Żywieniowe grzechy zabójcze dla skóry

Promienna cera, wolna od zmarszczek i wyprysków to marzenie każdej z nas. Biegamy do kosmetyczki, kupujemy coraz to droższe kremy i specyfiki, które maja poprawić kondycję naszej skóry, nie zdając sobie sprawy, że winowajcą naszych problemów ze skórą są nasze złe nawyki żywieniowe.

Możemy oczywiście odziedziczyć po rodzicach pewne cechy skóry i na to nie mamy większego wpływu. Ale w większości przypadków same wywołujemy problemy ze skórą złym stylem życia i nieodpowiednim odżywianiem. I nie pomogą wtedy żadne „cudowne” specyfiki, bo „śmieciowe” jedzenie ma nie tylko wpływ na nasze zdrowie, ale wywiera piętno na skórze i włosach. A wystarczy pozbyć sieę kilku grzeszków dietetycznych, by skóra nabrała blasku.

Błędy dietetyczne odpowiedzialne za problemy ze skórą

  1. Za dużo cukru

    Spożywamy za dużo cukru. I nie dotyczy to tylko białego cukru dodawanego do napojów i słodyczy, ale wszelkich form cukrów prostych, w tym także miodu czy cukru brązowego. Wszyscy wiemy, że cukier tuczy, przyczynia się do próchnicy, szkodzi sercu, ale nie wszyscy wiedzą, że szkodzi także skórze, zmniejsza jej jędrność i pogłębia zmarszczki. Kilka badań naukowych dowiodło, że węglowodany proste odkładają się w komórkach prowadząc do glikacji włókien kolagenowych, które stają się twarde i tracą sprężystość. Co więcej, cukier może dezaktywować przeciwutleniające enzymy znajdujące się w skórze, co w konsekwencji prowadzi do większej podatności skóry na uszkodzenia powodowane przez słońce.

  2. Za mało płynów

    Niewystarczające nawilżenie to jeden z głównych winowajców zmarszczek. Dotyczy to nie tylko nawilżenia z zewnątrz, ale przede wszystkim od wewnątrz, poprzez dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości płynów. Czysta woda to najlepszy środek naprawczy dla naszej skóry, jest w zasięgu naszej ręki i w dodatku bardzo tani. Pijąc więcej wody zauważymy szybko poprawę wyglądu skóry. A dodatkowo woda pomoże oczyścić organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii, przyczyniając się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i poprawy koncentracji (zobacz Woda na długowieczność).

  3. Za mało dobrych tłuszczów

    Dietetycy nawołują o zmniejszenie konsumpcji tłuszczów nasyconych i faktycznie jemy ich za dużo. Ale dieta niskotłuszczowa też nie jest dobra, zwłaszcza dla skóry. Chodzi o to, by wybierać tzw. „dobre” tłuszcze roślinne (oliwa z oliwek, orzechy) , a zwłaszcza kwasy tłuszczowe Omega-3 pochodzące z ryb. Bez nich nasza skóra staje się sucha i podatna na przedwczesne zmarszczki.

  4. Zastępowanie pełnowartościowych produktów suplementami

    Bombardowani jesteśmy reklamami suplementów przekonywującymi nas, że bez magicznych pigułek nie możemy mieć zdrowej cery, pięknych włosów i mocnych paznokci. Jednak żadne suplementy nie zastąpią zbilansowanej diety, bo przyswajanie składników odżywczych z pigułek to ułamek tego co przyswoimy z pożywienia. A to dlatego, że witaminy i minerały działają synergicznie z innymi składnikami zawartymi w pożywieniu. Jeśli więc słyszymy na przykład, że witamina A sprawi, że nasza cera stanie się bardziej promienna, dostarczmy ją organizmowi jedząc więcej marchewki, ciemnozielonych warzyw liściastych, a nie sięgajmy po suplementy.

  5. Wiara w superprodukty

    Żaden pojedynczy produkt nie sprawi, że pozbędziemy się wyprysków czy szorstkiej skóry. Tylko zbilansowana dieta zapewni organizmowi, w tym skórze wszystkie składniki odżywcze niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania i walki z zabójczymi dla niej wolnymi rodnikami.

barb
źródła: canadianliving.com, complexionsbyjoyce.com, jn.nutrition.org

 

Zobacz również:

Dieta dla urody


Dieta dla urody

Jak zmniejszyć zmarszczki


Twarz bez zmarszczek

Dieta przy trądziku


Dieta przy trądziku