacz rownież Jak pozbyć się lęków i stresu.

barb

 

Zobacz również:

Opalaj się zdrowo


Zdrowe opalanie

Papierosy i alkohol a cera


Tytoń i alkohol wrogiem cery

Wpływ stresu na skórę


Skóra w stresie