Spis treści

Zalecenia dietetyczne dla nadciśnieniowców

  • jedz jak najwięcej wszelkiego rodzaju owoców i warzyw, które obniżają ciśnienie krwi za pośrednictwem znanych i jeszcze nie znanych czynników, w tym przede wszystkim czosnek i selery,

  • jedz ryby bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, takie jak łosoś, makrela, śledź, sardynki – co najmniej 3 razy w tygodniu,

  • ogranicz spożycie soli, uważaj na gotowe wyroby, które same już często dostarczają soli w ilościach przekraczających zalecaną dzienną dawkę,

  • ogranicz spożycie alkoholu, unikaj „okazjonalnych” nadużyć alkoholu – powodują znaczne podwyższenie ciśnienia krwi,

  • unikaj kawy i mocnej herbaty,

  • ogranicz spożycie wywarów z kości, mięsa i ryb, a także wędlin, konserw i kiszonek,

  • unikaj potraw powodujących wzdęcia, a więc warzyw strączkowych suchych, gotowanej kapusty, ogórków i świeżego pieczywa.

  • jeśli masz nadwagę, pozbądź się jej!

  • jeśli palisz papierosy – rzuć palenie!

oprac. bajar
na podstawie: Sekcja Kuchnia, poz. 2, 8, 13, Sekcja Zdrowie, poz. 34

 

Zobacz również:

Kawa - więcej szkody czy pozytku?


Kawa - szkodliwa czy zdrowa?

Kłopotliwe gazy


Uciążliwe gazy

Bezsenność a nadciśnienie


Bezsenność a nadciśnienie