Spis treści

 

POTAS - antagonista sodu

Występowanie i przemiana materii

Potas występuje głównie w warzywach, owocach i orzechach. Dostaje się szybko do jelit, wydalanie regulowane jest w zależności od potrzeb organizmu.

Źródła potasu (mg/100g):
świeże ziarno sojowe (1740),
bób (1468),
pestki dyni (900),
burak (741),
szpinak (640),
awokado (503),
ziemniaki (443),
łosoś(490),
makrela (406),
pieczony kurczak (396)

Dzienne zapotrzebowanie i objawy niedoboru

Optymalne zapotrzebowanie dzienne młodzieży i dorosłego człowieka to 3-4 mg a dzieci 1-3 mg. Duży wysiłek fizyczny połączony z obfitym poceniem się może prowadzić do strat potasu w ilości ok. 4 g w ciągu doby.
Niedobór potasu powstaje w wyniku ciężkich biegunek i wymiotów, przy nadużyciu środków przeczyszczających, przy używaniu leków odwadniających. Również zbyt duże spożywanie soli kuchennej w połączeniu z odżywianiem produktami ubogimi w potas lub też drastyczne kuracje odchudzające mogą prowadzić do niedoboru potasu.
Niedobór potasu pogarsza funkcjonowanie nerwów prowadzących przede wszystkim do mięśni, co objawia się uczuciem osłabienia lub ociężałości mięśni. Może to prowadzić do zwiotczenia mięśni gładkich, czego następstwem jest zakłócenie funkcji serca, zaparcia aż do porażenia jelit lub spadek ciśnienia krwi aż do zapaści włącznie.

Następstwa przedawkowania

Zwiększona zawartość potasu może wystąpić w przypadku dodatkowego podawania potasu, zaburzeniach w jego wydalaniu a także przy niewydolności nerek.
Objawem przedawkowania jest uczucie osłabienia mięśni i ociężałości, nieregularna praca serca lub zaburzenia układu krążenia aż do zatrzymania pracy serca.

Na co należy zwrócić uwagę

Wszystkie środki przeczyszczające, także te roślinne, usuwają z jelit potas. Następstwem tego jest atonia mięśni gładkich jelit, co wiąże się z zaburzeniem funkcjonowania przewodu pokarmowego. Wraz z ponownym stosowaniem środków przeczyszczających zamyka się błędne koło. Dlatego zaburzenia funkcjonowania przewodu pokarmowego powinno się rozwiązywać, stosując dietę bogatą w potas i błonnik.

 

Zobacz również:

Sposoby na zaparcia


Sposoby na zaparcia

Arytmia serca


Arytmia serca

sposoby na poty


Sposoby na pocenie