Pielęgnacja stóp

Na stopach spoczywa ciężar naszego ciała. W ciągu całego życia pokonujemy na nich ogromne odległości więc powinniśmy o nie należycie dbać, by nie zbuntowały się. Pielęgnacja stóp nie jest trudna, ważne by robić to regularnie. Polecamy domowe sposoby pielęgnacji stóp z wykorzystaniem naturalnych środków.

Regularne zabiegi pielęgnacyjne

  • Rano i wieczorem nacieramy stopy lotionem mleczno-miętowo-rozmarynowym. By go przygotować zalewamy szklanką wrzącego mleka pełną garść mięty pieprzowej i 2 łyżki liści rozmarynu. Parzymy przez 15 minut i schładzamy. Po odcedzeniu dodajemy 3 krople olejku miętowego i wlewamy lotion do zamykanej butelki. Przechowujemy w lodówce.

  • Raz w tygodniu robimy peeling stóp, usuwający złuszczony naskórek i wygładzający skórę na stopach. W tym celu mieszamy 1 łyżkę olejku migdałowego, 1 łyżeczkę soli morskiej i 3 krople olejku eukaliptusowego. Wcieramy mieszankę przez kilka minut w stopy, po czym spłukujemy.

  • Od czasu do czasu wykonujemy peeling usuwający zrogowaciały naskórek na podeszwach. Wykorzystujemy do tego piasek i sól morską. Mieszamy kubek drobnoziarnistego piasku, 2 łyżki soli morskiej, 200 ml oliwy z oliwek i po 2 krople olejku rozmarynowego, miętowego i cytrynowego. Mieszankę wcieramy w podeszwy okrężnymi ruchami, a następnie stopy spłukujemy letnią wodą i dokładnie wycieramy.

  • Od czasu do czasu, dla uniknięcia bolesnych odcisków, po kąpieli usuwamy zrogowaciały naskórek. Zabieg najlepiej jest wykonać tuż po kąpieli. Po delikatnym starciu naskórka nacieramy stopy oliwą z oliwek. W żadnym razie nie wolno wycinać naskórka, ponieważ może to prowadzić do niebezpiecznych infekcji.

Pielęgnacja zmęczonych, zniszczonych i obolałych stóp

  • Zmęczonym i obolałym stopą przyniesie ulgę masaż olejkiem migdałowym z dodatkiem olejku lawendowego (do 2 łyżek olejku migdałowego dodajemy 3 krople olejku lawendowego). Wykonujemy go okrężnymi ruchami, rozpoczynając od podeszwy i przesuwając się od palców do pięty i następnie w tym samym kierunku masujemy górną część stopy. Masaż wykonujemy za pomocą rąk lub specjalnej szczotki czy wałka.

  • Stopom o suchej skórze pomoże masaż z zastosowaniem oliwy i octu jabłkowego. W tym celu mieszamy w naczyniu zanurzonym w gorącej wodzie 3 łyżki oliwy z oliwek, 1 łyżeczkę octu jabłkowego, 1/2 łyżeczki olejku rumiankowego i 1/2 łyżeczki ałunu. Po wymieszaniu mieszankę schładzamy i wcieramy w stopy, masując je jak wyżej.

  • Zmęczone stopy odświeży spryskiwanie miksturą ziołową. By ją przygotować, wlewamy do butelki z pompką po 20 ml nalewki z mięty pieprzowej i nagietka, 10 ml nalewki z rozmarynu, po 10 kropli olejku z cytryny, cyprysu i mięty pieprzowej oraz 100 ml wody z oczaru wirginijskiego. Całość mocno wstrząsamy.

  • Szorstką i boląca skórę stóp nacieramy olejem nagietkowo-lawendowym. W tym celu podgrzewamy przez 3 minuty na wolnym ogniu 100 ml oliwy z oliwek z dodatkiem 10 g kwiatów nagietka i 10 g kwiatów lawendy. Odstawiamy i mocno wyciskamy kwiaty. Stopy nacieramy olejem o przyjemnej dla ciała temperaturze.

Kąpiele zmęczonych stóp

  • Orzeźwiająca kąpiel dla zmęczonych i spuchniętych stóp: zagotowujemy 1 l wody z 2 pełnymi garściami kwiatu dzikiego bzu i garścią mięty pieprzowej. Po schłodzeniu i odcedzeniu wlewamy wywar do miski i moczymy w nim stopy przez 10 minut.

  • Kąpiel odprężająca: napełniamy miskę letnią wodą i dodajemy kilka kropli olejku rumiankowego lub lawendowego.

  • Kąpiel przy suchej i spękanej skórze: do letniej wody dodajemy 1 l mleka lub serwatki.

  • Ożywcza sól do kąpieli: rozpuszczamy po 2 łyżeczki olejku z rozmarynu lub igieł świerka w 2 łyżkach alkoholu 70%, wlewamy mieszaninę do 250 g soli morskiej i dokładnie mieszamy wszystkie składniki. Sól przechowujemy w szczelnie zamkniętym pojemniku. Do kąpieli stóp rozpuszczamy 2 łyżki soli w 2 l letniej wody i moczymy w roztworze stopy przez 10 minut.

Gimnastyka stóp też ważna

W lecie dobrze jest stosować zalecenia Kneippa i chodzić boso po rosie czy piasku. To nie tylko doskonała terapia hartująca, ale również poprawiająca ukrwienie i wzmacniająca mięśnie stóp. Podobny efekt uzyskamy chodząc boso po piasku. Poza tym, niezależnie od pory roku, możemy masować podeszwy stóp na różnego rodzaju aparatach do masażu stóp a nawet na piłeczkach rozłożonych na podłodze czy małych szklanych kulkach. Przesuwamy po nich stopy w jedną i drugą stronę, a następnie próbujemy złapać kulki palcami u stóp.

barb

na podstawie Sekcja Zdrowie, poz. 109

 

Zobacz również:

Pielęgnacja stóp


Niech cię stopy poniosą

Stopy w lecie


Zdrowe stopy latem

Zdrowe stopy


Modne stopy