Pozytywne myślenie kluczem do walki ze stresem i do zdrowia

Czy twoja szklanka jest w połowie pusta czy w połowie pełna? Twoja odpowiedź na to odwieczne pytanie może odzwierciedlać twoje spojrzenie na życie, twój stosunek do siebie i to czy jesteś optymistką czy pesymistką - i może nawet wpłynąć na zdrowie.

Rzeczywiście, niektóre badania sugerują, że cechy osobowości, takie jak optymizm i pesymizm mogą mieć wpływ na wiele dziedzin zdrowia i dobrego samopoczucia. Pozytywne myślenie, które zazwyczaj idzie w parze z optymizmem jest kluczowym elementem skutecznego zarządzania stresem. A umiejętność panowania nad stresem jest związane z wieloma korzyściami zdrowotnymi. Ale nawet jeśli masz skłonność do pesymizmu nie rozpaczaj - możesz nauczyć się pozytywnego myślenia. Oto jak to zrobić.

Zrozumienie pozytywnego myślenia

Pozytywne myślenie nie oznacza, że masz ignorować mniej przyjemne sytuacje życiowe, ale stawiać im czoła w bardziej pozytywny i produktywny sposób. Czyli po prostu zakładać, że będzie lepiej, a nie gorzej.

Pozytywne myślenie często zaczyna się od pozytywnego wewnętrznego dialogu czyli od niekończącego się strumienia niewypowiedzialnych myśli, które przebiegają przez głowę każdego dnia. Te automatyczne myśli mogą być pozytywne lub negatywne. Niektóre z nich opierają się na logice i rozsądku, podstawą innych mogą być błędne przekonania, powstałe na skutek braku informacji.

Jeśli myśli przebiegające przez twoją głowę są w większości negatywne, twoje nastawienie do życia jest najprawdopodobniej pesymistyczne. I na odwrót – pozytywne myślenie cechuje optymistów.

Korzyści zdrowotne wynikające z pozytywnego myślenia

Naukowcy nieustannie badają wpływ pozytywnego myślenia i optymizmu na zdrowie. Korzyści zdrowotne, które przynosi pozytywne myślenie są liczne, a wśród nich najważniejsze to:

• Dłuższe życie.

• Niższe ryzyko depresji.

• Niższa skłonność do niepokojów i przygnębienia.

• Większa odporność na przeziębienia.

• Lepsze samopoczucie, zarówno psychiczne jak i fizyczne.

• Zmniejszone ryzyko zgonu z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego.

• Lepsze umiejętności radzenia sobie z trudnościami i stresem.

Nie ma pewności, dlaczego takie korzyści zdrowotne występują u ludzi myślących pozytywnie. Jedna z teorii głosi, że pozytywne nastawienie pomaga radzić sobie ze stresem i tym samym wyeliminować jego zgubny wpływ na zdrowie. Podejrzewa się również, że optymiści i w ogóle ludzie pozytywnie nastawieni do życia mają tendencję do zdrowszego stylu życia – nie zapominają o aktywności fizycznej, zdrowej diecie, nie palą i nie piją alkoholu w nadmiarze.

Jak skupić się na pozytywnym myśleniu?

Możesz nauczyć się przełączać negatywne myślenie na pozytywne. Nie jest to trudne, ale wymaga trochę czasu i praktyki. Oto kilka sposobów, jak zmienić się w optymistę:

  • Zidentyfikuj obszary do zmiany. Jeśli chcesz być większą optymistką i myśleć bardziej pozytywnie, najpierw zidentyfikuj obszary swojego życia, w których przeważa zazwyczaj negatywne myślenie, np. praca, związek, dom, dzieci. Jeśli negatywne myślenie przeważa w wielu obszarach, możesz zacząć zmieniać swoje podejście stopniowo, zaczynając od drobnych spraw, by w miarę postępu rozszerzać akcję na inne obszary.

  • Kontroluj się. Okresowo w ciągu dnia zatrzymaj się i oceń co i jak myślisz. Jeśli uznasz, że twoje myśli są głównie negatywne, spróbuj znaleźć sposób, by to zmienić.

  • Pozwól sobie na trochę humoru. Nie zapominaj, że masz prawo do radości i śmiechu, zwłaszcza w trudnych okresach. Szukaj humoru w codziennych wydarzeniach. Kiedy się śmiejesz, zmniejszasz stres.

  • Przestrzegaj zdrowego trybu życia. Ćwicz co najmniej trzy razy w tygodniu, aby pozytywnie wpływać na nastrój i zmniejszyć stres. Przestrzegaj zdrowej diety zaopatrującej w potrzebne składniki twój umysł i ciało. I naucz się radzić sobie ze stresem.

  • Otaczaj się ludźmi myślącymi pozytywnie. Upewnij się, że osoby w twoim otoczeniu są pozytywnie nastawione do świata i wspierają innych, tak że można polegać na ich radach i opiniach. Negatywnie nastawieni ludzie w twoim otoczeniu mogą zwiększyć poziom twojego stresu i sprawić, że zwątpisz w swoją zdolność do radzenia sobie ze stresem w zdrowy sposób.

  • Myśl pozytywnie nawet w rozmowie sama z sobą. Przestrzegaj prostej zasady: nigdy nie mów do siebie tego czego nie powiesz innym. Podnoś sama siebie na duchu. Jeżeli wpadnie ci do głowy negatywna myśl, oceń ją racjonalnie i zauważ jej dobrą stronę.

Zmień negatyw na pozytyw

  • Oto kilka przykładów negatywnego myślenia i sposobów jak można je zmienić na pozytywne.

  • Nigdy wcześniej tego nie robiłam. -- > Jest okazja, aby nauczyć się czegoś nowego.

  • To zbyt skomplikowane. -- > Spojrzę na to z innej strony.

  • Nie mam wystarczających środków. -- > Potrzeba jest matką wynalazku.

  • Jestem zbyt leniwa, aby to zrobić. ---> Nie mogłam zmieścić tego zadania na mojej listy zadań, ale mogę przecież zmienić priorytety.

  • To nie może działać. ---> Mogę spróbować coś zrobić, aby to działało.

  • To zbyt radykalna zmiana. ---> Spróbujmy.

  • Nikt nie próbuje skontaktować się ze mną. ---> Zobaczę, czy mogę nawiązać komunikację z innymi..

  • Nie mogę uzyskać niczego lepszego. ---> Wykorzystam jeszcze jedną szansę, może się uda.

Myśl pozytywnie każdego dnia

Jeśli z natury jesteś pesymistką, nie spodziewaj się, że staniesz się optymistką w przeciągu jednego dnia. Ale w miarę ćwiczeń, w twojej samoocenie będzie mniej krytyki i więcej akceptacji. Możesz także stać się mniej krytyczna wobec innych. A twój pozytywny nastrój i pozytywne nastawienie wpłynie pozytywnie nie tylko na twoje własne emocje ale również emocje innych. Ponadto twoje optymistyczne nastawienie do życia sprawi, że łatwiej będziesz mogła poradzić sobie z codziennym stresem, co niewątpliwie przyniesie korzyści zdrowotne.

barb

w oparciu o materiały MayoClinic

 

Zobacz również:

Zaraź się szczęściem


Zaraź się szczęściem

Negatywne emocje niezdrowe


Negatywne emocje a zdrowie

Wdychaj energię, wydychaj stres


Wdychaj energię, wydychaj stres