Spis treści

Sód: Jak bezboleśnie ograniczyć jego spożycie

Jemy za dużo sodu, nawet o tym nie wiedząc. Ile sodu faktycznie potrzebujemy? Jakie są konsekwencje jego nadmiaru? Dlaczego tak dużo go spożywamy, skoro za dużo nie dosalamy? W jakich pokarmach są ukryte duże ilości sodu? Jak uniknąć jego nadmiaru? Jak przygotowywać posiłki bez dodatku soli?

Sód, w niewielkich ilościach, jest niezbędny dla naszego organizmu, bo pomaga utrzymać równowagę płynów w organizmie, jak również równowagę kwasowo-zasadową, stan pobudliwości komórek nerwowych oraz kurczliwość mięśni. Problem w tym, że spożywamy go znacznie więcej niż nasz organizm potrzebuje. A jego nadmiar może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Nad gospodarką sodową czuwają nasze nerki. Gdy jest go za mało, zatrzymują go, a w przypadku nadmiaru – wydalają z moczem. Ale gdy z jakichś powodów nerki są mało wydolne, sód zaczyna odkładać się we krwi, gdzie zatrzymuje wodę co prowadzi do zwiększenia objętości krwi i tym samym zwiększa jej ciśnienie i utrudnia prace serca. Choroby takie jak zastoinowa niewydolność serca, marskość wątroby czy przewlekła choroba nerek mogą sprawić , że nerki nie będą w stanie zapewnić zrównoważonego stężenia sodu.

Wrażliwość na stężenie sodu jest różna. U osób bardziej wrażliwych nadmiar sodu prowadzi do zatrzymania płynów i wzrostu ciśnienia krwi. Jeśli stan taki stanie się przewlekły, może to prowadzić do chorób serca, udaru mózgu, choroby nerek i niewydolności serca.

 

Zobacz również:

Dieta dla serca


Dieta dla serca

Zdrowe nerki


Zdrowe nerki

Dieta na nadciśnienie


Dieta przy nadciśnieniu