Noworoczne postanowienia

Nowy Rok to dobry moment na wprowadzenie małych prozdrowotnych zmian w naszych codziennych nawykach. Zwykle próbujemy takie postanowienia wprowadzać w życie na przełomie roku albo na koniec wakacji, gdy jesteśmy na ogół wypoczęte, pełne sił i zapału do pracy. Z realizacją jednak różnie bywa. Może stawiamy sobie zbyt ambitne zadania, a może pora roku nieodpowiednia?

Spróbujmy tym razem zrobić realistyczną listę „do zrobienia” i wpisać ją do naszego kalendarza. Oto nasza propozycja takiej listy.

Zrobić badania lekarskie

Okresowe badania lekarskie pozwalają wykryć wiele chorób w zarodku, gdy nie dają jeszcze objawów. Ważne to jest zwłaszcza dla tych z nas, które ukończyły 40 lat. Skonsultuj w tej sprawie swojego lekarza pierwszego kontaktu.

Odwiedzić dentystę

Coroczna kontrola stomatologiczna pozwala wykryć nie tylko ubytki niewyczuwalne i niewidoczne dla oka, ale także kamień nazębny, prowadzący do paradentozy. Wizyta u dentysty jest absolutnie niezbędna dla tych z Was, które planują zajście w ciążę.

Zbadać oczy

Dotyczy to zwłaszcza osób, które używają okularów , przekroczyły 40 lat lub mają w rodzinie przypadki jaskry. Pamiętaj, że jaskra początkowo nie daje żadnych objawów, a nieleczona prowadzi do utraty wzroku.

Wykonywać regularnie co miesiąc samobadanie piersi

Każdego roku na raka piersi zapada ponad 10 tys. Polek i z powodu tego nowotworu umiera 5 tys. pacjentek. W Polsce dałoby się uratować rocznie 2,5 tysiąca kobiet. Za to, że tak się nie dzieje, w 80 proc. odpowiada zbyt późna diagnoza.

Zrobić mammografię

Zwłaszcza jeśli ukończyłaś 40 lat powinnaś robić mammografię co roku.

Rzucić palenie

Palenie to same minusy, żadnego plusa. Nawet jeśli wydaje Ci się, że lepiej idzie Ci myślenie jak sobie zapalisz, wcale tak nie jest. Przez krótki moment może rzeczywiście tak jest, ale wkrótce jest gorzej niż przed dymkiem.

Rozpocząć ćwiczenia

Rozpocznij powoli, najbezpieczniej od spacerów (z dzieckiem, z psem lub pokonuj na piechotę przynajmniej część drogi do pracy), następnie wprowadzaj ćwiczenia, zwiększając stopniowo ich intensywność.

Poprawić dietę

To również proste, a ile korzyści przyniesie! Nie próbuj robić tutaj rewolucji, bo poniesiesz porażkę. Zacznij np. od ograniczania tłuszczów zwierzęcych, cukru i soli. Nie zwlekaj ze zwiększaniem ilość spożywanych warzyw i owoców, będzie to najłatwiejsze we wrześniu, gdy kuszą nas świeże i dorodne produkty na warzywniakach.

Używać na stałe kremów z filtrem (SPF 15 lub wyższe)

Pamiętaj, że słońce jest przyczyną 90% nowotworów skóry, w tym najgroźniejszego czerniaka. Poza tym aż 80% cech starzenia skóry (zmarszczek, przebarwień, wiotkości skóry, rozszerzonych naczyń itp.) to zmiany wywołane promieniowaniem ultrafioletowym. 1) Promieniowanie ultrafioletowe uszkadza DNA komórek naskórka również w zimie, dlatego zawsze krem na dzień powinien zawierać filtry przeciwsłoneczne.


oprac. bajar

1) źródło: dermatologia-estetyczna.pl

 

Zobacz również:

Myślenie o przyszłości zdrowsze


Myśl o przyszłości na zdrowie

Zaraź się szczęściem


Zaraź się szczęściem

Kobieta kierowcą


Kobieta za kierownicą