Wpływ niewyspania na nastrój

Zarwałaś noc a rano, gdy padasz z niewyspania, wydaje ci się, że cały świat chce cię dopaść. Dlaczego wszyscy są tak irytujący? Dlaczego drogi są tak zapchane? Kim są ci okropni kierowcy? A może to ty nim jesteś? Dlaczego stajesz się rozdrażniona i poirytowana, gdy jesteś niewyspana?  Czy możesz zmienić sposób swego działania, jeśli wiesz, że to brak snu jest powodem tego, że nie panujesz nad swoimi emocjami?

Wpływ snu na negatywny nastrój

Przez długi czas uważano, że obniżenie nastroju i niektóre zaburzenia psychiczne są przyczyną problemów ze snem. Okazuje się jednak, że jest odwrotnie: zbyt krótki sen skutkuje depresją i problemami behawioralnymi. Brak snu ewidentnie wpływa na nastrój, u niewyspanej osoby dominują negatywne myśli, niepokój, rozdrażnienie, uczucie zmęczenia i spadek pozytywnego nastroju. Dlaczego tak się dzieje?

Istnieje wiele niepodważalnych dowodów na to, że brak snu wpływa na emocje, a konkretnie, że osoby pozbawione snu odczuwają większą drażliwość, złość i wrogie nastawienie do innych. Brak snu wiąże się również z poczuciem większego przygnębienia, niepokoju i uczuciem zmęczenia. Ponadto, brak snu wydaje się być związany z większą reaktywnością emocjonalną – osoby niewyspane najprawdopodobniej zareagują negatywnie, gdy coś pójdzie nie po ich myśli. Dlaczego tak się dzieje? Niektóre badania sugerują, że brak snu zwiększa negatywny nastrój z powodu zwiększonej aktywności ciała migdałowatego (ośrodek mózgu odpowiadający za zachowania warunkowane negatywnymi emocjami) i pogorszenia komunikacji pomiędzy ciałem migdałowatym i czołową częścią kory mózgowej regulującą jego funkcje. Innymi słowy: brak snu prowadzi do zwiększenia negatywnego nastroju i zmniejszenia zdolności do panowania nad gniewem.

Wpływ snu na pozytywny nastrój

Podczas głębokiego snu nasz organizm wytwarza rozmaite hormony i substancje chemiczne, dzięki którym jesteśmy w dobrej formie, zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Gdy tych substancji brakuje, szwankuje również nasza forma.

Jest dużo badań nad związkiem między snem i negatywnym nastrojem, ale naukowcy odkryli również, że ludzie, którzy są notorycznie niewyspani, w mniejszym stopniu są skłonni do przyjaźni i empatii i ogólnie mają mniejszą skłonność do pozytywnego nastawienia do otoczenia. Brak snu wydaje się również utrudniać zdolności ludzi do czerpania emocjonalnych korzyści z pozytywnych doświadczeń. W jednym z badań, osoby, które były niewyspane przez dłuższy czas, nie zgłaszały zwiększenia pozytywnego nastroju po zrealizowaniu zadań, podczas gdy osoby wyspane w takiej sytuacji czuły się znacznie lepiej.

Rady dla niewyspanych

Każdemu zdarza się zarwać noc, ale nie ryzykujmy konfliktów z otoczeniem  z tego powodu. Jeśli jesteś niewyspana, staraj się nie zabierać za ważne zadania, wymagające interakcji z irytującymi cię ludźmi czy w ogóle angażować się w zbyt wiele interakcji społecznych. Z pewnością dzień po zarwanej nocy nie jest najlepszym do poważnych negocjacji czy np. wystąpienia do szefa o podwyżkę.  Lepiej też wyspać się przed świętowaniem swojego osiągnięcia, takiego jak np. obrona dyplomu, bo pozwoli ci to cieszyć się bardziej z sukcesu.  Jeśli sama masz zarwaną noc, lub wiesz że ktoś wokół ciebie jest niewyspany, ogranicz wzajemne relacje do minimum, by nie narażać siebie i innych na niepotrzebną opryskliwość i zgryźliwość, której potem będziesz żałować.  

źródła: .psychologytoday.com, ncbi.nlm.nih.gov, newscientist.com

 

Zobacz również:

Bezsenność


Domowe sposoby na bezsenność

Bezsenność groźniejsza dla kobiet


Niedosypianie groźniejsze u kobiet

Zioła na bezsenność


Zioła na bezsenność