Minerały

Spis treści

 

KRZEM – i uroda

Ciało dorosłego człowieka zawiera 1 g krzemu. Krzem ma wpływ na elastyczność i odporność naczyń krwionośnych. Obok witaminy D, fosforu i kilku hormonów również krzem bierze udział w przyswajaniu wapnia z pożywienia i tym samym pomaga w budowie kości. Wpływa również dobrze na serce oraz ma swój udział w procesie wzrostu włosów i paznokci. Zielarze zalecają krzemionkę na wypadanie włosów, kruchość paznokci, skłonność do krwotoków, stany zapalne, schorzenia skórne (w tym głównie trądzik), odleżyny, grzybice, łupież.
Syntetyczne preparaty kremu nie dorównują skutecznością działania krzemionce roślinnej.

Występowanie i przemiana materii

Najwięcej krzemu jest w skrzypie. Dużo jest go także w innych ziołach (poziewnik, rdest ptasi, perz, pokrzywa, podbiał). Poza tym zasobnym źródłem krzemu są zboża i ich produkty z pełnego przemiału (przede wszystkim owies, a także jęczmień) oraz w niektórych owocach i warzywach.

Dzienne zapotrzebowanie i objawy niedoboru

Dzienna dawka 20-30 mcg krzemu wyrównuje jego wydalanie za pomocą nerek, jelit i włosów. W razie nieprawidłowego odżywiania (przetworzone przemysłowo produkty) może dojść do niedoboru krzemu. Objawia się to zwiotczeniem tkanki łącznej, zanikaniem dziąseł, podatnością na próchnicę i wypadaniem włosów.

Następstwa przedawkowania

Dotychczas nie stwierdzono u ludzi objawów przedawkowania.


Uwaga:
Przy miażdżycy zawartość kwasu krzemowego w tętnicach ulega obniżeniu.

 


Zobacz również:

Dieta dla urody


Dieta dla urody

Dieta przeciw osteoporozie


Dieta przy osteoporozie

Zioła dla urody


Zioła dla urody


Podziel się!

Uwaga: Naturalne i alternatywne metody leczenia mogą zastąpić leki chemiczne, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku. Pamiętajmy, żeby w poważniejszych przypadkach skorzystać z pomocy lekarza.Nie odpowiadamy za skutki stosowania terapii opisywanych w tym serwisie, stosujesz je na własną odpowiedzialność.