Spis treści

Witaminy i minerały dla urody

  • Witaminy A, C i E czyli najważniejsza trójka antyutleniaczy, są niezbędne dla zdrowego wyglądu skóry.

  • Witamina A i jej roślinny odpowiednik, czyli beta-karoten blokuje szkodliwe działanie promieniowania UV. Jest potrzebna dla zachowania zdrowego wyglądu skóry. Bogatym źródłem witaminy A jest marchew, szpinak, morele, dynie, a także wątroba (przede wszystkim wołowa), masło. Badania wykazały, że im mniej tłuszczu w pożywieniu, tym witamina A lepiej działa (mimo, że jest rozpuszczalna w tłuszczach), więc zajadaj się marchewką i morelami.

  • Witaminy C i E są tymi antyutleniaczami, które wspomagają odnowę komórek i tworzenie się kolagenu. Bogatym źródłem witaminy C są owoce cytrusowe, brokuły, czerwona papryka, truskawki, czarne porzeczki. Witaminy E najwięcej jest w nieoczyszczonym ziarnie zbóż , świeżych warzywach liściowych, brokułach, migdałach i awokado.

  • Ważną witaminą dla urody jest też witamina B2. Bez niej tworzą się drobne zmarszczki nad ustami, pękają kąciki ust, tworzą się zajady, łuszczą się kąciki nozdrzy, uszu i czoło, przetłuszczają włosy a powieki stają się zaczerwienione. Bogatym źródłem witaminy B2 są zielone warzywa liściaste, pełne ziarno czyli razowy chleb i mięso.

  • Składnikiem niezbędnym do zachowania skóry w prawidłowym stanie jest również biotyna (witamina H). Przy niedoborach biotyny skóra czerwienieje, wypadają włosy aż do wyłysienia, człowiek zaczyna się garbić. Biotyna wzmacnia też paznokcie i potrzebna jest tez do zabliźniania się ran. Bogatym źródłem biotyny są drożdże, pomarańcze, jaja, wątroba, a także płatki owsiane, czekolada, kalafior, grzyby, groch.

  • Przed wolnymi rodnikami , które są główna przyczyną starzenia, chroni też selen. Bogate w selen są ryby morskie, jaja, pełne ziarna zbóż, grzyby i czosnek.

  • Cynk jest niezbędny jako dawca enzymów w procesie budulcowym nowej tkanki łącznej i kolagenu. A więc konieczny dla zdrowej cery. Bogate w cynk są pestki dyni, ziarno sezamowe, soczewica, niektóre sery i owies.

  • Siarka dostarcza skórze koniecznej wilgotności, a miedź enzymu do pigmentacji. Krzem natomiast jest ważnym składnikiem zdrowego kolagenu. Przy niedoborach krzemu wypadają włosy, łamią się paznokcie, częste są schorzenia skórne, łupieże i grzybice. Także trądzik często leczony jest właśnie krzemionką. Siarkę znajdziemy w jajkach, serach, groszku i brokułach, miedź w orzechach, pestkach słonecznika, sezamie i groszku, a krzem w owsie i jęczmieniu i przede wszystkim w skrzypie.

  • Cynk, selen, miedź i siarka są równie ważne dla włosów jak dla skóry. Niedobory cynku powodują wypadanie włosów, miedzi włosy zawdzięczają kolor a siarce połysk.

  • Bez cynku i molibdenu nie ma też zdrowych paznokci. Molibden znajdziemy w strączkowych, zarodkach pszennych, ryżu i owsie.

 

Zobacz również:

Witaminy


Witaminy

Przeciwutleniacze


Przeciwutleniacze

Minerały dla zdrowia


Niezbędne minerały