Spis treści

 

Pokarmy, które mogą obniżać ciśnienie tętnicze krwi

Selery
Seler jako lek na obniżenie ciśnienia krwi znany był w medycynie ludowej Azji już 200 lat przed naszą erą. Współczesne badania wyodrębniły z selera aktywny składnik (3-n-butyl-ftalid) obniżający ciśnienie i cholesterol zarazem. Działanie tej substancji odbywa się prawdopodobnie przez jej wpływ na obniżenie poziomu tzw. hormonów stresowych, powodujących skurcz naczyń krwionośnych. Sugeruje się więc, że selery mogłyby być najbardziej skuteczne u osób, u których nadciśnienie tętnicze wynika z przewlekłego stresu. Zobacz też właściwości lecznicze selera.

Czosnek
Czosnek to legendarny lek ludowy, stosowany od wieków także w leczeniu nadciśnienia. Wpływ na obniżenie ciśnienia krwi ma czosnek a także cebula, zarówno gotowane, jak i surowe, wydaje się jednak, że surowy czosnek jest bardziej skuteczny. Zobacz też Czosnek na serce i Bakteriobójcza cebula.

Tłuste ryby
Liczne badania potwierdzają, że nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte w niektórych rybach morskich równie skutecznie redukują ciśnienie krwi co propranolol, popularny lek na nadciśnienie. Z przeprowadzonych badań wynika, że u osób z umiarkowanym nadciśnieniem tętniczym uzyskano istotny spadek ciśnienia, zarówno skurczowego, jak i rozkurczowego, po jedzeniu 2000 mg kwasów tłuszczowych omega-3 przez 3 miesiące. Odpowiada to 100 g świeżej makreli, 115 g łososia z puszki lub 200 g sardynek z puszki. Wg innych badań, dla kontrolowania ciśnienia tętniczego wystarcza czasami niewielka ilość ryb – i to tylko 3 razy w tygodniu. Dodawanie do takiej diety tranu w kapsułkach nie powodowało już dalszego spadku ciśnienia, ale kapsułki takie były skuteczne u osób, które ryb nie jadły. Wydaje się też, że dodatkowe działanie mogą mieć inne składniki zawarte w rybach, zwłaszcza morskich, takie jak potas i selen. Dużo kwasów omega-3 znajduje się też w nasionach lnu, więc należy je dodawać jak najczęściej do potraw i wypieków.

Warzywa i owoce
Badania wykazują, że u wegetarian częstość występowania nadciśnienia tętniczego jest znacznie mniejsza niż u osób jedzących mięso. Inne badania dowodzą, że ogólne spożycie tłuszczu, w tym tłuszczu zwierzęcego, nie ma jakiegokolwiek wpływu na ciśnienie, a czynnik obniżający ciśnienie znajduje się w warzywach i owocach, których wegetarianie jedzą znacznie więcej. Prawdopodobnie chodzi o substancje włókniste oraz o antyoksydanty, zawarte w owocach i warzywach. Przeciwutleniacze zwiększają ilość prostacykliny, substancji, która rozszerza naczynia krwionośne i obniża ciśnienie krwi. Potwierdzeniem tej koncepcji może być działanie witaminy C. Liczne obserwacje dowodzą, że znacznie więcej przypadków nadciśnienia i udarów mózgu stwierdza się u osób spożywających bardzo mało witaminy C. Warzywa i owoce to również dobre źródło potasu, wapnia i magnezu, mających również wpływ na ciśnienie krwi.

Potrawy o dużej zawartości potasu, wapnia i magnezu
Potas, w który bogate są warzywa, owoce i ryby ma duży wpływ na wysokość ciśnienia krwi. Prawdopodobnie zbyt niski poziom potasu prowadzi do zatrzymania w ustroju sodu, co doprowadza do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi. Przeprowadzone badania dowodzą także, że po rocznym stosowaniu diety wysokopotasowej można było zmniejszyć dawkę leków hipotensyjnych o połowę u 81% pacjentów, a nieco później nawet zrezygnować z wszelkich leków u 38% badanych.
Niektórzy specjaliści twierdzą, że wysokie ciśnienie krwi bywa w większym stopniu wynikiem niedoborów wapnia i magnezu niż nadmiaru sodu.

Oliwa
Zwiększenie spożycia oliwy z oliwek również może pomóc kontrolować nadciśnienie tętnicze. Liczne badania przeprowadzone na uniwersytetach w USA, Holandii i Włoszech dowodzą, że u osób spożywających oliwę wartości ciśnienia krwi są niższe niż u osób jej nie jedzących (a u jedzących dużo masła z kolei wyższe).

 

Zobacz również:

Lecznicza aronia


Aronia na nadciśnienie

Jedzmy ryby


Kwasy Omega-3 na nadciśnienie

Ziemniak na nadciśnienie


Ziemniaki na nadciśnienie