Co jeść a czego unikać przy rzucaniu palenia

Jeśli próbujesz rzucić palenie, wystarczy niewielka zmiana diety, by łatwiej było znieść ciężkie chwile spowodowane odstawieniem nikotyny. A to dlatego, że niektóre produkty łagodzą objawy głodu nikotynowego, inne je zaostrzają. Co więc jeść, a czego unikać?

Zalecane produkty

Owsianka przede wszystkim

Gotowanego owsa używano od dawna w tradycyjnej medycynie indyjskiej jako środka zmniejszającego objawy uzależnienie od opium. Okazuje się, że działa to także w nałogu tytoniowym. Udowodnił to eksperyment przeprowadzony w Szpitalu Ruchill w Glasgow. Jednej grupie nałogowych palaczy podawano wyciąg ze świeżego owsa, a drugiej grupie identyczne tabletki placebo. Nawet osoby bezpośrednio wręczające tabletki nie wiedziały, co w nich jest – była to więc tzw. podwójnie ślepa próba.
Miesiąc później u otrzymujących wyciąg z owsa zmniejszył się pociąg do papierosów i palili tylko 1/3 uprzedniej liczby papierosów, a pięciu całkiem rzuciło palenie. W grupie otrzymującej placebo liczba wypalanych papierosów była taka, jak przedtem. Co więcej, hamujący chęć do palenia wpływ owsa utrzymywał się jeszcze przez dwa miesiące od zakończenia eksperymentu!
Jedz więc przetwory z owsa, czyli tradycyjną owsiankę i otręby owsiane, najlepiej dwa razy dziennie.

Produkty alkalizujące

W okresie odstawiania papierosów należy jeść przede wszystkim pokarmy zasadowe, które mają zdolność utrzymywania poziomu nikotyny w organizmie, co zmniejsza głód nikotynowy.
W jednym z badań przeprowadzonych w Centrum Medycznym Uniwersytetu Nebraski jednej grupie palaczy podawano sodę dla lepszej alkalizacji i po pięciu tygodniach okazało się, że prawie wszyscy palacze z tej grupy pozbyli sie nałogu. Palacze z grupy kontrolnej, nie otrzymujący sody, palili jak przedtem.
Produkty najsilniej alkalizujące to: szpinak, boćwina, rodzynki, figi, suszona fasola, liście mniszka, migdały.

Witaminy

Palacze zazwyczaj mają niedobory witamin z grupy B, więc zwiększ spożycie produktów bogatych w te witaminy. Palenie papierosów to zwiększona dawka wolnych rodników. Zwiększenie spożycia przeciwutleniaczy, a zwłaszcza witaminy C w okresie odstawiania papierosów nie tylko pomoże zwalczyć wolne rodniki, ale również zmniejszy głód nikotynowy i złagodzi objawy odstawienia tytoniu. Jedz więc więcej warzyw i owoców, produktów z pełnego przemiału, orzechów.

Inne produkty

Szereg produktów od dawna było zalecanych jako domowe sposoby na zmniejszenie głodu nikotynowego w okresie rzucania palenia. Oto one:
Sól. Szczypta soli na końcu języka zabije chęć do zapalenia papierosa.
Miód. Zmniejsza głód nikotynowy. Zażywaj niewielkie ilości 2-3 razy dziennie
Rzodkiew. Zetrzyj na tarce i wymieszaj z miodem. Zażywaj gdy tylko poczujesz chęć zapalenia.
Korzeń lukrecji, znany środek na wrzody i nieżyty żołądka, jest również pomocny przy rzucaniu palenia. Ukoi nerwy i zmniejszy rozdrażnienie spowodowane odstawieniem nikotyny.
Sok winogronowy lub pomarańczowy, marchewka, surówka z kapusty również zabijają chęć sięgnięcia po papierosa i dostarczą tak potrzebnych przeciwutleniaczy.

Czego unikać

Produkty zakwaszające

Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Kolumbii wykazało, że ludzie o bardziej zakwaszonym ustroju palili więcej niż „alkaliczni” – i to średnio o 17%. Dla osoby palącej dwie paczki dziennie oznacza to siedem papierosów więcej.
Zakwaszające pokarmy, takie jak mięso powodując zakwaszenie moczu, sprzyjają wypłukiwaniu nikotyny z organizmu, co zwiększa głód papierosowy.
Pokarmy najsilniej zakwaszające to: alkohol, czerwone mięso, wątroba i inne podroby, zarodki pszenne, suszona soczewica, kurczaki, jajka, sery, orzeszki ziemne, orzechy włoskie, śliwki (także suszone), żurawina, kawa.

Alkohol

Nie tylko silnie zakwasza organizm, ale dodatkowo gdy pijesz alkohol masz większą ochotę sięgnięcia po papierosa.

Ogranicz kawę

Nikotyna zwiększa zdolność organizmu do usuwania kofeiny. Gdy rzucasz palenie Twój organizm zatrzymuje więcej kofeiny niż wówczas gdy paliłaś.

Nie mieszaj produktów zakwaszających z nikotynową gumą do żucia.
Jeśli stosujesz gumę z nikotyną dla zmniejszenia głodu papierosowego, to pokarmy zakwaszające mogą zniweczyć jej działanie, zwiększając chęć do palenia. Nie spożywaj tego typu pokarmów co najmniej 15 minut przed żuciem gumy nikotynowej. Dotyczy to także napojów, takich jak cola, kawa, soki owocowe i piwo.

I nie zapominaj o ruchu

Niezależnie od diety, nie zapominaj o aktywności fizycznej. Nie musi to być od razu sport wyczynowy. Wystarczy półgodzinny szybki spacer, ale wykonywany regularnie. Aktywność fizyczna zwiększa produkcję endorfin, hormonu odpowiedzialnego za dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie, a tego nam zazwyczaj brak w trakcie kuracji odwykowej.

barb
źródła: Sekcja Kuchnia, poz. 8oraz serwisy: nutraingredients.com, hubpages.com, ncbi.nlm.nih.gov

 

Zobacz również:

Ćwiczenia pomagają rzucić palenie


Ćwicząc rzucisz łatwiej palenie

Rzuć palenie


Dlaczego rzucić palenie?

Papierosy i alkohol a cera


Tytoń i alkohol wrogiem cery