Złość piękności szkodzi ... i zdrowiu też

Złość to reakcja emocjonalna, z którą chyba każdy się spotkał. Czasami bywa pozytywna, gdy zmierza do rozwiązania problemu, ale najczęściej jest destrukcyjna, bo albo zamykamy się w sobie i tym samym czynimy krzywdę sobie (choroby psychosomatyczne), albo reagujemy agresją czyli czynimy krzywdę innym (obrażanie, niszczenie przedmiotów, bicie).

Każdy ma prawo okazywać swoją złość, ale chodzi o to, żeby robić to konstruktywnie, albo zapanować nad swoimi emocjami.

Jak zapanować nad negatywnymi emocjami, by nie doprowadzić do konfliktu?

  1. Staraj się odpocząć i zrelaksować

    Odpoczynek ułatwia spojrzenie na konflikt z perspektywy i zapobiegnie zaognieniu go i wypowiedzeniu słów których będziesz potem żałować. Wybierz swój sposób relaksu (spacer, słuchanie muzyki, czytanie książki, oglądanie telewizji, ćwiczenia, yoga, praca w ogródku etc).

  2. Staraj się zrozumieć dlaczego jesteś zła

    Czasami przyczyną złości nie jest wcale jakaś sprzeczka tylko rozdrażnienie spowodowane przepracowaniem, chorobą czy chwilową niedyspozycją. Sprzeczka jest tylko iskrą wywołującą zapłon. I padają słowa, które nie powinny paść. Weź kartkę papieru i spisz co i kto cię irytuje, dlaczego i jak można zapobiec konfliktowi.

  3. Porozmawiaj o swoich emocjach

    Gdy już wiesz co i kto konkretnie cię złości, porozmawiaj o tym z osobą, która przyczyniła się do twojej złości. W rozmowie unikaj ocen, negatywnych porównań i oskarżania, trzymaj się faktów, nie krytykuj rozmówcy za to, jaki jest, tylko za to, co zrobił. Unikaj gwałtownych reakcji, powiedz co czujesz, ale nie obrażaj, by nie zaognić konfliktu. Powiedz wyraźnie czego oczekujesz, ale bądź gotowa do kompromisu i otwarta na przeprosiny.

  4. Staraj się zawsze rozwiązać konflikty i nieporozumienia

    Nierozwiązane konflikty, nieporozumienia i tłumione emocje wywołuję różne choroby psychosomatyczne objawiające się bólami głowy i brzucha, kłopotami z żołądkiem i krążeniem, bezsennością i osłabienie systemu odpornościowego.

  5. Nie przenoś konfliktu na szersze gremium

    Rozwiąż go bezpośrednio z osobą, której konflikt dotyczy. Jeśli to jest niemożliwe (np. z powodu zbytniej pobudliwości i agresji tej osoby) poszukaj mediatora, osoby której ufasz. Nie rozmawiaj jednak o konflikcie w szerokim gronie, a zwłaszcza nie oskarżaj osoby, która spowodowała twoją złość, bo doprowadzi to tylko do zaognienia konfliktu i utrudni jego rozwiązanie.

  6. Wyładowuj swoją złość konstruktywnie

    Złość wyzwala dużo energii. Wyładuj ją konstruktywnie np. w sporcie, pracy fizycznej (przekopanie ogródka, posprzątanie mieszkania), tak by nikogo niepotrzebnie nie zranić.

  7. Korzyści rozwiązywania konfliktów

    Gdy konflikt zostanie rozwiązany poczujesz odprężenie, poczucie że osiągnęłaś coś ważnego, poczujesz się zdrowsza i odzyskasz dobry sen. Warto się postarać.

bajar

 

Zobacz również:

Wdychaj energię, wydychaj stres


Wdychaj energię, wydychaj stres

Zaraź się szczęściem


Zaraź się szczęściem

Kobieta kierowcą


Kobieta za kierownicą