Doustne leki na trądzik mogą być szkodliwe dla oczu

Miliony nastolatków cierpi na trądzik i wiele z nich zażywa popularne leki na receptę, takie jak Accutane lub Roaccutane. Ale okazuje się, że te tabletki mogą także wywoływać zakażenia oczu, takie jak zapalenie spojówek czy jęczmień.

Od dawna podejrzewano, że trądzik może wywoływać infekcje oczu, ale nie było wystarczającej ilości badań potwierdzających taką zależność. Zajęli się tym naukowcy z Uniwersytetu w Tel Awiwie. Ich badania wykazały, że sam trądzik może wprawdzie zwiększać ryzyko chorób oczu, ale to ryzyko zwiększa się dwukrotnie u pacjentów zażywających doustne leki na trądzik, takie jak Accutane lub Roaccutane.

Suche oko

Naukowcy przestudiowali dane prawie 15.000 nastolatków z bazy danych Maccabi Health Care Services, jednego z największych izraelskich funduszy zdrowia. Zostały one podzielone na trzy grupy: tych, którzy nie mieli trądziku; tych, którzy mieli trądzik, ale nie brali doustnych leków i tych, którzy mieli trądzik i zostały im przepisane leki, takie jak Accutane lub Roaccutane.

Spośród 15.000 osób, 1791 osób cierpiało na choroby zapalne oczu, w tym 991 w grupie leczonej tabletkami, 446 osób z trądzikiem, ale nie zażywających doustnych tabletek i 354 w grupie osób wolnych od trądziku. Najczęstszym zakażeniem było zapalenie spojówek. Na infekcje oczu cierpiało 4% pacjentów zażywających tabletki przeciwtrądzikowe, w porównaniu do 2% w normalnej populacji.

"Bardzo częstym skutkiem ubocznym Accutane i Roaccutane jest suchość skóry i warg, więc to naturalne, że te leki będą również wpływać na nawilżenie powiek - specjalnie na gruczoły łojowe wzdłuż brzegu powieki," wyjaśnia dr Chodick z Wydziału Medycznego Uniwersytetu w Tel Awiwie. Łzy są kluczowe, ponieważ nawilżają powierzchnię oka i zmywają zanieczyszczenia, w tym bakterie i wirusy, które mogą dostać się do oka lub pod powiekę. Zakażenia gruczołów łojowych samo w sobie może wywołać jęczmień i bardziej poważne zakażenia bakteryjne mogące prowadzić do obrzęku całej powieki.

Proste rozwiązanie

Choć trądzik nie jest bardzo groźną chorobą, należy go traktować poważnie i leczyć – mówi dr Chodick. Ale dermatolodzy i pacjenci powinni być świadomi skutków ubocznych leków, ponieważ na dłuższą metę mogą one prowadzić do uszkodzenia rogówki. Według niektórych badań, w tym opublikowanych na łamach Clinical and Experimental Optometry, podrażnienie oczu i ich tarcie może być przyczyną chorób, takich jak stożek rogówki i jej zwyrodnienie.

Dr Chodick przypomina, że pacjenci, którym przepisano doustne leki na trądzik powinni pytać swoich lekarzy, jak zminimalizować uszkodzenie oczu. Jednym z prostych sposobów jest użycie sztucznych łez, lub kropli do oczu, aby zapewnić odpowiednie nawilżenie oczu. Środki takie można dostać w każdej aptece bez recepty.

barb
(na podstawie ScienceDaily)

 

Zobacz również:

Zioła na trądzik


Leczenie trądziku ziołami

Przyczyny trądziku


Trądzik nie tylko młodzieńczy

Maseczki dla cery trądzikowej


Maseczki dla cery trądzikowej