Zwiększenie spożycia warzyw i owoców poprawia samopoczucie w 2 tygodnie

Owoce i warzywa są podstawą zdrowej diety, ale korzyści z ich spożywania nie są ograniczone do zdrowia fizycznego. Nowe badania dowodzą, że zwiększenie spożycia owoców i warzyw może poprawić samopoczucia psychicznego w ciągu zaledwie 2 tygodni.

Naukowcy z Wydziału Psychologii na Uniwersytecie Otago w Nowej Zelandii odkryli, że młodzi dorośli, którzy w trakcie badania dostawali każdego dnia przez 14 dni dodatkowe porcje owoców i warzyw cieszyli się większą witalnością i wykazywali większą motywację do działania. O tym odkryciu donosi czasopismo PLoS ONE.

Według amerykańskiego Departamentu Rolnictwa, dorośli powinni dążyć do spożywania około dwóch filiżanek owoców i około dwóch do trzech filiżanek warzyw dziennie. Jedna filiżanka owoców to pół grejpfruta lub jedna duża pomarańcza, a jedna filiżanka warzyw to tyle  co jedna duża papryka czerwona lub duża miska zielonej sałaty.

Zdrowa dieta, bazująca na warzywach i owocach może zmniejszyć ryzyko otyłości, cukrzycy typu 2, chorób serca, udaru mózgu i niektórych rodzajów raka.

W ostatnich latach, różne badania sugerowały, że spożywanie owoców i warzyw, poza dobroczynnym wpływem na zdrowie fizyczne, może także poprawić stan zdrowia psychicznego. Zespół nowozelandzkich naukowców postanowił sprawdzić czy tak jest w rzeczywistości.

Do badania naukowcy zakwalifikowali 171 uczniów i studentów w wieku od 18 do 25 lat, których podzielono na trzy grupy. Jedna grupa kontynuowała swoją normalną dietę, uczestnikom z drugiej grupy dodawano dwie dodatkowe porcje świeżych owoców i warzyw (w tym marchew, kiwi, jabłka i pomarańcze) każdego dnia, natomiast trzecia grupa otrzymała przedpłacone vouchery żywnościowe i otrzymywała SMSy przypominające o konieczności spożycia dodatkowych porcji owoców i warzyw.

Na początku i na końcu badania, uczestników poddano ocenie psychologicznej. Oceniano ich nastrój, witalność, motywację, objawy depresji i lęku oraz innych czynników wpływających na zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie.

Naukowcy odkryli, że uczestnicy, którzy osobiście otrzymywali dodatkowe porcje warzyw i owoców spożywali więcej tych produktów w ciągu 2 tygodni (średnio 3,7 porcji dziennie), i to właśnie ta grupa odczuła poprawę samopoczucia psychicznego. W szczególności, uczestnicy z tej grupy wykazali poprawę witalności, motywacji i nastroju.

Pozostałe dwie grupy nie wykazywały poprawy samopoczucia psychicznego w badanym okresie.

W trakcie badania nie zaobserwowano poprawy objawów depresji i lęku w żadnej z grup. Zdaniem naukowców przyczyną jest zbyt krótki okres badania, gdyż większość badań sugerujących związek między depresją i sposobem odżywiania jest długoterminowa.

Mimo to, naukowcy twierdzą, że wyniki ich badań wskazują, że zwiększenie spożycia owoców i warzyw może  szybko przynieść korzyści dla zdrowia psychicznego.

Badanie naukowców z Nowej Zelandii jest pierwszym badaniem wykazującym, że dieta bogata w dobrej jakości warzywa i owoce może prowadzić w krótkim okresie do poprawy witalności, motywacji do działania i samopoczucia. Oczywiście otrzymane wyniki powinny być potwierdzone innym badaniem na znacznie większą skalę, ale nie czekając na szersze badania, warto już teraz dorzucić do swojej diety ekstra porcje warzyw i owoców.

bajar

 

Zobacz również:

Dieta na poprawę nastroju


Dieta na chandrę

Pięć porcji dziennie


Pięć porcji dziennie: co? ile?

Dlaczego 5 porcji?


Pięć porcji zdrowia dziennie