Spis treści

Emocjonalne tycie

Stan naszej psychiki ma ogromny wpływ na cały organizm. Konsekwencją złych emocji są nie tylko choroby, ale często również kompulsywne jedzenie i w konsekwencji tycie.

Gdy jesteśmy zestresowani, przygnębieni lub po prostu nudzimy się, jemy nie tylko więcej, ale wybieramy tłustsze i słodsze produkty.Jemy wówczas nie po to, by zaspokoić głód, lecz by poprawić nastrój, zabić nudę czy skompensować jakąś stratę.

Jak rozpoznać emocjonalne jedzenie?

Czy naprawdę jestem głodna? To jest podstawowe pytanie, które powinnaś sobie zadać, gdy poczujesz potrzebę pochłonięcia całej paczki ciastek czy chipsów. Jeśli odpowiedź jest negatywna, najprawdopodobniej czujesz potrzebę jedzenia po to, by odprężyć się, poprawić nastrój czy zabić nudę. Ale często odpowiedź nie jest taka prosta, bo potrzeba i chęć jedzenia występują wspólnie. Wtedy pomocne mogą być odpowiedzi na następujące pytania:

  • czy często sięgasz po produkty z oglądanych reklam?

  • czy sięgasz po dodatkowe przekąski po stresującym lub wyczerpującym dniu?

  • czy pociągają cię słodkie, tłuste lub słone produkty?

  • czy czujesz sie lepiej po zjedzeniu takich produktów?

  • czy trudno ci odmówić sobie zjedzenia takiego produktu, jeśli znajduje sie on w zasięgu twojej ręki?

  • zdarza ci się myśleć o konkretnych produktach spożywczych między posiłkami?

  • czy zaczynając posiłek, zdarza ci się myśleć o następnym daniu czy o deserze?

  • czy zdarza ci się często nagradzać siebie samą zjedzeniem konkretnego produktu, lub przeciwnie, karać się odmawiając sobie zjedzenia czegoś smakowitego, jeśli nie osiągnęłaś zamierzonego celu?

Jeśli na większość pytań odpowiedziałaś twierdząco, jesz głównie po to, by poprawić swój stan psychiczny.

A jak zaradzić jedzeniu z nudów, stresu czy podjadaniu w psychicznym dołku?

 

Zobacz również:

Żywność, która odchudza


Żywność, która odchudza

Schudnij bez wyrzeczeń


Schudnij bez wyrzeczeń

Jedz i chudnij


Jedz więcej i chudnij