Komu grozi niedobór żelaza

Anemia to nie jedyny objaw niedoboru żelaza. Jakie są objawy niedoboru tego składnika? Komu grożą niedobory żelaza w diecie?  Od czego zależy wchłanianie żelaza? Jakie składniki  ułatwiają a jakie utrudniają wchłanianie żelaza? Na te i inne pytania odpowiada dietetyk Polskiego Towarzystwa Dietetyki.

Najlepsze źródła białka roślinnego

Dieta wegetariańska lub wegańska zdobywa coraz więcej zwolenników. I może to być bardzo dobra dieta na całe życie, ale przy nieumiejętnym doborze pożywienia możemy mieć niedobory niektórych składników odżywczych, w tym przede wszystkim białka.  Przedstawiamy listę najlepszych roślinnych źródeł białka.

Czy błonnika może być za dużo?

Za mało błonnika w diecie jest przyczyną zaparć. Ale zbyt dużo błonnika również może dawać negatywne konsekwencje dla zdrowia. Nie jest to rzadkie i może być bardziej prawdopodobne u osób na diecie wegańskiej. Ale jak dużo jest za dużo? Jak rozpoznać, że spożywamy za dużo błonnika? Jak temu zaradzić?

Dlaczego braki witaminy D są tak powszechne?

Witamina D jest kluczowa dla naszego zdrowia. Jej niedobór odpowiedzialny jest za wiele chorób cywilizacyjnych. Do syntezy skórnej witaminy D potrzebne jest tylko słońce. Dlaczego więc niedobór witaminy D jest tak powszechny? Jakie czynniki zakłócają wytwarzanie witaminy D i jak im zapobiec?

Witamina D może być toksyczna

Niedobór witaminy D to nie tylko problemy z układem kostnym, ale także układem krążenia czy odpornościowym. Przywrócenie prawidłowego poziomu witaminy D jest  ważne dla zdrowia całego organizmu. Sięgamy więc po suplementy. Ale trzeba to robić z głową, by zapewnić dobre przyswojenie witaminy.

 

Co jeść przy suchym okuZespół suchego oka jest częstym schorzeniem. Występuje gdy wytwarzamy za mało łez, albo za szybko wyparowują one z naszego oka. Istnieje wiele metod leczenia suchego oka. Ale witaminy także mogą pomóc w zapobieganiu, a nawet leczeniu suchego oka.

Witamina B12 i sery dojrzewające

Witamina B12 wciąż otoczona jest nimbem milczenia i często pomijana w suplementacji jako niezbędny składnik codziennej diety. Mało się o niej mówi, niestety – ze szkodą dla niej i nas samych. Bo witamina B12 to prawdziwy zastrzyk zdrowia dla ludzkiego organizmu

Kwas foliowy - sprawdź czy go przyswajasz

Kwas foliowy odpowiada za rozwój wszystkich komórek organizmu. Jego niedobór może prowadzić do niedokrwistości, depresji, zaburzeń trawienia i innych problemów zdrowotnych. Niedostateczna ilość u kobiet w ciąży zwiększa natomiast ryzyko pojawienia się u dziecka groźnych chorób.

Witamina b!2 i wegetarianie

Witamina B12 wytwarzana jest jedynie przez mikroorganizmy występujące w produktach pochodzenia zwierzęcego. Dlatego wegetarianie ryzykują jej niedobory. Dlaczego witamina B12 jest taka ważna? Jakie są objawy jej niedoboru? Dlaczego możemy mieć jej za mało?

witamina-d-rak-sxc.hu 709348Chorzy na raka, u których w momencie diagnozy nowotworu występuje wysoki poziom witaminy D, mają większe szanse na przeżycie oraz dłuższe okresy remisji choroby, niż pacjenci z niedoborami tej witaminy. Sugerują to najnowsze badania naukowe.

jak-ograniczyc-sod-photoxpress 4823588Jemy za dużo sodu, nawet o tym nie wiedząc. Ile sodu faktycznie potrzebujemy?  Dlaczego tak dużo go spożywamy, skoro za dużo nie dosalamy? W jakich pokarmach są ukryte duże ilości sodu? Jak uniknąć jego nadmiaru? Jak przygotowywać posiłki bez dodatku soli?

zdrowe-niezdrowe-photoxpress 4847245Stare przysłowie mówi, że co za dużo, to niezdrowo. I jakże często jest to prawdą. Także w odniesieniu do produktów, uznanych powszechnie za zdrowe. Zawierają one bowiem wiele cennych składników, niezbędnych dla zdrowia, ale w nadmiarze mogą być szkodliwe.

 witaminy-wiosna-m-photoxpress 11419842Przesilenie wiosenne to trudny okres dla naszego organizmu. Niedobory witamin, a co za tym idzie spowolnienie procesów metabolicznych, skutkują kiepską kondycją i ogólnym osłabieniem organizmu. Ponadto zimowe menu często dodaje nam kilku zbędnych kilogramów.

suplementy-sxc.hu_921107Na każdym kroku bombardowani jesteśmy reklamami suplementów. Wynika z nich, że łykanie tabletek witaminowych jest wprost niezbędne dla zdrowia. Czy tak jest rzeczywiście? Kto ryzykuje niedobory witamin i minerałów?

melatonina-photoxpress_2229963Melatonina to jeden z nowych „cudownych” hormonów, reklamowany jako lek zmniejszający stres, pobudzający odporność, zmniejszający ryzyko rozwoju raka i chorób serca, pogłębiający sen i sprzyjający długowieczności. Czy skuteczny?

tran-odpornosc-sxc.hu_586441_75004074Tran stosowany jest od wielu lat, głównie jako suplement wspomagający budowę kości u dzieci. Ale tran ma wiele innych cennych właściwości, w tym wzmacnianie odporności. Poza tym przyda się osobom zestresowanym i osłabionym chorobami.

wapn-suplementy-sxc.hu_1249454Wapń jest niezbędny nie tylko dla kości ale i serca. Ale badania dowodzą, że serce wzmacnia tylko wapń przyjmowany z żywności, a jego suplementy wręcz źle wpływają na nasze serce i znacząco zwiększają ryzyko zawału. Dlaczego tak się dzieje?

przeciwutleniacze-dna--photoxpress_599254Przeciwutleniacze chronią nasz materiał genetyczny przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, spowalniając procesy starzenia się. Najnowsze badania ujawniły jednak ciemną stronę niektórych antyoksydantów, które, zamiast chronić, niszczą DNA