Czy wiesz, jak być szczęśliwą? A może czekasz aż szczęścia samo cię znajdzie? Nie wierz bajkom, szczęście nie pojawia się samo jak za dotknięciem różdżki. Jak sama o nie nie zadbasz, to nigdy się nie pojawi. Nie czekaj więc i odkryj swoje drogi do szczęścia.

Jak być szczęśliwą: Co mówi nauka

Zdecydowana większość ludzi uważa, że szczęście zależy od czynników zewnętrznych. I to jest duży błąd. Badania dowodzą, że tylko w ok. 10 procent przypadków wpływ na odczuwanie szczęścia mają czynniki zewnętrzne. Wygląda więc, że w większości przypadków to, co określa się szczęściem, jest wynikiem osobowości człowieka i - co ważniejsze - jego myśli i zachowań, które mogą być zmieniane.

Tak, tak, możesz nauczyć się być szczęśliwą - lub przynajmniej szczęśliwszą.

Być może podzielasz zdanie wielu innych osób, że szczęście rodzi się z bogactwa, piękna, czy bezstresowego życia, ale w rzeczywistości ludzie, którzy są bogaci, piękni lub doświadczają mniej stresu, nie są szczęśliwsi od pozostałych.

Wydaje się, że ludzie szczęśliwi intuicyjnie wiedzą, że ich szczęście jest sumą ich życiowych wyborów i kierują się w życiu następującymi zasadami:

  • Poświęcanie czasu rodzinie i przyjaciołom,

  • Docenianie tego to, co się ma,

  • Optymistyczne patrzenie na świat,

  • Posiadanie celu w życiu,

  • Cieszenie się aktualną chwilą.

Jak być szczęśliwą: Praktyka, praktyka, praktyka

Jeśli szukasz szczęścia, dobrą wiadomością jest to, że twoje wybory, myśli i działania mogą mieć wpływ na poziom szczęścia. Nie jest to wprawdzie tak proste, jak naciśnięcie przełącznika, ale można podkręcić swój poziom szczęścia. Oto co należy robić, by osiągnąć sukces na drodze do swojego szczęścia.

  1. Inwestuj w relacje z innymi.

    Otocz się szczęśliwymi ludźmi. Zadowolenie jest zaraźliwe. Przebywanie wśród ludzi, którzy są zadowoleni poprawia nasz własny nastrój. I na odwrót, będąc szczęśliwą, możesz przekazać trochę tego szczęścia ludziom wokół ciebie. Przyjaciele i rodzina mogą pomóc ci świętować sukcesy życiowe i wspierać cię w trudnych czasach. I chociaż możesz sądzić, że przyjaciele i rodzina będą cię wspierać zawsze, dobre relacje z nimi nie są dane raz na zawsze i muszą być pielęgnowane. Okazuj im więc przyjaźń, nie zapominając o miłych słowach i takim samym działaniu. Bądź ostrożna z krytyką. Niech ludzie wiedzą, że doceniasz to, co robią dla ciebie, a nawet po prostu, że jesteś zadowolona, że są częścią twojego życia.

  2. Wyrażaj wdzięczność.

    Odczuwanie wdzięczności jest jedną z najważniejszych rzeczy w odnajdywaniu w sobie szczęścia. A zdarza się często, że przechodzimy przez życie nie zauważając nawet jakie mamy szczęście. I dopiero poważna choroba lub inne tragiczne zdarzenie skłania nas do doceniania tego co utraciliśmy. Nie czekaj aż coś takiego się stanie. Naucz się praktykowania wdzięczności. Każdego dnia zidentyfikuj co najmniej jedną rzecz, która wzbogaca twoje życie. Nie muszą to być wielkie rzeczy, ale przykładowo takie jak dobry dzień w pracy, kochająca rodzina, miły gest przyjaciela a nawet uśmiech drugiej osoby.

    Zadbaj o to, by wdzięczność była ostatnią twoją myślą przed snem i pierwszą myślą, gdy budzisz się rano.

  3. Pielęgnuj optymizm.

    Naucz się widzieć przede wszystkim pozytywne aspekty każdej sytuacji. Nie pozwól, by czarne kolory przesłoniły ci świat. Jeśli nie jesteś z natury optymistką, zmiana pesymistycznego sposobu myślenia może zająć trochę czasu. Zacznij od rozpoznawania negatywnych myśli, które pojawiają się w twojej głowie. Następnie zrób krok wstecz i zadaj sobie te kluczowe pytania:

    ♦ Czy sytuacja jest naprawdę tak zła, jak myślę?

    ♦ Czy istnieje inny sposób, aby spojrzeć na sytuację?

    ♦ Jakie wnioski mogę wyciągnąć z tego doświadczenia, i jak je wykorzystać w przyszłości?

  4. Znajdź swój cel.

    Ludzie, którzy starają się spełniać jakiś cel lub wypełnić misję - czy to pielęgnacja ogrodu, opieka nad dziećmi czy znalezienie własnej duchowości - są szczęśliwsi niż ci, którzy nie mają takich aspiracji.

    Wyznaczanie sobie celu i dążenie do jego osiągnięcia wzmacnia poczucie własnej wartości i łączy ludzi. Sam cel nie jest tak ważny jak to, czy dążenie do niego jest dla ciebie istotne.

    Staraj się dostosować swoją codzienną aktywność do długoterminowych zadań i celu życia. Badania naukowe wskazują, że najczęstszym celem i sensem życia są związki między bliskimi. Więc staraj się kultywować najważniejsze dla ciebie związki.

    Czy jesteś zaangażowana w coś, co kochasz? Jeśli nie, zadaj sobie następujące pytania, aby dowiedzieć się w jaki sposób możesz znaleźć swoje przeznaczenie:

    ♦ Co mnie podnieca i pobudza?

    ♦ Z jakich osiągnięć jestem dumna?

    ♦ Jak chcę, aby inni mnie zapamiętali?

  5. Żyj chwilą

    Nie odkładaj przyjemności w oczekiwaniu na dzień, gdy będziesz mniej zajęta lub mniej zestresowana. Ten dzień może nigdy nie nadejść. Zamiast tego, szukaj okazji do przeżycia małych przyjemności życia codziennego. Skup się na dniu dzisiejszym, zamiast grzebania w przeszłości i martwienia się o przyszłość.

barb

na podstawie wskazówek z Mayo Clinique

 

Zobacz również:

Zaraź się szczęściem


Zaraź się szczęściem

Negatywne emocje niezdrowe


Negatywne emocje a zdrowie

Opanuj emocje


Złość piękności szkodzi