Spis treści

 

Witamina D – „witamina słońca”

Działanie

Witamina D reguluje w naszym organizmie równowagę pomiędzy składnikami mineralnymi – wapniem i fosforem, które nadają twardość kościom i zębom. Jednocześnie kieruje ona odłożeniem się tych dwóch składników w kościach i zębach i uniemożliwia wypłukiwanie w nerkach wapnia z krwi i utratę go przez organizm.

Witamina D jest przepisywana zapobiegawczo przed krzywicą i w okresie zwiększonego zapotrzebowania (w czasie ciąży i karmienia) oraz wtedy gdy nie może być wytworzona przez organizm w wystarczającej ilości np. z powodu chorób nerek czy wątroby.

Witamina D przeciwdziała też powstania typowej choroby kości, osteoporozy, na którą cierpi wiele kobiet w okresie przekwitania.

Zapotrzebowanie

Osoby, które spędzają dziennie 10 minut na słońcu, są wystarczająco zaopatrzone w witaminę D. Pod naszą szerokością geograficzną tego słońca może być jednak za mało więc zalecane może być przyjmowanie dodatkowych dawek witaminy D w zimie.

Uwaga: Nie kontrolowane przyjmowanie witaminy D jest niebezpieczne, ponieważ organizm nie może wydalić zbyt dużej ilości tej rozpuszczalnej w tłuszczach substancji. Nie może jednak dojść do przedawkowania pod wpływem światła słonecznego.

Wielu lekarzy i żywieniowców stwierdza, że zapotrzebowanie na witaminę D może bardzo wzrastać u ludzi, a szczególnie u kobiet, mieszkających w zadymionych miastach. Nawet przy czystej pozornie atmosferze szyby okienne przepuszczają tylko bardzo niewielką ilość promieni ultrafioletowych. A smog powietrzny nie przepuszcza ich wcale lub bardzo niewiele.

Objawy i przyczyny niedoboru

Klasyczną chorobą spowodowaną niedoborem witaminy D jest krzywica u dzieci. U osób dorosłych niedobór witaminy D rozpoczyna się osłabieniem mięśni i zwiększoną podatnością na infekcje. Wraz z rosnącym niedoborem dochodzi do rozmiękczenia kości (osteomalacja).

Przyczyny niedoboru mogą być różne: za mało słońca, czasami zaburzenia żołądkowo-jelitowe lub ogólna nietolerancja tłuszczu z powodu chorób pęcherza żółciowego lub trzustki.

Przedawkowanie

Objawy przedawkowania: osłabienie, nudności połączone z wymiotami, biegunka, odkładanie się wapnia w narządach, w ciężkich przypadkach uszkodzenie nerek.

Wskazówka: Ponieważ światło słoneczne stymuluje powstawanie witaminy D w skórze, powinno się zadbać o dużą ilość ruchu na świeżym powietrzu. Zwykłe szyby nie przepuszczają promieni nadfioletowych. Starsze osoby powinny korzystać z kąpieli słonecznych wczesnym rankiem lub późnym popołudniem, wtedy promieniowanie nie jest niebezpieczne.

Źródła witaminy D

Najbogatsze źródła witaminy D to węgorz wędzony, tran, śledź matjas, awokado, borówki i jaja kurze.

 

Zobacz również:

Dieta przeciw osteoporozie


Dieta na osteoporozę

Ćwiczenia na osteoporozę

Ćwiczenia przeciw osteoporozie

Chudnij z witaminą D


Odchudzanie z witaminą D