Na daj się jesiennej depresji

Powoli wakacyjne przygody, letni czas i beztroskie leniuchowanie przechodzą do wspomnień, a łódka, leżak czy piłka plażowa będą musiały poczekać do następnego sezonu. Nieubłaganie zbliża się jesień, czas w którym chłód i szarość powodują w nas brak chęci do działania. Deszcz, wiatr, który przegania ostatnie promyki lata i słońce, które coraz częściej chowa się za chmury, powodują, że najchętniej wskoczylibyśmy pod koc i zaszyli się w cieple domowego ogniska. Czujemy, że dopada nas jesienna depresja. Nasz nastrój się pogarsza, bywamy znużeni i bardziej podatni na infekcje.

Popraw nastrój dietą

Jak poradzić sobie z apatią, zmęczeniem i sennością, które towarzyszą nam w te chłodniejsze dni? Oczywiście najbardziej sprawdzonym sposobem na dobry humor są słodycze, a w szczególności czekolada! Zawiera ona cynk i selen, które podnoszą poziom endorfin, substancji hormonalnych, odpowiedzialnych za dobre samopoczucie. Z kolei cukier, tłuszcz oraz aminokwasy biorą udział w wytwarzaniu serotoniny, czyli hormonu szczęścia.

Jednak szukanie pocieszenia w słodkich przysmakach bywa zdradliwe, dlatego że dają one efekt krótkotrwałego zadowolenia. Po zjedzeniu porcji czekolady nasz mózg ożywia się , jednak energii starcza mu na krótki czas, gdyż węglowodany proste, które znajdują się w słodyczach są szybko wchłaniane. Kobiety najchętniej poza słodkościami szukają pocieszenia w słonych przekąskach oraz alkoholu. Wszystkie te produkty mają jednak wysoką gęstość energetyczną, których nawet niewielka ilość dostarcza bardzo dużo kalorii. To z kolei może prowadzić do nadwagi, co może być kolejnym powodem depresji.

Nasza dieta powinna być bogata w węglowodany złożone, które są wolniej przyswajane niż cukry proste. Bardzo dobrym źródłem tych węglowodanów są produkty takie jak: pełnoziarniste pieczywo, musli, naturalne płatki, grube kasze czy makaron z mąki durum.
Warto wprowadzić do swojego jadłospisu owoce i warzywa, które są bogactwem witamin i minerałów. Produkty te są również ważne ze względu na właściwości odkwaszające organizm, a zakwaszenie przyczynia się do apatii i zmęczenia nawet po mimo wyspania.

Warzywa mogą być podstawą do ugotowania wspaniałej jesiennej zupy, a z owoców możemy wyczarować zdrowe i smaczne przekąski oraz desery. Jednym z takich pomysłów na jesienne smuteczki jest koktajl ze świeżej słodkiej papryki, brokułów i cebuli. Przypadnie on do gustu nawet tym, którzy nie przepadają za warzywami. Wzmacnia on odporność organizmu, poprawia pracę układu krążenia, spowalnia procesy starzenia, a dodatkowo jest bardzo smaczny.

Przepis na kolorowy koktajl na jesienną depresję

Składniki: około 150 g papryki czerwonej, około 150 g papryki zielonej, około 150 g papryki żółtej, róża brokułowa około 350 g, średnia cebula około 150 g, sok z połowy cytryny, pieprz, oregano, szczypta chili, kilka świeżych listków lubczyku.
Przygotowanie: Papryki umyć i pozbawić gniazd nasiennych. Brokuły dokładnie umyć i podzielić na części. Cebulę obrać, umyć i pokroić na ósemki. Wszystkie warzywa rozdrobnić używając blendera, i dodać sok z cytryny. Doprawić do smaku pieprzem, chili i oregano. Podawać ze zgniecionymi listkami lubczyku.

Papryka jest skarbnicą witaminy C, od jej poziomu w organizmie zależy sprawne funkcjonowanie systemu odpornościowego. Z kolei brokuły to źródło prowitaminy A, witamin C i K oraz witamin z grupy B. Ta ostatnia grupa witamin powoduje łagodzenie napięcie, dodaje energii i uczestniczy (głównie B6) w syntezie serotoniny. Cebula natomiast to naturalny antybiotyk, będący źródłem cynku, selenu, fosforu i żelaza.

W jesiennym jadłospisie nie może zabraknąć przekąsek typu: nasiona dyni i słonecznika oraz orzechy. Zawierają one duże ilości magnezu, który warunkuje właściwe działanie komórek nerwowych. Nie należy zapominać o spożywaniu jogurtów, kefirów oraz maślanek. Zawierają one wyselekcjonowane szczepy bakterii wzmacniających układ odpornościowy, stąd też pro- biotyczne właściwości tych produktów.

Kolejnymi ważnymi składnikami poprawiającymi nastrój są kwasy omega – 3. Polepszają one pracę układu nerwowego, a także zmniejszają wahania nastroju. Możemy być pewni, że tłuste ryby morskie, olej lniany i orzechy włoskie będą doskonałym źródłem tych kwasów.

Warto również wzbogacać herbatę w dodatek miodu lipowego, soku z malin czy dzikiej róży, a odstawić napoje słodzone.

Aby stale dostarczać wszystkich niezbędnych składników do organizmu najlepiej skomponować dietę opartą na 5 – 6 niewielkich posiłkach, które będą spożywane w równych odstępach czasu.

W okresie jesiennym powinniśmy unikać bądź ograniczyć produkty, które źle wpływają na nasze samopoczucie. Należą do nich między innymi: mocna kawa i herbata, cola i nadmiar alkoholu.

Poza właściwą dietą pomocna będzie relaksująca kąpiel z dodatkiem olejków zapachowych, czy dobra książka lub wyjście do kina ze znajomymi.
Pilnujmy się by się nie nudzić, gdyż to właśnie nuda jest przyczyną tego, że w chłodne i krótkie dni zjadamy o wiele więcej niż zazwyczaj.

oprac. Teresa Kleszcz
źródła: Różyłło T. (2009). „Kolorowy koktajl na jesień”. Moda na zdrowie. 9(76) oraz serwisy internetowe: piekielko.info.pl/ fabrykadiet.pl/ twojadieta.pl

 

Zobacz również:

Sposoby na depresję


Jak sobie radzić z depresją?

Dieta na dobry nastrój


Dieta na zimową chandrę

Nie daj się pogodzie


Coś dla meteopatów