Niezdrowe jedzenie sprzyja depresji

Najnowsze badania naukowe, o których poinformował British Journal of Psychiatry dowodzą, że istnieje silna zależność między niezdrowym odżywianiem się a depresją. Brytyjscy i francuscy naukowcy przebadali nawyki żywieniowe prawie 3,5 tysiąca osób, a następnie po 5 latach zbadali formę psychiczną tej samej grupy osób, chcąc dowiedzieć się czy odżywianie ma wpływ na rozwój depresji.

Badanych podzielono na 2 grupy: tych, którzy jedli pełnowartościową żywność (warzywa, owoce, ryby) i tych, odżywiających się mocno przetworzoną i niezdrową żywnością (duża ilość słodyczy, wyrobów z białej mąki, potraw smażonych, pełnotłustego nabiału, przetworów mięsnych itp.).

Po pięciu latach okazało się, że w grupie osób odżywiających się mocno przetworzoną żywnością, prawdopodobieństwo zachorowania na depresję było znacznie wyższe niż w grupie prawidłowo odżywiającej się. Silna zależność między dietą a objawami depresji była widoczna nawet po uwzględnieniu innych czynników, mogących mieć wpływ na wyniki, takich jak styl życia badanych, palenie papierosów, aktywność fizyczna i stan zdrowia.

Naukowcy nie wiedzą jeszcze w jaki sposób zdrowa dieta chroni przed depresją, ale podejrzewają, że może mieć wpływ na jakieś inne czynniki, od których z kolei zależy zachorowalność na depresję.

Jedno jest pewne, że odżywianie się zdrową, jak najmniej przetworzoną żywnością zmniejsza znacząco ryzyko zachorowalności na depresję. Oto co zalecają naukowcy, aby zapewnić sobie optymalne zdrowie psychiczne (i fizyczne zresztą też):

  • Zmniejsz spożycie wysoko przetworzonej żywności, w tym; wędlin i konserw mięsnych, produktów smażonych, pieczywa z oczyszczonej mąki, słodyczy i pełnotłustych produktów mlecznych. Jedz za to więcej warzyw i owoców oraz ryb.

  • Jedz śniadania. Osoby jedzące śniadania, w stosunku do tych, którzy go unikają, spożywają wprawdzie więcej kalorii, ale też i błonnika, wapnia i innych ważnych składników odżywczych. Mają również tendencję do mniejszego spożycia w ciągu dnia słodkich napojów, chipsów i innych „śmieciowych” produktów. Jedzą za to więcej warzyw, owoców i produktów mlecznych.

  • Zamień codziennie chociaż jedną wysoko przetworzoną przekąskę na jej pełnowartościowy odpowiednik (np. chipsy na marchewkę, migdały, ser).

  • Czytaj etykiety produktów. Mała wskazówka: im krótsza jest lista składników, tym lepiej, bo oznacza to mniejsze przetworzenie.

  • Uważaj na sól. Większość spożywanej przez nas soli pochodzi z przetworzonej żywności, a nie z solniczki.

  • Celebruj posiłki. Osoby jadające posiłki w biegu mają większą tendencję do niezdrowego odżywiania się.

barb

 

Zobacz również:

Sposoby na depresję


Jak sobie radzić z depresją?

Dieta na dobry nastrój


Dieta na zimową chandrę

Nie daj się depresji


Nie daj się jesiennej depresji