Dla kogo suplementy diety?

Na każdym kroku bombardowani jesteśmy reklamami suplementów. Wynika z nich, że łykanie tabletek witaminowych jest niezbędne dla zdrowia. Czy tak jest rzeczywiście? Kto ryzykuje niedobory witamin i minerałów?

Odpowiednio skomponowana dieta powinna, teoretycznie, zapewnić wszystkie składniki odżywcze. I żadne tabletki nie zastąpią zdrowego sposobu odżywiania. Ale z tym zdrowym odżywianiem u nas nie jest najlepiej. Roczne spożycie warzyw i owoców w Polsce to tylko 150 kg na osobę. Dla porównania w Europie zachodniej 250 kg, a w Grecji 400 kg! Jesteśmy potęgą w produkcji jabłek, ale statystyczny Niemiec je ich 4 razy tyle co Polak.

Ale nawet regularnie spożywając warzywa i owoce, możemy mieć niedobory niektórych witamin lub minerałów, jeśli stosujemy dietę niskokaloryczną, palimy, narażeni jesteśmy na stres, chorujemy i przyjmujemy określone leki. A zdaniem naukowców, nawet małe niedobory witamin i składników mineralnych mogą zwiększać ryzyko wystąpienia różnych chorób.

Kto może potrzebować suplementów?

Bardzo prawdopodobne, że masz za mało niektórych witamin i minerałów jeśli:

  • Jesz mało warzyw i owoców. To oczywiste, przy niedostatecznej podaży witamin i składników mineralnych będziesz cierpiała na ich niedobory.

  • Jesteś na restryktywnej diecie. Może wówczas brakować ci konkretnych witamin i minerałów. Np. przy diecie wegetariańskiej może brakować ci witaminy B12 i/lub cynku. Jeśli dodatkowo nie jadasz nabiału możesz mieć niedobory wapnia. Będąc na diecie wysokobiałkowej masz zwiększone zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały i jeśli nie zwiększasz ilości zjadanych warzyw i owoców, może ci ich brakować.

  • Jesteś palaczką lub przebywasz w towarzystwie palących osób. Nikotyna zwiększa zapotrzebowanie na witaminę C, bo organizm zużywa jej więcej na walkę z rakotwórczymi substancjami zawartymi w dymie tytoniowym.

  • Pijesz alkohol. Alkohol utrudnia wchłanianie składników odżywczych. Poza tym alkoholizm zmienia metabolizm niektórych witamin, np. witaminy A, zmniejszając jej ilość w pewnych tkankach i zwiększając w innych. Przyjmowanie większych dawek suplementów może więc być niebezpieczne.

  • Nadużywasz kawy. Kofeina zwiększa wydalanie wapnia, co grozi osteoporozą. Badania wykazały, że kobiety pijące 4 i więcej filiżanek kawy dziennie są trzykrotnie bardziej podatne na złamania kości niż te, które piją jej mało lub wcale.

  • Planujesz ciążę. Przed i w czasie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na kwas foliowy, zapobiegającej wadom układu nerwowego u dziecka.

  • Jesteś osobą po sześćdziesiątce. Po sześćdziesiątce obniża się zdolność wchłaniania niektórych składników pokarmowych z powodu mniejszej ilości kwasów żołądkowych, rośnie natomiast zapotrzebowanie na niektóre witaminy, np. D i B6. Wiele osób w tym wieku ma problem z przyswajaniem witaminy B12 z pożywienia. Być może powinnaś uzupełniać dietę suplementami z wapnia, witaminy D oraz B6 i B12 jako zabezpieczenie przed osteoporoza i anemią

  • Przyjmujesz duże ilości różnych leków. Wiele leków ma wpływ na wchłanianie składników odżywczych.

Leki mogące wywołać niedobory składników odżywczych

  • Leki na nadciśnienie często zawierają hydralazynę, która może obniżać poziom witaminy B6.

  • Leki przeciwdrgawkowe zawierają fenytoinę zmniejszającą ilość biotyny i witaminy D.

  • Leki zobojętniające kwasy żołądkowe, zawierające wodorotlenek glinu, zmniejszają wchłanianie fosforu, witamin z grupy D oraz biotyny i mogą zaburzać wchłanianie witaminy B12.

  • Leki obniżające poziom cholesterolu, zawierające cholestyraminę, wiążą się z tłuszczem i obniżają poziom witamin rozpuszczalnych w tłuszczach tj. A,D, E i K oraz B12 i biotyny.

  • Leki moczopędne, zawierające hydrochorotiazyd i furosemid, obniżają poziom potasu, cynku oraz magnezu.

  • Kortykosteroidy obniżają wchłanianie wapnia i zwiększają jego wydalanie wraz z moczem.

  • Środki przeczyszczające, takie jak ciekła parafina obniżają poziom wapnia oraz fosforu. Niektóre z nich wpływają nie tylko na poziom wapnia ale i witaminy D.

Być może znajdujesz się w grupie osób potrzebujących suplementacji witamin i minerałów. Pamiętaj jednak, że suplementy nigdy nie zrekompensują nieracjonalnego odżywiania ani nie zniwelują złych nawyków. Witaminy z apteki to tylko uzupełnienie diety i nie zastąpią naturalnego pożywienia bogatego w niezbędne składniki odżywcze i fitosubstancje wspomagające przyswajanie witamin.

barb
z wykorzystaniem Sekcja Uroda, poz. 9

 

Zobacz również:

Suplementy nie zawsze zdrowe


Suplementy nie zawsze zdrowe

Suplementy diety


Suplementy diety

Wapń dla kości


Ryzykowne suplementy wapnia