Spis treści

 

MAGNEZ - makroelement o wielu funkcjach

W organizmie dorosłego człowieka znajduje się 25-30 g magnezu. Magnez, podobnie jak wapń, bierze udział w budowie kości, zębów, ma udział w procesie widzenia oraz spełnia ważną rolę w przekazywaniu informacji pomiędzy nerwami i mięśniami. Magnez hamuje krzepnięcie krwi, dlatego stosowany jest jako ochrona przed zakrzepem i zawałem.

Poza tym magnez niezbędny jest w sytuacjach stresowych. Ponieważ ma wpływ na wydzielanie adrenaliny. Bierze także udział w funkcjach obronnych organizmu.

Występowanie i przemiana materii

Pełnowartościowe produkty zbożowe, warzywa, orzechy, ziarno sojowe, kakao to dobre źródła magnezu. Jednak ich przemysłowe przetwarzanie, a także długie moczenie niosą ze sobą duże straty. Przyswajanie magnezu przez organizm jest uzależnione od tego, jak dużo dostarcza się go w pożywieniu i jak długo przebywa on w jelicie cienkim. Resorpcję jego poprawia witamina D, natomiast hamuje wapń, fosfor, alkohol, tłuste i bogate w białka potrawy oraz niedobór witaminy B1 i B6.

Produkty bogate w magnez (mg/100 g):
pestki dyni (534),
kakao (420),
kasza gryczana prażona cała (218),
ziarno sojowe (240),
fasola biała (169)
ryż (157),
płatki owsiane (129),
pieczywo pszenne pełnoziarniste (92),

Nadmiar magnezu zostaje wydalony przez nerki i jelita.

Dzienne zapotrzebowanie i objawy niedoboru

Dokładne zapotrzebowanie na magnez nie jest dotychczas znane. Zaleca się dzienną dawkę 350 mg dla mężczyzn i 300 mg dla kobiet.

Do niedoboru magnezu może dojść w wyniku choroby układu pokarmowego, połączonej z długotrwałym zaburzeniem wchłaniania, w wyniku chronicznego nadużywania alkoholu lub w następstwie chorób tarczycy bądź gruczołów przytarczycznych.

Objawia się on takimi zaburzeniami jak zawroty głowy, nerwowość, drgania powiek, drętwienia i „mrówki” w kończynach, skurcze, wypadanie włosów, próchnica zębów, wrażliwość na zmiany pogody, na zimno i wilgoć, nadciśnienie, kołatanie serca, arytmia, bezsenność, poranne zmęczenie, ostre skurczowe bóle żołądka czasem połączone z biegunką, spazmofilia.

Następstwa przedawkowania

U osób zdrowych nie należy obawiać się nadmiaru magnezu, ponieważ wchłanianie go następuje powoli, a nadmierne ilości zostają wydalone. Jednak zawartość magnezu we krwi może ulec podwyższeniu w wyniku niewydolności nerek lub nadczynności tarczycy. Prowadzi to do zaburzeń nerwowych, odrętwienia, zwiotczenia mięśni i spadku ciśnienia krwi.

Na co należy zwrócić uwagę

Ponieważ większość pacjentów z zawałami serca cierpi na niedobór magnezu, jest on stosowany profilaktycznie. Przy tym ważne jest, aby uwzględnić następującą zależność: im więcej wapnia dostarczamy organizmowi, tym większe jest także zapotrzebowanie na magnez.

 

Zobacz również:

Przepisy na dania ze zbóż i kasz


Ziarna zbóż - przepisy

Wpływ stresu na organizm


Wpływ stresu na organizm

Niedocukrzenie a zmęczenie


Hipoglikemia źródłem zmęczenia