Ile białka potrzebujemy?

Białko to jeden z pierwszych składników pożywienia, które było bardzo dokładnie przebadane przez specjalistów od dietetyki. Byli oni zaskoczeni odkryciem, że pełni tak ważną rolę w życiu człowieka i musiało minąć wiele lat zanim zrozumiano, że nie powinniśmy jeść tak dużo białka jak wcześniej zalecano. Białko jest niezbędne i tak ważne dla wielu procesów życiowych, że nasz organizm nauczył się wykorzystywać powtórnie te cenne aminokwasy.

W praktyce niedobory białka są bardzo rzadkie. Występują w przypadku skrajnego niedożywienia, ale wtedy organizmowi brakuje wszystkiego.

W przypadku niedożywienia brakuje przede wszystkim kalorii. Organizm musi przede wszystkim zaspokoić swoje zapotrzebowanie na energię. Jeśli brakuje węglowodanów, zużywa białko. W wielu dietach niskokalorycznych w przeciągu krótkiego czasu organizm pozbawiony dopływu kalorii zacznie spalać mięśnie. W każdym pożywieniu jest więcej lub mniej białka i jeśli tylko dostarczamy organizmowi wystarczającą ilość kalorii, białka nie powinno zabraknąć.

Oficjalnie zalecane dzienne dawki spożycia białka stanowią podwójną ilość tego, co naukowcy ustalili jako niezbędne. Jest to tzw. margines bezpieczeństwa. Jakby tego było mało, większość ludzi w rozwiniętych krajach spożywa dwa razy tyle białka, co zalecona dawka. Jeśli zażywamy więcej białka niż potrzebujemy, organizm przetwarza nadmiar w kalorie lub tłuszcz. W tym procesie azot staje się odpadkiem, który wydalany jest z moczem. Mocz jest toksyczny, więc organizm stara się go rozcieńczyć, dodając do niego więcej wody i wapnia. W ten sposób zwiększone wydalanie moczu pozbawia organizm wapnia, potrzebnego dla kości i obciąża nerki. Spożywanie białka w nadmiarze jest więc szkodliwe przy schorzeniach nerek i zwłaszcza przy osteoporozie.

Wapń to nie jedyny składnik wydalany z organizmu przy nadmiarze białka. Podobnie dzieje się np. z magnezem i niektórymi witaminami (głównie B2). Nie przesadzajmy więc z białkiem.

oprac. bajar
na podstawie: Sekcja Kuchnia, poz. 10

 

Zobacz również:

Dieta przeciw osteoporozie


Dieta przy osteoporozie

Zdrowe nerki


Zdrowe nerki

Orzechy dla zdrowia


Orzechy dla zdrowia i urody