Pokarmy zalecane i odradzane przy bezsenności

Bezsenność czyli niemożność ciągłego, mocnego snu, ma różne przyczyny, najczęściej natury psychicznej. Leki nasenne przynoszą tylko krótkotrwałą ulgę, mają działania uboczne i nie leczą przyczyny choroby. Przede wszystkim jednak uzależniają organizm i działają coraz słabiej, a bezpośrednio po ich odstawieniu, bezsenność staje się jeszcze gorsza. Bezpieczniej zatem stosować naturalne metody (zobacz Domowe sposoby leczenia bezsenności).

Odpowiednia dieta także wpływa na szybkie zasypianie i długi sen. Generalnie powinno się unikać jedzenia w późnych godzinach wieczornych, gdyż może to spowodować bezsenność z powodu niestrawności, ale głód także nie pozwala zasnąć. Idealnym wyjściem jest niezbyt obfity posiłek spożyty na 3 godziny przed snem, składający się z węglowodanów z dodatkiem niewielkich ilości nisko- lub średniotłuszczowych potraw białkowych, takich jak ryba, kurczak, jajka i niskotłuszczowe sery. Natomiast kolacja z małą ilością węglowodanów i dużą ilością białka ma działanie stymulujące i przeszkadza w zaśnięciu.

Badania wykazały, że pokarm zawierający węglowodany wywiera uspokajający wpływ na mózg, prawdopodobnie dlatego, że stymuluje produkcję serotoniny czyli chemicznej substancji w mózgu wywołującej dobry nastrój, zwanej „hormonem szczęścia”. Także tryptofany, aminokwas, w który bogate są orzechy, mleko, chleb, soja, mięso indycze, łosoś organizm przetwarza w serotoninę.

A więc przed pójściem do łóżka dobrze jest spożyć małą przekąskę lub napój zawierający węglowodany i tryptofany, np. gorące mleko z miodem (miód zwiększa dostępność tryptofanu dla mózgu) albo kawałkiem biszkopta, banan, lub chrupki chleb z odrobiną niskotłuszczowego sera albo kromka chleba posmarowana masłem orzechowym.

Mleko jest idealnym środkiem przed zaśnięciem, bo samo zawiera i tryptofan i węglowodany i jest doskonałym źródłem wapnia, najlepszego naturalnego środka uspokajającego. Również magnez wykazuje działanie uspokajające, a więc jeśli cierpisz na bezsenność upewnij się, że dostarczasz organizmowi wystarczającą ilość wapnia i magnezu (zobacz Minerały).

Pokarmy i używki nasilające bezsenność

  • Kofeina (kawa i cola),

  • Alkohol. Jeden drink może ułatwić zasypianie, ale zbyt duża ilość alkoholu zaburza fazę snu REM i stężenie glukozy we krwi, co jest wystarczającym powodem, aby nie móc spać. Natomiast piwo zawiera chmiel, który ma właściwości uspokajające.

  • Pokarmy wywołujące koszmary senne. Niektóre składniki pokarmowe (np. ser i czerwone mięso) mogą być przyczyną koszmarów sennych u niektórych ludzi. Unikaj zatem tych pokarmów wieczorem.

Jest również wiele ziół o działaniu uspokajającym i usypiającym. Zobacz Leczenie bezsenności ziołami.

oprac. bajar
na podstawie: Sekcja Kuchnia, poz. 2, 8, 13, Sekcja Zdrowie, poz. 34

 

Zobacz również:

Bezsenność a odporność


Sen na odporność

bezsenność tuczy


Bezsenność tuczy

Bezsenność


Domowe sposoby na bezsenność