Spis treści

Witaminy przedłużają życie

To, że witaminy są „zdrowe” wiedzą wszyscy. Niewiele osób orientuje się jednak, że są one niezbędne do życia. Obok białka, węglowodanów i składników mineralnych witaminy należą do ważnych dla życia składników, mimo że potrzebujemy ich dziennie tylko ok. 100 mg łącznie. Nasze zapotrzebowanie na witaminy wzrasta w przypadku obciążenia psychicznego i fizycznego. Młodzież, która znajduje się w fazie wzrostu, potrzebuje więcej witamin niż dorośli, zwiększone zapotrzebowanie na witaminy mają także kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Witaminy dzielimy na rozpuszczalne w tłuszczach i w wodzie. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D i K) mogą być magazynowane w organizmie więc istnieje ryzyko przedawkowania w przypadku zażywania preparatów witaminowych, natomiast nadmiar witamin rozpuszczalnych w wodzie (C, B, PP, K, kwas foliowy) jest wydalany z moczem.

Niedobór witamin powstaje najczęściej w wyniku stosowania niewłaściwej diety, zaburzonego ich wchłaniania z przewodu pokarmowego (biegunka, wymioty) lub zwiększonego zapotrzebowania. Najlepszym sposobem zapobiegania awitaminozom jest stosowanie bardzo urozmaiconej diety.

Wiele witamin ulega rozkładowi w wyniku nieodpowiedniego przygotowania posiłków. Na przykład pewne witaminy, rozpuszczalne w wodzie, ulegają rozkładowi podczas gotowania. Szczególnie wrażliwa na gotowanie jest witamina C. Aby zapobiec utracie witamin przy obróbce cieplnej warzyw i owoców, należy obierać je cienko i to na krótko przed gotowaniem, gotować je w małej ilości wody (a najlepiej na parze), wkładać do wrzątku, wykorzystać wywar po ugotowaniu, jednorazowo gotować tyle ile potrzeba.

 

Zobacz również:

Lecznicza natura


Siła natury

Minerały dla zdrowia


Makro i mikroelementy

Przeciwutleniacze


Przeciwutleniacze